כך סגרו לכם את השמיים - ופתחו לאחרים: הטיפול בסגירת השמיים הוא אולי התמצית של כל מה שרע בניהול משבר הקורונה. זה החל בסגירה המאוחרת, בלי בדיקות מתאימות - ורכבת אווירית של מוטציות כבר נכנסה לארץ. ואחרי שסגרו - התחילה השערורייה האמיתית: ועדת החריגים שצריכה לקבל את ההחלטות עברה ממשרד למשרד, והחלה חגיגה של מאכערים, קומבינות ופרוטקציות. מצד אחד, ישראלים שמתחננים להיכנס כדי להיות ליד המיטה של קרוב משפחה שעומד למות, ומקבלים סירוב - ומצד שני - מטוסים מלאים בכאלו שמכירים את מי שצריך להכיר.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
רק טיסות חילוץ של ישראלים שנתקעו בחו"ל אמורות לנחות בנתב"ג, באישור ועדת חריגים עם מכסה של עד 2,000 נוסעים ביום. ואיכשהו, מטוס אחרי מטוס, הרוב המוחלט שמגיעים לארץ הם חרדים. אלפי ישראלים תקועים בחו"ל בלי יכולת לחזור הביתה, מסורבים שוב ושוב על ידי הוועדה, ורק בשביל מגזר אחד, שערי שמיים תמיד פתוחים. ומשהו פה לא נשמע הגיוני.
"הייתי בארצות הברית אצל הרבי מלובביץ'", סיפר יוני אדרעי מכפר חב"ד, "ביקשתי אישור מוועדת החריגים וישר זה עבד, לא היו תקלות. כתבתי בטופס שיצאתי כדין מהארץ ואני רוצה לחזור. בנימוק אמרתי שתכננתי לטוס ל-10 ימים, נתקעתי, וזהו, הכול עבר חלק". גם יעקב מזרחי, חסיד חב"ד, סיפר שמיד קיבל אישור: "כתבתי להם שאני לומד בארץ - ושאני צריך להגיע לארץ. שאני גר ביישוב ששם אנחנו מפיצים יהדות, אז ככה שבחג הפורים יש המון פעילות".
העיתונאי אורי משגב מהארץ היה הראשון שהציף את הסיפור בעיתון, באתר ובטוויטר. כל יום הוא בנתב"ג, מחכה לטיסות הנכנסות, סופר ומדווח. "קיבלתי מידע מי עולה על הטיסות, מי לא, עם תמונות וסרטונים", הוא סיפר השבוע. "אמרתי שאני אבוא לראות בעיניים. עמדתי בחוץ, ספרתי מי נכנס, מי יוצא: דומיננטיות חרדית אדירה".
טיסות החילוץ אומנם הוגדרו משימה לאומית, אבל משגב סיפר שבין שני שליש ל-80% מהמגיעים הם חרדים: "הם מקושרים דרך סוכנים, דרך גורמים בממשל ובכנסת, בשבילם יש מי שעובד. בשביל החילונים, כרגיל, אין מי שעובד".
עובד חברת תעופה, שמסיבות ברורות זהותו תישמר במערכת, אמר כך: "זה טרפת מה שרואים שם. הייתי בפארסה של הטיסה בשדה. אין מי שיבדוק טפסי ועדת חריגים אז ביקשו מחברת התעופה, הצוות הפך לפקידים בודקי ניירות, 99% מהנוסעים שעולים על הטיסה - חרדים. יודעים פה בשדה על כל מיני רופאים שנותנים מסמכים מזויפים. חילונים שחיים בחו"ל אבל יש להם הורים בארץ, מה לעשות, מבוגרים, לא קיבלו אישור, ומצד שני יוצא מטוס חכור שלם לבר מצווה. זה שובר שיאים ברמות שאי אפשר להסביר".
"תמורת 15 דולר אתה מקבל תעודת מחלים, בדברים האלה צריך רק לחפש פרוטקציות"
השבוע התרחשה דרמה כשעל טיסת "יונייטד איירליינס" מניוארק נתפסו שתי משפחות חרדיות גדולות עם אישורים מזויפים של ועדת החריגים. טיסה אחרת נחתה מארצות הברית והתברר ש-11 מהנוסעים עליה מאומתים לקורונה, כולם חרדים, ואחת הנוסעות סיפרה ששמעה אותם מתגאים שהשיגו אישורים מזויפים: "היו שם חבורות של גברים שלא דאגו להסתיר את זה שהם לא עשו בדיקת קורונה, או שעשו וזו לא התשובה שמופיעה במכתב".
עד כמה זה נפוץ? קשה לדעת. אבל נוסע מטיסה אחרת הסביר לנו עד כמה זה לא מסובך: "הם רוצים תעודת שלילי וכולם זייפו שם, לא עלו על אף אחד וזה לא מעניין אותם בכלל. זה עולה 15 דולר ואתה מקבל תעודת מחלים. היו חלק שעלו עליהם, בטיסה שלנו אף אחד לא עלה עלינו, כי לא הכניסו את זה למכשיר, רק הסתכלו על זה שזה נראה נורמלי".
