פרסום ראשון: ועדת ההיגוי הבין משרדית בראשות מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה תציג בקרוב לממשלה את התוכנית הרב שנתית לבטיחות בדרכים במסגרתה הוצב יעד – ירידה של 50% במספר ההרוגים והפצועים קשה בתאונות דרכים עד 2030. אחד האמצעים בעזרתם ישיג משרד התחבורה את התוצאה הנדרשת הוא הורדת מהירות הנסיעה בתוך העיר מ-50 קמ"ש ל-30 קמ"ש וסלילת שבילי אופניים בצירי תנועה עירוניים.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
התוכנית מתמקדת בהגנה על הולכי רגל, רוכבי אופנוע ורוכבי אופניים וקורקינטים, שהם משתמשי דרך פגיעים. מרבית התאונות החמורות לא מתרחשות בין שתי מכוניות, אלא בין כלי רכב פרטי או כבד ובין משתמש דרך פגיע – בשנת 2019 גרמו תאונות אלה ל-59% מסך הפגיעות החמורות. ילדים והולכי רגל בני 65 ומעלה בישראל נפגעים הרבה מעל לממוצע במדינות ה-OECD ואופנועים מעורבים בתאונות חמורות פי 15 מכלי רכב פרטיים
הצעד המרכזי עליו הוחלט הוא הפחתת המהירות המותרת בשטח עירוני מ-50 קמ"ש ל-30 קמ"ש. כמו כן התוכנית מציעה לסלול שבילי אופניים בצירי התנועה העיקריים בערים ובמטרופולינים ולהגביר את האכיפה במגזר הערבי. בין 2013 ל-2015 17.6 מכל מאה אלף נהגים ערבים היו מעורבים בתאונה חמורה לעומת 9.3 במגזר היהודי. עוד קוראים בתוכנית להרכיב את השימוש באמצעי אכיפה ושיפור בטיחות טכנולוגיים בכביש וברכב. עוד מוצע לבצע טיפול נקודתי במוקדי סיכון ופעולות חינוך והנחלת ערכים.
במשרד התחבורה מציינים כי ניתן לעמוד ביעדי התוכנית, שעלותה מיליארדי שקלים, אם היא תאושר ותוטמע בהקדם ויוקצו לה המשאבים הדרושים. בימים אלה משרדי הממשלה דנים בליבון הדרישות התקציביות הסופיות למימוש התכנית, אז יציגו אותה לממשלה ויבקשו לאשר אותה.
על התוכנית עמלו יחד שישה צוותי עבודה מכלל משרדי הממשלה, צה"ל וגופי האכיפה, השלטון המקומי וארגוני החברה האזרחית. השרה רגב אמרה בעקבות השלמת התוכנית: "חיי אדם הם הערך המקודש ביותר, וכולנו מחויבים לעשות הכל כדי לשמור עליהם. אני רואה את קידום הבטיחות בדרכים כאחד התפקידים החשובים ביותר של המשרד"