היסטוריה בגוש דן: שלשום (בין רביעי לחמישי) בחצות הלילה יצאה הרכבת הקלה לנסיעת המבחן הראשונה שלה בקו האדום - נסיעה של 24 קילומטרים מפתח תקווה לבת ים. 34 תחנות. צוות חדשות 12 נכנס מתחת לאדמה סמוך לאצטדיון המושבה, שמע מהעובדים הנרגשים על העבודה המפרכת שקדמה לנסיעת המבחן ותיעד את ההסיטוריה מתרחשת.
45 רכבות ירוצו במקביל על הקו, כמחצית מהן מנמנמות כבר עכשיו במרכז התחזוקה בפתח תקווה. כל רכבת מורכבת משני קרונות ארוכים שישאו יחד 500 נוסעים. סך הכול, יותר מ-70 מיליון נוסעים בשנה. כל העובדים שנכחו בקרון היו נרגשים במיוחד, למעט מנהל הפרויקט, קרן זוהר. "אני לא מתרגש, כי הראש כל כך טרוד באתגרים שיש בשנה הקרובה", הסביר. "בפרויקט הזה קורות כל יום תקלות. הייתה קריסה של אדמה, פח צפרדע שנפל לתוך הבור, תקלה בקידוח סלארי ועוד.
למרות שהפרויקט חרג ב-4 מיליארד שקלים מהתקציב שיועד לו ושהפתיחה התאחרה בשנה - מנכ"ל נת"ע בעננים. לטענתו, בפרויקטים בסדר גודל כזה חריגות של כמה מיליארדים בודדים זה עניין שגרתי. "אני שמח לארח אותך בתחנת רכבת אלנבי", אמר והכניס אותנו לתוך התחנה. "יש לנו בכל תחנה כזו מערכת שמסננת את האוויר ומייצרת כל הזמן אוויר צח בתוך התחנה".
עוד סיפר: "יש פה בידוד מלא. המיזוג עובד ואתה כנוסע לא מרגיש שום דבר. אין פה חום ורעש. אין גם ספסלים". מדוע אין ספסלים, תהינו. "קצב המעבר פה הוא כל כך מהיר שאני לא רוצה שיישבו פה", הסביר. "כל 3 וחצי דקות עוברת פה רכבת. הרעיון אומר: הפסדת רכבת? אל תרוץ. תחכה כמה דקות והיא תגיע".
חפץ חשוד? לא מתפנים
"התחנה הזאת תכיל עשרות אלפי נוסעים", חוזר ומדגיש בפנינו מנכ"ל נת"ע. "דמיין שיש פה איזשהו תיק שאף אחד לא יודע על קיומו. מישהו חושב שאנחנו נעצור את התחנה? התשובה היא לא", אמר והפתיע אותנו. כששאלנו מה יעשו עם החפץ, הסביר: "אנחנו ניקח אותו בדרך מאוד מסודרת ונעביר אותו פנימה, לתוך מתקן מיוחד שיודע לקבל אותו כפיצוץ".
מאות אלפי הנהגים שתקועים כל בוקר בכניסות לתל אביב, שסובלים כבר שנים מעבודות הרכבת הקלה, וודאי שואלים את עצמם אם הצילומים האלה מבשרים שההקלה קרבה ושבקרוב אולי יוכלו לרכוש כרטיס לרכבת הקלה. הכול נראה כמעט מוכן, אך נראה שהפתיחה הרשמית תקרה רק בעוד שנה. למה? "צריך לבדוק את המערכות", הסבירו לנו. "צריך לבדוק איך הן מדברות אחת עם השנייה וזה לוקח המון זמן". מה שבטוח - אנחנו נהיה כאן כדי לעדכן.