שוב בלגן בתחבורה הציבורית: אם במשרד התחבורה חשבו שלהפחית את תדירות התחבורה הציבורית בישראל ב-50% תוביל למניעת התקהלויות מסוכנות, נראה שהמצב בפועל, שוב, שונה לחלוטין. תיעודים שהגיעו לידי N12 מראים כיצד האוטובוסים ותחנות הרכבות פשוט מלאות באנשים, תוך צפיפות גדולה. התוצאה - לא שומרים, בלשון המעטה, על הנחיות משרד הבריאות, וציבור הנוסעים זועם: "היה ברור שזה יקרה כשכל הנוסעים מתנקזים לתחנה אחת, זה חייב להיפסק".

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

בסרטון שצולם לפני כשבוע בקו 6 בקריית ספר, נראות עשרות תלמידות מצטופפות באוטובוס. אומנם רובן עוטות מסכה, אך מדובר בעומס שלא אמור לקרות. באותו היום בקו 12 בבית שמש תועדו עשרות תלמידים באוטובוס, רבים מהם לא עטו מסכה על פניהם.

שגיא בן חור, שעובד כמורה בבית ספר, נסע באותו היום בקו 125 בתל אביב. "חששתי לבריאות שלי", הוא שחזר, "45 דקות נסיעה בתוך העיר, 50 איש לא מאותה קפסולה, בחלל סגור. באותה עת, חנות בדיזנגוף שנכנסים אליה ארבעה אנשים ביום או שוק הכרמל שבאוויר הפתוח סגורים". בן חור הדגיש כי על הממשלה לדאוג שיותר נהגי הסעות ואוטובוסים יוסבו לתחבורה הציבורית, במקום שיישארו בבית.

למרות הסגר - עומס וצפיפות בתחנת רכבת ההגנה בתל אביב (צילום:
למרות הסגר - עומס וצפיפות בתחנת רכבת ההגנה בתל אביב|צילום: "בארכבת"

גם ברכבת ישראל נרשמו מאז אתמול עומסים והתקהלויות חריגים. בהנהלת הרכבת החליטו בתיאום עם משרד התחבורה להקדים את עבודות התשתית במסילות באיילון שהיו מתוכננות להמשך השנה. התפיסה היא שביצוע העבודות בתקופת הסגר יביא לנזק הכלכלי המועט ביותר למשק ויפגע בפחות נוסעים.

במסגרת העבודות, קטע המסילה בין תחנת תל אביב ההגנה ותחנת סבידור-מרכז נסגר אתמול עד ליום ראשון. הרכבת העמידה עבור הנוסעים הסעות, אולם שם בתחנות ובאוטובוסים נרשמה צפיפות רבה. בתמונות שצילם ארגון נוסעי התחבורה הציבורי "בארכבת", נראית התקהלות בתחנת תל אביב ההגנה.

"הבוקר הגעתי ברכבת מבאר שבע בשעה 7:41 היישר להתקהלות חריגה", תיאר א', נוסע ברכבת שעובד בתל אביב. "הן בתחנה עצמה והן באוטובוסים היוצאים ממנה היו מלאים עד אפס מקום". לדבריו, "האנשים בתחנה ובסביבתה היו דחוסים כמו סרדינים בקופסא ללא אפשרות לשמור על הריחוק החברתי הנדרש, כאילו אין מגפה. היה ברור שזה יקרה כשכל הנוסעים מתנקזים לתחנה אחת, זה חייב להיפסק".

למרות הסגר - עומס וצפיפות בתחנת רכבת ההגנה בתל אביב (צילום:
התקהלות בתחנת רכבת ההגנה בתל אביב|צילום: "בארכבת"

נוסע אחר שעלה היום על אחת ההסעות שהעמידה רכבת ישראל עבור הנוסעים סיפר: "האוטובוס אטום לגמרי, שום חלונות והם מעלים אנשים עד אפס מקום. אפילו הנהג סירב לשים מסכה אחרי שאחד הנוסעים העיר לו. איפה הפיקוח? זו סכנת חיים".

בעקבות אותן התמונות של העומסים ברכבת, השאטלים תוגברו, ובין תחנת ההגנה וסבידור פועלים יותר מ-30 אוטובוסים בהסעות. העומס נוצר בין היתר בעקבות נסיעתם של 15 אלף חיילים שחזרו אמש לבסיסים באמצעות הרכבת לאחר סוף השבוע.

ארגון נהגי האוטובוסים בישראל מבית ההסתדרות הלאומית מסר: "ארגון נהגי האוטובוסים מברך את משרד התחבורה על השארת פעילות התחבורה הציבורית כסידרה בימי הסגר השלישי. אך חוסר התקשורת, ההסברה והפיקוח גורמים לבלבול ומתחים מסוכנים מיותרים בין הנהגים לנוסעים. על ציבור הנהגים לדעת האם תפוסת הנוסעים המותרת באוטובוסים עומדת על 50% או 75% מזמנים רגילים, ולא להשאיר את הנושא ללא מענה ראוי. כולנו צריכים לשנס מותניים בתקופה הקרובה ולעבור בבטחה ובבריאות את הימים שלפנינו".