שעת צוהריים (שני), שיא החום. עלינו לרכבת ישראל להתקרר. אבל לא רק כדי להתקרר. עלינו כדי לבדוק לעומק את הנושא שמעסיק ביממה האחרונה את שרת התחבורה מרב מיכאלי - הטמפרטורה במזגן ברכבת ישראל. התוצאות מיד לפניכם.
הכל התחיל בפוסט שהפנתה אתמול לשרה גולשת בשם אליענה. "אני פונה ללב שלך", כתבה. "כשרת התחבורה, המשימה שלך זה להעלות את הטמפרטורה של המזגן ברכבות. אין דבר פמיניסטי מזה. קפאו לי השחלות".
מיכאלי הרימה את הכפפה והשיבה בסרטון שפרסמה ברשתות החברתיות. "גם לי קר נורא ברכבת", אמרה. "לבנות יותר קר מלבנים במזגן, זה ידוע, והעולם מתנהג לפי הבנים. אני אבדוק אם אפשר לסדר את המזגן ברכבת כדי שלבנות לא יהיה קר ולבנים לא יהיה חם".
ברכבת ישראל מיהרו אמש להגיב. "המזגנים ברכבות מופעלים אוטומטית בטמפרטורה של 24 מעלות צלזיוס", הסבירו. "הטמפרטורה ניתנת לשינוי בגבולות של 3 מעלות לכאן או לכאן". נציין כי 24 מעלות לא נחשבת לטמפרטורה נמוכה, אלא ממוצעת למדי.
כדי לברר את הסוגייה החשובה, עלינו היום בשעות הצוהריים על 3 רכבות שונות באזור מפרץ חיפה. הצטדיינו במדחום דיגיטלי חדש שרכשנו הבוקר, והקפדנו למדוד במשך רבע שעה לפחות.
זה מה שאנחנו מדדנו:
- עלינו על רכבת שמספרה 117 בשעה 13:17 מתחנת מרכזית המפרץ לתחנת חוף הכרמל. הטמפרטורה שנמדדה - 24 מעלות.
- עלינו על רכבת שמספרה 114 בשעה 13:49 מחוף הכרמל למרכזית המפרץ. הטמפרטורה שנמדדה - 22.6 מעלות.
- עלינו על רכבת שמספרה 169 בשעה 14:32 מקריית מוצקין לחוף הכרמל. הטמפרטורה שנמדדה - 17.2 מעלות.
- עלינו על רכבת שמספרה 36 בשעה 15:11 מחוף הכרמל למרכזית המפרץ. הטמפרטורה שנמדדה - 24.9 מעלות.
"מאוד קר", אמרה אחת הנוסעות על הרכבת שבה מדדנו 17 מעלות. שאלנו אותה אם הייתה רוצה שישנו את הטמפרטורה ברכבות. "אני כן, בעלי לא", היא ענתה. "קר, קר", אמר הדר שנסע באותו קרון, "אתה מגיע מהחום לרכבת וזה נחמד". גם עדן לא סבלה. "יחסית לבחוץ מאוד נעים לי. בגדול ברכבת קר אבל אני אוהבת את זה".
המסקנה ברורה: לפעמים קר ברכבת, לפעמים נעים. טמפרטורה של 24 מעלות ברכבת הייתה נעימה. ב-22 מעלות עדיין סביר אבל ב-17 מעלות היה קר לכל הנוסעים ששאלנו. אז הטענה שקר ברכבת היא נכונה בחלקה - בחלק מהרכבות קר, ואפילו לא רק לנשים. הטענה של רכבת ישראל שהטמפרטורה בקרונות נעה בין 21 ל-27 מעלות לא נכונה תמיד. ברכבת ישראל בחרו שלא להגיב.