הנוסעים נשארו בבית: לפני כשבוע רכבת ישראל חזרה לפעילות, אחרי שהייתה מושבתת במשך כשלושה חודשים בעקבות מגבלות הקורונה. במשרד התחבורה ציפו לראות את הציבור חוזר בהמוניו להשתמש בכלי התחבורה שבעתות שגרה מסיע מאות אלפי נוסעים מדי יום – אך בפועל הקרונות ריקים מאנשים. תפוסת המקומות ברכבות הבוקר (שני) עמדה על חמישית בלבד, כך על פי נתוני רכבת ישראל.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
גורמים רשמיים מעריכים כי המחסור בנוסעים נובע כנראה בשל החשש של אנשים מלשוב ולהשתמש בתחבורה הציבורית, וכן בגלל שהמשק עדיין לא לגמרי שב לפעילות וישנם מובטלים רבים שנשארים בבית. אותם גורמים מדגישים כי הציבור לא צריך לחשוש מהנסיעה ברכבת מבחינה בריאותית, מכיוון שלפי הנחיות משרד הבריאות כמות הנוסעים בכל רכבת היא מוגבלת, תוך שמקפידים על שמירת המרחק ביניהם.
מעוז ינון, מנהל קבוצת הנוסעים "בארכבת", מסכם עם הקביעה כי המספר הגבוה של המובטלים במשק שנשארים בבית ולא יוצאים לעבודה הם סיבה משמעותית לקרונות הריקים. ינון גם מוסיף שעובדים רבים שהקבוצה נמצאת בקשר איתם פשוט עברו לעבוד מהבית ולא זקוקים כעת לרכבת.
על פי הנחיות משרד הבריאות והתחבורה, כל רכבת מוגבלת ל-500 נוסעים בלבד. כדי שהנחיה זו תיאכף, כל מי שמעוניין לנסוע ברכבת צריך להזמין מראש שוברי נסיעה, אותו צריך להציג בכניסה לתחנה – אחרת לא תתאפשר כניסה.
"לחלק מהנוסעים תהליך הזמנת השוברים קשה מדי או סתם מעיק", ציינה שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון 15 דקות. "לדוגמה, אם אני צריכה לנסוע ביום רביעי לירושלים, אז אני צריכה לשים לי תזכורת להזמין ביום שני שובר. גם אז, אני לא יכולה כרגע להזמין שובר הלוך וחזור באותו הזמן (בגלל שניתן להזמין שובר רק 48 שעות לפני), אז האופציה שלי היא או להזמין שובר לנסיעת ההלוך ואחרי 8-9 שעות להזמין שובר חזור, או לחכות לשעה מאוחרת יותר ולהזמין את שניהם, אבל להסתכן בכך שאולי לא יהיה לי מקום על רכבת הבוקר שלי".
נוטמן תולה את היעדר הנוסעים בכך שנלקחה מהם האפשרות להחליט מהרגע להרגע שהם מעוניינים לעלות על רכבת ולנסוע. "אובדן הספונטניות שהם היו רגילים לה וההוספה של פרוצדורה נוספת, גורמת להם לחשוב פעמיים", הסבירה.
בארגון 15 דקות מונים מספר סיבות שככל הנראה בגללן הרכבות נותרות ריקות מנוסעים. סיבה אחת יכולה להיות מאות אלפי מובטלים ואחרים שנמצאים עדיין בחל״ת שלא חוזרים לעבודה ולא נצרכים לרכבת. סיבה שניה - החיילים שנוסעים כרגע בהיסעים חלופיים ולא על הרכבת. סיבה שלישית - עובדים שעובדים בצורה מלאה מהבית או בצורה חלקית. וסיבה רביעית - הפחד של נוסעים מסוימים מלבוא במגע עם אנשים אחרים ואולי להידבק בקורונה.
"צריך לומר שהרכבת השקיעה ומשקיעה לא מעט בטיוב מערכת השוברים, וכמי שהתנסתה בעצמה בנסיעה, הכל הולך באופן חלק ונוסעי הרכבת מעולם לא היו מרוצים יותר מנסיעה ברכבת מאשר בימים אלו. סביר להניח שאנחנו נראה אלפי נוסעים שחוזרים לנסוע ברכבת כבר בשבועות הקרובים", סיכמה נוטמן.
השרה רגב: "טוב מאוד שהציבור בוחן"
לפני כשבוע, ביום חזרת הרכבת לפעילות, התייחסה שרת התחבורה מירי רגב, לחוסר היענות הציבור לחזור ולהשתמש ברכבת: "הציבור יחזור לאט לאט לרכבות כמו שחזר לאוטובוסים. התחלנו בפעילות של 50%, בהמשך נגדיל ל-75%, ונראה איך הציבור יגיב. החיילים ימשיכו לנסוע בראשון וחמישי בהסעות של משרד הביטחון כדי לא להעמיס, ונראה איך הציבור מתנהל ונבחן את זה. טוב מאוד שהציבור בוחן".
משרדי התחבורה והבריאות דנו במשך תקופה בנוגע להחזרת פעילות הרכבת, תוך שמירת ההנחיות למניעת התפרצות הקורונה. לאחר שהכריזו כי הרכבת תיפתח ב-8.6 - התאריך נדחה בשל העלייה המחודשת במספר החולים היומי. בהמשך, על אף הלחצים של הדרג המקצועי במשרד הבריאות שלא להחזיר את פעילות הרכבת מחשש להפיכתו למוקד הדבקה, הוחלט להשיב את כלי התחבורה שמניע מאות אלפי ישראלים.