נוסע אחר סיפר: "הבת שלי לפני איזה שבועיים הגיעה מקייב ולא נתנו לה שום דבר. אז באוקראינה שמה זייפו, היא קיבלה אישור 10 ימים אחרי שהיא הגיעה לפה. בדברים האלה צריך לחפש רק פרוטקציות. פנינו לאיזה מנכ"ל מוסדות ישיבה של הבן שלי והוא איכשהו סידר את זה. הגיעו עד ללשכת אריה דרעי".
"איך אתם מצליחים להשיג מהוועדה אישור בזמן שאנחנו לא?", שאלנו את הנוחתים. תשובה שחזרה שוב ושוב כללה מספרי טלפון של העוזרים של חברי כנסת מיהדות התורה. אדם שנחת בנתב"ג ביום שני בערב סיפר: "שלחתי לוועדה מכתב מרופא מאמריקה, ככה וככה פרטים, אבל גם ככה הם פשוט לא הסתכלו על זה. הייתי צריך פשוט לשלוח מישהו מבפנים, פשוט תסתכלו על זה, ואז מיד נתנו לי. התקשרתי אז לברטלר, העוזר של ח"כ יעקב טסלר. הוא אמר לי שהוא נכנס פנימה והראה להם את זה".
הנוסע שהתחנן לקבל אישור כדי לראות את אימו ברגעיה האחרונים: "קיבלתי אישור יום אחרי שנפטרה"
לא רק חרדים מסתדרים. "וריאנט הקומבינה" משגשג בתנאי החממה של החפיף הישראלי. אדם אחר שנחת ביום שני בערב בנתב"ג סיפר שהגיע מניו יורק מבלי לעבור בוועדת חריגים. "יש לי את הסוכנת נסיעות שלי, היא קומבינטורית. היא מכירה שם את כל הפרוצדורה", סיפר.
בינתיים, ביקום המקביל של אלה בלי הקשרים: המקרה של דיוויד כהן, וטרינר מיפו, שאימו חלתה בלימפומה בדצמבר במונטריאול, קנדה. "ידענו שאין לה הרבה זמן", סיפר השבוע. "חשבנו שנה, חצי שנה, בסוף זה היה הרבה יותר מהר. הבנתי שאני צריך להתחסן ולטוס".
כהן סיפר שבסביבות 22 בינואר הוא שלח את הבקשה לשתי המדינות. "הקנדים ענו לי בתוך חצי שעה בחיוב, לישראלים לקח עד 31 בינואר. שלחו מכתב עם משפט אחד באדום שלא נותנים לי לצאת. לא הייתה סיבה מספיק טובה או משהו כזה".
כהן ההמום סיפר שלא ידע מה לעשות: "נתנו להם את כל הנתונים, המכתבים מהאונקולוגים שאומרים שיש לה לימפומה מאוד קשה ואין לה הרבה זמן. זה היה ברור לכולם. אני בטוח שזה אפילו לא היה בן אדם ששלח לי את המכתב הזה, זה מכתב בלי היגיון. אין לי סיבה מספיק אישית?".
דיוויד ניסה שוב ושוב, ובסוף הוא קיבל אישור מוועדת החריגים, יום אחרי שאימא שלו נפטרה. "אני כועס על המצב שאני רואה בשדה התעופה, על הרבה דברים. הקורונה הפכה להיות משהו פוליטי ולא רפואי".
מטוסי החילוץ מביאים לארץ "רכבת אווירית של מנדטים לימין"
מה אנחנו יודעים על ועדת החריגים? לא הרבה. בימיה הקצרים היא הספיקה לעבור תחת ארבעה שרים שונים. כרגע היא חונה אצל שרת התחבורה מירי רגב. מי חברים בה, מה השיקולים שלהם, עם מי הם עומדים בקשר? הכול חסוי.
עו"ד בתיה זקס, ממשרד עורכי דין זקס-דוד-פרייס-הגדיש, מייצגת 13 עותרים נגד סגירת נתב"ג ונגד ועדת החריגים, טוענת שמדובר בפקידים שמקבלים החלטות מעין שיפוטיות ואנחנו לא יודעים מה ההכשרה שלהם. "זו הפגיעה הכי קשה שיכולה להיות בזכויות אדם", היא סבורה. "אתמול פנה אליי מישהו שביקש לצאת. חייבו אותו לחתום על הצהרה שבמשך 60 יום הוא לא יחזור לארץ. עכשיו, בואו נעשה חשבון, מה זה 60 יום מהיום? מה יש באמצע? יש לנו את הבחירות באמצע".
היא לא היחידה שחשבה על זה. קשה להתעלם מהרושם שחודש לפני הבחירות מטוסי החילוץ מביאים לנתב"ג רכבת אווירית של מנדטים לימין. ואנחנו התרגלנו אחרי שנה שבה מגזר שלם נהנה מהעלמת עין גורפת על בסיס קואליציוני. אז למה שסגירת השמיים תהיה שונה? ועד שיוסר החיסיון מדיוני ועדת החריגים זאת הנחת עבודה לגיטימית לגמרי.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "ועדת החריגים פועלת במתכונת עבודה רציפה של 24 שעות ביממה. הוועדה מאשרת את הבקשות על פי מדיניות הממשלה שאושרה בתקנות. רק ביממות האחרונות דנו ב-15 אלף בקשות שהוגשו אליה. ניסיונות להפעלת לחצים על הוועדה באמצעות נציגי ציבור או סוכני נסיעות, לא מעלים ולא מורידים מהתוצאה הסופית של החלטות הוועדה".