אורה, שם בדוי, בסך הכול רצתה להחליף סנן מים, כפי שחייבים להחליף בכל חצי שנה. הפרסום באינטרנט הוביל אותה לחברה בשם "סוד המים", שמציעה החלפת מסננים במחירים ללא תחרות – ואז התחיל הסיוט. אורה מעידה שהטכנאי התקין פילטר ישן, החליף גם את הנורה שעבדה באופן תקין, וגבה ממנה 880 שקלים – סכום גבוה בהרבה מזה שהוסכם עליו מראש. טכנאים אחרים אליהם אורה צלצלה לאחר המקרה כבר ידעו להגיד שהיא נפלה לעוקץ ידוע.

אלינור לנקרי היא זו שמנהלת את העניינים במשרדים החדשים של "סוד המים". את הלקוחות מגייסת החברה דרך "לידים", ונראה שיש סוג מסוים של לקוחות מועדפים. "הלידים מכוונים ללקוחות מבוגרים בני 70 ויותר", מספר עובד לשעבר באחת החברות. "חלק מאוד נכבד מהלקוחות האלה הם אנשים חולים. המצב הכלכלי שלהם זוועה. ממש קשי יום".

אמא קימברלבסקי, בת 76 מכפר סבא (צילום: החדשות 12)
איליה ואמה קימברלבסקי|צילום: החדשות 12
ליאל הבעלים הרישמים של חברת
ליאל, הבעלים הרשמיים של חברת "סוד המים"|צילום: החדשות 12

זו לא ההסתבכות הראשונה של אלינור לנקרי ובעלה ניסים לנקרי. את מעלליהם של הזוג חשפנו כבר לפי 5 שנים, כשהם פעלו תחת השם "מי מיקרון", והונו לקוחות. הרשות להגנת הצרכן הטילה על ניסים ואלינור לנקרי קנס בסך 400,000 שקלים, אותו הם לא שילמו והוא עבר להליכי הוצאה לפועל. הם פשוט סגרו את החברה, רק כדי לפתוח בכל פעם חברות חדשות בשמות חדשים – ולהמשיך באותה שיטת הפעולה המפוקפקת. כמו כן, ברשות המיסים עצרו את ניסים לנקרי בחשד להעלמת הכנסות בגובה 2.5 מיליון שקלים.

לביתה של אילנה הררי, בת 84 מעפולה, הגיעו טכנאים של אחת מהחברות המפוקפקות, וטענו שחסרים לה כל מיני דברים ושעליה להתקין אותם. הררי חשבה שהם מחברת המים הנוכחית שלה, ואישרה להם לבצע את התיקונים. כשהבינה מה קרה לאחר המקרה ניסתה לתפוס את החברה החדשה, אך מסתבר שזו לא משימה פשוטה בכלל. על החשבונית שקיבלה מופיעים חמישה שמות שונים של חברות, ובמענה הקולי יש עוד כמה נוספים.

 

ליאל הבעלים הרישמים של חברת
אלינור לנקרי, היסטוריה של הסתבכויות |צילום: החדשות 12

גם לביתם בכפר סבא של איליה ואמה, זוג קשישים חולים שכמעט לא מדברים עברית, הגיע טכנאי. על אף שהוא התחייב על תשלום חד פעמי של 200 שקלים עבור החלפת סנן, הוא חייב את המשפחה בסכום חודשי קבוע למשך יותר מ-20 חודשים. עוד מתברר כי הם כבר משלמים 205 שקלים בהוראת קבע חודשית לחברה המפוקפקת.

במועצה לצרכנות מכירים לפחות 30 שמות של חברות בתחום ברי המים, רובן קטנות עם שמות משתנים ובעלים מתחלפים. אבל בשנה האחרונה בעקבות תלונות חריגות על חברות אקו סנטר הולנד ואקווה בר, שתיהן חברות המקושרות לכאורה לזוג לנקרי, הם מחליטים לכתוב מכתב למפכ"ל המשטרה. "הרגשנו שחברת אקו סנטר חצתה את הגבול הצרכני ועברה באמת את הרף הפלילי ולכן הפנינו את תשומת לב משטרת ישראל לנושא ואנחנו מאוד-מאוד מקווים שהם יטפלו בזה", הסבירה עו"ד הדס יעקבסון ארידור מהמועצה הישראלית לצרכנות.

 

אילנה, ניצולת שואה בת 84 מעפולה (צילום: החדשות 12)
אילנה הררי, בת 84 מעפולה|צילום: החדשות 12

תגובת ליאל, הרשומה כבעלים של חברת סוד המים: ניסים לנקרי פנה לבעלי ו"מכר" לו סיפור שהוא מייצר הכנסה של עשרות אלפי שקלים בחודש וצריך שותף על מנת לפתוח סניף בראשון לציון. ראינו פוטנציאל עסקי ולכן הסכמנו לפתוח את "סוד המים" אבל למזלנו, לפני שנסגרה עסקה אחת גילינו שאנחנו נכנסים לנוכלות ומייד סגרנו את כל הפעילות איתו. לנקרי מסרב להחזיר לנו את סכום ההשקעה (50 אלף שקלים) ואנחנו נמצאים בתהליך לתבוע אותו בבית המשפט".

תגובת פרקליטם של אלינור ונסים לנקרי וחברת נובה בר: מרשיי אינם הבעלים של חברת "סוד המים" אלא מספקים לחברה שירותים כקבלני משנה. במקרה המתואר של הלקוחה "אורה" – קיבלו מרשיי קריאה לספק שירותים בביתה של לקוחה ואף ביצעו החלפות של מספר רכיבים ותיקון מורכב. ללקוחה הונפקה חשבונית מס כדין מאחת החברות הגדולות והמוכרות אשר נכנסה לתחום ברי המים במסגרת הסכם שיתוף פעולה עם מרשיי".

תגובת חברת אקו סנטר הולנד: "במהלך השנים רכשה החברה פעילות של מספר חברות בתחום ובכלל זאת גם את השימוש בשמות המסחריים שלהם; כל אמירה כי שם החברה או המותגים שבה היא משתמשת הינם הטעיה, הינה טעות מיסודה הנובעת מבדיקה שטחית של העובדות. מדובר במקרים נקודתיים בהם טיפלנו ופנייתם נסגרה לפני למעלה משנה לשביעות רצונם".