שלום מתל אביב ביקר השבוע בסניף זארה בקניון דיזנגוף סנטר בעיר והבחין כי על מכנסיים שמדד נשארה התווית המקורית של המכנסיים כפי שהגיעה לארץ מחו"ל, ועליה מחיר נקוב באירו - כמעט חצי מהמחיר הכתוב על התווית הישראלית.
בתווית באנגלית המחיר היה 25 אירו, כלומר 98 שקל. לעומת זאת על התווית בעברית המחיר היה 169 שקל - פער של 71 שקל. "להפתעתי ולצערי ראיתי את הפער הגדול בין המחירים", סיפר שלום על השוני בין התוויות, "אנחנו מודעים לזה שהכול יקר יותר בארץ, אבל תמיד יש תקווה שהפערים לא עד כדי כך גדולים, וגם הפעם התוצאה מאכזבת", הוסיף.
"הציפייה מרשת גדולה כמו זארה היא לשמור על רמת תמחור דומה למוצרים שלה ולא לנצל בצורה כל כך בוטה מקומות שבהם 'אפשר' לגבות יותר", מוסיף שלום. "ניתן להסתפק בשיעורי רווח מעט נמוכים יותר ולא לגרום לחלק מקהל הלקוחות לשלם כמעט כפול על אותו המוצר בדיוק. התחושה הייתה רעה ופגעה בכל חווית הביקור בסניף. המקרה הזה מוריד את הרצון לקנות בארץ ורק מעודד צריכה במדינות אחרות".
במועצה לצרכנות הסבירו את התקנות שמסדירות את הנושא. "ציון מחיר במטבע זר פוטנציאל מטעה במיוחד, שכן המחירים ביורו או בדולר של ארה"ב, נמוכים בהרבה מהמחיר בשקלים. אי בהירות במחיר או בגובה ההנחה היא דרך קלה וזולה במיוחד שבה יכול ספק להביא את הצרכן לרכישה, תוך ניצול חולשתו של הצרכן בדרך שאיננה הוגנת", הבהירו. "מדובר בהטעיה והלקוח זכאי לקבל את המוצר במחיר של הסכום הנקוב אבל בשקלים - כלומר 25 שקלים".
"מדיניות התמחור נקבעת על פי מדדים אוביקטייבים"
מקבוצת זארה ישראל, זכיינית מותגי אינדיטקס נמסר בתגובה: "מדיניות התמחור של אינדיטקס בעולם נקבעת על פי מדדים אובייקטיביים שיאפשרו לכל לקוח ליהנות משילוב של חווית קניה בינלאומית, עיצוב, טרנדיות ואיכות במחיר נגיש, ואכן המחירים תחרותיים מאוד ביחס לשוק המקומי.
בקבוצה הסבירו את הפערים בנתוני השוק: "ישנם הבדלים בין המדינות הנובעים מנתוני השוק והכלכלה המקומית למשל, עלויות נדל"ן, מכס, היטלים שונים, כוח אדם. בנוסף, האסטרטגיה של מותגי הקבוצה מבוססת על קולקציה עדכנית המתחדשת ללא הרף. אסטרטגיה זו מיושמת הלכה למעשה בשינוע אווירי פעמיים בשבוע ולכן מתווספות גם עלויות אלה".
ואולם, משיחה עם גורם מקצועי מתחום השילוח הבינלאומי עולה שחלק מטענות 'זארה' אינן עולות בקנה אחד עם המציאות. מחירי ההובלה הימית והאווירית מרוב הנקודות בעולם ירדו והגיעו כמעט לרמתם כפי שהיו טרם מגפת ה'קורונה', וגם אם ההובלה העיקרית של היבואן הנה אווירית, הרי שיש קיבולת לא קטנה של חברות תעופה בקווים לישראל, בין אם מטוסי מטען ובין אם מטוסי נוסעים. בנוסף על כך, אין מכס על ביגוד והלבשה, עוד מלפני הרפורמה של ליברמן, אלא רק מע"מ יבוא שגם אותו היבואן מקזז כמו כל מע"מ.