במשרד התחבורה סיימו לגבש מסמך תוכנית אב חדשה להקמת כבישים רבים במרחב יהודה ושומרון (יו"ש). שרת התחבורה הציגה את התוכנית היום (ראשון), ולראשונה מדובר בתוכנית אב אסטרטגית ל-20 שנה. בתוכנית לא מעט פרויקטים שכבר הכרנו, בהם כבישים עוקפים שיחברו בין ההתיישבויות היהודיות, אבל גם כבישי אורך ורוחב חדשים.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
התוכנית הוצגה בפני ראשי הרשויות ביו"ש במסגרת תהליך שיתוף ציבור ובפני ראש המנהל האזרחי. תוכניות אב דומות נבנו עבור גוש דן, תוכנית שבמסגרתה יוקם המטרו, ירושלים, בה יבנו קווים נוספים של הרכבת הקלה, חיפה וכן ישנה תוכנית אב עבור באר שבע שעדיין נמצאת בתהליכי עבודה.
בין הפרויקטים כביש אורך חדש, 80, שיכלול מקטעים מכבישים קיימים שישודרגו וכן מקטעים חדשים. כמו כן יוקמו וישודרגו כבישי רוחב במרחב, ביניהם כביש רוחב שיחבר את כביש 80 החדש לכביש 90. כמו כן במסגרת התוכנית יקודמו גם פרויקטים שהכרנו כמו פרויקטים בכביש 60, בהם עוקף חווארה, עוקף בית-אומר ואל-ערוב. יבוצע שדרוג והרחבה של כביש 55 מכביש 6 עד כביש 60.
במסגרת התוכנית, יוקם כביש כניסה חדש מקלנדיה לירושלים. יורחב כביש 437 באזור מעבר חיזמה וכביש 375 מצור הדסה עד צומת חוסאן. תבוצע גם הרחבה בכביש 446 משילת למודיעין וכן יוסף נתיב תחבורה ציבורית. כביש 505 מאריאל לתפוח יורחב.
התוכניות ופרטיהן המלאים יאושרו על ידי השרה רגב בעוד כשלושה שבועות. במשרד התחבורה מאמינים שהתוכנית תאפשר ניידות גבוהה ובטיחות הן לפלסטינים והן ליהודים במרחב. מדובר בתכנון ארוך טווח שאמור להתיישב עם הפיתוח המרחבי בתחומים לרבות דיור, תעסוקה, מסחר ותעשייה.
אלה שלבי התוכנית
העקרונות המרכזיים שהציבה השרה רגב לתוכנית הם חיזוק הפריפריה וחיבורה למרכז, יצירת רשת צירי אורך ורוחב, המספקים מגוון אפשרויות תנועה ורציפות תחבורתית בין היישובים בתוך המרחב, וחיבור נוח למטרופולינים הגדולים של ישראל. כמו כן במשרד התחבורה ציינו בפגישה שנתנו עדיפות לתחבורה ציבורית.
התוכנית תבוצע בשלושה טווחי זמן, טווח קצר עד 2025, בינוני עד 2035 ורחוק עד 2045. בין האתגרים עמם התמודד הצוות המקצועי שגיבש את התוכנית, גודל השט, כ-6000 קמ"ר. כמו כן היו, מורכבות משפטית, ריבוי רשויות וגופים רלוונטיים, בהם משרדי ממשלה, המינהל האזרחי, צה"ל והרשות הפלסטינית וכן מורכבות תחבורתית וביטחונית.
"היום הוא יום מרגש עבור ההתיישבות ועבור מדינת ישראל, הבונה ונבנית בכל חלקי המולדת", אמרה שרת התחבורה מירי רגב. "אחרי פגישות רבות עם כלל ראשי הישובים, האזנה וקשב לצרכים בשטח וראייה אסטרטגית של הצרכים, אני גאה להציג היום את תוצריו של התהליך המקצועי המעמיק שנעשה במשרדנו, ואשר מציג לראשונה חזון הוליסטי לכל תחומי התחבורה, ותומך בתוכניות הפיתוח העתידיות של האזור".
"אני שמחה לציין כי התוכנית נוצרה בשיתוף פעולה פורה בין השלטון המרכזי והמנהיגות המקומית, תוך ראייה כוללת המשלבת יעדים לאומיים עם צרכים מקומיים", הוסיפה השרה רגב.
יו"ר מועצת יש"ע, דויד אלחייני אמר לשרה מירי רגב בדיון: "מרגש לראות, לאחר 53 שנות התיישבות, את תוכנית האב לתחבורה ביהודה, שומרון ובקעת הירדן. נפלה בחלקך הזכות להפעיל את התוכנית הזאת שאם הייתה מבוצעת לפני 10 שנים, הייתה מביאה לכך שהיום ביהודה ושומרון היו גרים מיליון ישראלים. התוכנית הזו מחברת את ההתיישבות לשאר חלקי המדינה, ועושה ריבונות בפועל. זה הזמן להפוך אותה למעשית בשטח".