שלשום יצאו המשאיות ממפעל נסטלה ובהן 750 אלף ארטיקים קראנץ' פיסטוק. פרק אחרון אולי במהלך שהתחיל כהטרלת מדיה חברתית, התממש למציאות, התגלגל לתיאוריות קשר וכמעט קם על יוצרו.
מדימיון למציאות
אוהד ראוך, קופירייטר ויוצר תוכן תל אביבי, יום אחד חלם חלום. "חלמתי שנגמרו כל הקרואסוני פיסטוק בעולם ובא איזה גמד אחד, הוציא מהתיק שלו את הבמבה פיסטוק והביא לי אותה", הוא סיפר. "פשוט כמה ימים אחר כך פתחתי את תוכנת הפוטושופ, עיצבתי את הבמבה, העליתי את זה לרשת - ומפה הכול התחיל בעצם".
אחרי הבמבה פיסטוק המומצאת שגרפה כמות לייקים גבוהה, אוהד עיצב והעלה לרשת גירסאות פיסטוק למוצרים אחרים - כולל פיצה פיסטוק וכריות פיסטוק. "בחודש יוני 2021 בעצם הגיע תורו של הקראנץ' פיסטוק - והוא היה הבא ברשימת ההטרלות שלי", הוא שיתף. "שיחררתי לרשת לקבוצת הפייסבוק 'רעבים ברעבך', וזה התפוצץ. זה הגיע לאלפי לייקים, תגובות, שיתופים, משהו שעוד לא ראינו".
אוהד לא האמין שהחלום שלו יהפוך למציאות. לאה ריינר, סמנכ"לית שיווק גלידות נסטלה, סיפרה על אותו היום שבו אוהד שיתף את גלידת הפיסטוק המומצאת: "ממש באותו יום שהוא כותב את הפוסט, אנחנו מקבלים את זה, גם את הפושים על כל התגובות שכותבים לו בפייסבוק, גם מאנשי המכירות שלנו אפילו שצילמו מסך ושאלו אותנו אם באמת קיים כזה מוצר, בגלל שזה נראה אמיתי". מאותו הרגע, לאה התקשרה לאוהד וסיפרה לו על ההחלטה לצאת במהדורה מוגבלת של הגלידה "קראנץ' פיסטוק" ושאחרי שבועיים-שלושה הזמינו אותו לטעימה ראשונה של הגלידה במשרדי נסטלה.
"תוך חודש כבר נעלמה הסחורה - לא חזינו הצלחה בסדרי גודל כאלה"
בנסטלה תמיד כיוונו את סדרת הקראנץ' לצעירים, ועדיין חששו להיתקע עם סטוק במקפיאים - אך לא במקרה של הפיסטוק. "בסדרה הראשונה הוצאנו לשוק 500 אלף גלידות", סיפרה לאה סמנכ"לית השיווק. "זאת הייתה אמורה להיות המהדורה המוגבלת, ב-500 אלף ובזה סיימנו. אבל תוך חודש כבר נעלמה הסחורה והחלטנו להתחיל ייצור נוסף של עוד 250 אלף גלידות. זו מתנה של פעם בחיים. אני לא מצפה שדבר כזה יקרה לנו שוב,לא חזינו הצלחה בסדרי גודל כאלה".גם הייצור הנוסף נגמר מהר - והתפתח שוק שחור. למשל, קרטון של 28 גלידות עולה לא פחות מ-1,000 שקלים - 35 שקלים לגלידה אחת.
האם זה הטעם או רק ההייפ?
כדי לענות על השאלה אם הקראנץ' פיסטוק באמת כל כך טעים - נסענו לחיפה למבחן טעימה. בשכונת מגורים ליד האוניברסיטה, נמצאת אייססלון, שם מכינה האייסקונדיטורין אדוה ברק ליאני גלידות. "מתוק. ואו, הציפוי מתוק בטירוף", היא טענה אחרי שטעמה מהגלידה המבוקשת. "אני לא חושבת שאפשר לחוש אם זה פיסטוק או משהו אחר. זה פחות לטעמי. אם הייתי עוצמת עיניים לא הייתי יודעת איזו גלידה זאת".
מ-"פסק-זמן" ועד "שטוחים"
היו שני אירועים דומים בעבר. ב-1982 היה משבר חטיף ה-"פסק-זמן" - אנשים חטפו אותו ולא נשאר. במפעל ברמת גן עבדו מסביב לשעון אבל לא הצליחו לספק את הביקוש. עלית פירסמה מודעת התנצלות, והרבה אנשים היו בטוחים שעשו להם תרגיל. אבי זיתן, מומחה לשיווק ואסטרטגיה, הסביר על אותו המשבר: "אני חושב שבתקופה ההיא 'פסק-זמן' כן השתמשו בזה כמנוף, המשיכו להטמיע את החוסר, שיחקו עם זה כמה חודשים - וביצרו את המעמד שלו כ'מלך החטיפים' בישראל עד היום".
לפני 11 שנים היה אירוע ה-"שטוחים". בחברת אסם ניסו לשפר עמדה בשוק הבייגלהוזה הצליח להם הרבה יותר ממה שתיכננו. במפעל לא הצליחו לספק את הביקוש גם כשעברו לייצר 24 שעות ביממה. אחרי 5 ימים הורידה אסם את הקמפיין מהאוויר - מאחר שפשוט לא נשארה עוד שקית אחת למכור.