"דין תורה בשמיים": כך כתב הסופר החרדי חיים ולדר במכתב שהשאיר לפני ששם קץ לחייו היום (שני). נגד ולדר, סופר ילדים מוכר מאוד בחברה החרדית, פורסמו לפני כחודש תלונות רבות על תקיפות מיניות של נשים וילדים לאורך שנים. ולדר הכחיש בתוקף את הטענות נגדו, ובמכתב שהשאיר לפני שהתאבד המשיך באותו קו בדיוק.
"בעולם השקר אין לי סיכוי להוכיח את חפותי", טען ולדר. "אני מתמודד עם שקרים נוראיים, המכוסים באנונימיות, ללא כל אפשרות להוכיח את העובדה שאין להם שחר. הגעתי לקצה של יכולת הסבל האנושית. פגעו בי בדברים שהייתי הכי טוב בהם ושמסרתי נפשי עליהם - תמיכה והגנה על ילדים. אני מודה לכל אלה שהאמינו בי. תבורכו. ולכל אלה שלא: גם אם ויתרתם עליי - אנא אל תוותרו על ספריי".
בעקבות התחקיר נגד ולדר, הגיעו לבית הדין של הרב שמואל אליהו, שעסק בפגיעות מיניות בציבור החרדי-דתי, עדויות רבות על מעשיו לכאורה של סופר הילדים. בדברים שכתב ולדר לפני ששם קץ לחייו סמוך לקבר בנו שנפטר ממחלה קשה לפני כמה שנים, הוא טען שאינו יכול להוכיח את חפותו כאן ושהוא מזמין את הרבנים אליהו ויהודה סילמן, שבדקו את הטענות נגדו, ל"דין תורה בשמיים" – ללא כל לקיחת אחריות.
אחרי היוודע מותו של ולדר, נמסר מטעמו של אליהו: "שמענו בכאב על התאבדותו של חיים ולדר, חבל שהוא בחר בדרך זו. הצענו לו שיתקן את מה שהוא קלקל. שיבקש סליחה מהנפגעות. שישנה את דרכו. שלא ייפגעו עוד נשים. היה יכול ללמד לרבים דרך תשובה. חבל שהוא בחר בדרך של התאבדות. אנו מחזקים את הנפגעות הרבות בשעה קשה זו, חייהן קודמים לחייו".
נראה שבציבור החרדי נמשכת המחלוקת בנוגע ליחס לפרשת ולדר, שנחשב לאחד מגיבורי הקהילה והשפיע רבות על ההשקפה החרדית בדור הנוכחי. מצד אחד, חלק ממספידיו של הסופר התייחסו בדברי הפרידה ממנו להאשמות שהועלו נגדו. מנגד, היו שבחרו שלא להתייחס לכך. נציג בולט של הקו האחרון הוא העיתון "יתד נאמן", ש-ולדר כתב בו עד לאחרונה, אשר יפרסם מחר מודעת אבל גדולה ללא כל התייחסות לעדויות החמורות.