אחד הסיוטים הגדולים של חיילי צה"ל, מלבד השעות ביציאה, סגירות השבת והתרגילים החטיבתיים במדבר בחודש אוגוסט - הוא נושא התחבורה הציבורית. מדי יום ראשון עשרות אלפי חיילים וחיילות עושים את דרכם לבסיסים המרוחקים דרך הצינור המרכזי לשם - תחנה מרכזית באר שבע.
מאות חיילים עטים על אותם האוטובוסים ונלחמים בשיניים כדי להיכנס. "לא נראה לי הגיוני שב-2021 חיילים יצטרכו להילחם ככה על המקום שלהם", סיפר אחד החיילים בתחנה המרכזית בבאר שבע. כשהקו הבא מגיע עוד חצי שעה במקרה הטוב, או עוד כמה שעות במקרה הרע - החיילים מבינים שהם חייבים לעלות לאוטובוס או שיאחרו לבסיס וינזפו על-ידי מפקדיהם.
לא רק בדרום, גם באזור המרכז מתקיימת מצוקת האוטובוסים. בתום מאבק על העלייה לאחד הקווים באזור, מספר חיילים שנותרו בחוץ בלית ברירה ונאלצו להזמין מונית לבסיס על חשבונם. אך גם כשכבר מצליחים לעלות לאוטובוס - לא תמיד יש מקום.
בקו תל אביב-קריית שמונה למשל חיילים נאלצים לעמוד כל הדרך עד ההגעה ליעד. מלבדם, כלל נוסעי התחבורה הציבורית שותפים לסבל מהצפיפות. "אנחנו, כתושבי המדינה, חייבים לדרוש תכנון הגדלת תקציב ותוספות שירות, כדי קודם כול לכבד את הזמן היקר של החיילים שלנו בבית", אמרה יעל כצמן מארגון "15 דקות".
והבעיה, היא לא רק בדרך הלוך לבסיסים בימי ראשון, אלא גם בחזרה בימי חמישי ושישי. בתיעוד מבסיס שבטה, בסיס ההכשרה של תותחנים, נראים חיילים רבים שלא נותר להם מקום בקו היוצא מהבסיס ונאלצים להמתין לקו הבא. "יש לי 10 בעמידה, אני לא אקח אפילו חצי מכם", הסביר להם הנהג.
מדובר גם בסכנה בטיחותית. "אנחנו מדברים על אוטובוסים שנוסעים בכבישים האדומים בדרום, בצפון, נסיעות של שלוש וארבע שעות, עצירה אחת חזקה, מפתיעה, עשרות חיילים נזרקים ונפצעים. ואם זו תהיה תאונה חזיתית, התוצאות יכולות להיות קטלניות עם עשרות הרוגים", אמר סמנכ"ל עמותת "אור ירוק", יניב יעקב.
וזה לא עניין חדש שבמשך שנים החיילים והחיילות סובלים מהתחבורה הציבורית, אך צה"ל ומשרד התחבורה כמעט לא עושים דבר. החיילים והחיילות בשירות חובה נלחמים עבורנו בגבולות ובחזיתות, אבל גם נלחמים מלחמה אחרת - פעמיים בשבוע בתחנת האוטובוס.
תגובת דובר צה"ל: "מערך ההיסעים של צה"ל מתגבר היסעים עבור החיילים בכל ימי א',ה' ו-ו' במהלך השנה, לרבות בשעות עומס. בנוסף קיימים קווים קבועים רבים בתחבורה הפנים-עירונית, אשר מאפשרים לחיילים הגעה לחניוני צה"ל".