מחשבים מסלול מחדש: "למה הוויז לא עובד לי?", שאלה שהפכה שגרתית לחלוטין בקרב תושבים רבים בצפון הארץ ובערבה, שבמשך חמישה חודשים נאלצים להסתדר ללא יישומוני הניווט כדוגמת waze וגוגל מפות. הסיבה: שיבושי קליטה יזומים של צה"ל, שנועדו למנוע יכולות של האויב, כדוגמת הכוונת רחפנים או ירי רקטי מדויק.
דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי התריע בעבר כי "על האזרחים להיות מודעים לכך שהפעלת השיבוש יכולה לגרום לתקלות זמניות ביישומים מבוססי מיקום". בהתייחסותו לנושא, שלל הגרי אפשרות שמדובר במלחמת סייבר נגד ישראל אבל באותה נשימה חלחלה ההבנה לציבור רחב מאוד, שעד הודעה חדשה יאלץ ללמוד להסתדר בדרכים ללא GPS.
כך למשל, יעל יצאה השבוע מביתה בערבה לכיוון העבודה. כשהפעילה את אפליקציית הניווט גילתה שהיא כביכול בכלל ליד קהיר. "זו לא הפעם הראשונה שזה קורה מתחילת המלחמה", אמרה בשיחה עם N12. "אני נכנסת לרכב וכל הכיתובים הם בערבית", שיתפה, "גם כשבעלי שלח לי את המיקום שלו המפה סימנה שהוא במצרים".
אירוע דומה קרה גם לרונן מהשרון שנסע לאחרונה לפגישה בלב חיפה, עיר שאת רחובותיה הוא לא ממש מכיר. "הדרך לשם עברה חלק, אבל כשיצאתי והתחלתי לנווט את הדרך החוצה מהעיר פתאום הכול השתגע ועל המסך אני רואה שאני מנווט ברחובות ביירות", תיאר, "כל הדרך החוצה מהעיר עד לכביש 6 ניווטתי מהזיכרון של הדרך הלוך ובכל פנייה קיוויתי שלא הלכתי לאיבוד". עבור רונן היה זה אירוע חריג וחד פעמי אבל בקרב תושבי מפרץ חיפה העניין הפך לשגרה מוכרת.
אוראל שמתגורר בקריית חיים כבר החל לאתר פתרונות זמניים שמאפשרים ניווט ללא מיקום בזמן אמת. "כבר כמעט חצי שנה שהאפליקציה מראה שאני נמצא בשדה תעופה בבירות ואין ברירה אחרת אלא לחפש דרך יצירתית להתעלות על הבעיה הזו כי לא ברור מתי נחזור לחיות ב-2024", שיתף בשיחה עם N12. לטענתו, "בכל פעם אני מציב את היעד ההתחלתי, לדוגמה הבניין שבו אני מתגורר, באופן ידני ואז מקליד את היעד הנדרש. בהמשך, אני פשוט מנווט בלי לדעת היכן אני נמצא בזמן הנתון, כלומר, אני מתקדם עם המפה ומתבסס על המסלול ההתחלתי שבחרתי, זה מאתגר מהרגיל אבל בטוח עדיף מכלום".
שיבושי ה-GPS השפיעו גם על החקלאים, שלהם הציוד החדשני, שמבוסס על מערכות אוטונומיות, יצא מתפקוד. עובדי האדמה נאלצים לתרגל שיטות ישנות מן העבר כמו הפעלת טרקטור למשימת זריעה או ריסוס חלקה מסוימת ללא המערכות המיוחדות, שאינן עובדות נוכח המצב הקיים.
השגרה המורכבת מגבילה גם את התחבורה הציבורית, שהפכה נגישה הרבה יותר בשנים האחרונות. באזורים רבים אין כל דרך לעקוב אחר פעילות האוטובוסים או להעריך מתי יגיעו אל התחנה הסמוכה לבית הנוסע. גיא מנהריה תיאר את הבעיה: "אם בעבר הייתי פותח את אפליקציית moovit ותוך רגע יודע איך להגיע ליעד אחר ואיזה קו אוטובוס אמור להגיע אל התחנה - הכול השתנה וחזרנו לימים שבהם המוקד הטלפוני והשילוט המקומי משחקים תפקיד מרכזי בדרכנו אל העבודה או לכל מקום אחר".
מתחבורה ציבורית, דרך ניווט ברכב הפרטי ועד לתרגול שיטות ישנות במשק הישראלי, שיבושי ה-GPS פוגעים קשות בשגרה של הציבור הישראלי וגורמים לו לחשב מסלול מחדש בתחומים רבים. תוך כדי עולה השאלה: "עד מתי האירוע הזה ימשך?". בינתיים נראה שאין פתרון קסם ועל כולנו לגלות הבנה כי השיבושים כאן כדי להישאר, לפחות בתקופה הקרובה.
תגובת דובר צה"ל: "במהלך הלחימה מופעלים באופן יזום שיבושי GPS לצרכים מבצעיים שונים על מנת להגן על ביטחון תושבי מדינת ישראל".