שבוע בלבד עבר מאז כניסתה לתוקף של התקנה המחייבת התקנת לוחיות זיהוי על קורקינטים ואופניים חשמליים, וממשטרת ישראל נמסר כי בשבוע הראשון לאכיפה, נרשמו 97 דוחות לנהגים שנתפסו רוכבים ללא לוחית.

הנתון הזה, המעיד על התחלת האכיפה בפועל, אומנם אינו משקף את מלוא היקף התופעה. המסר לרוכבים חד-משמעי: החוק נאכף, ועליכם להצטייד בלוחית זיהוי בהקדם האפשרי.

לפי התקנה שאישרה ועדת הכלכלה בחודש יולי האחרון, יעמוד הקנס על אי-התקנת לוחית זיהוי בשלב ראשוני על 100 שקלים, בשנה הבאה יגדל הקנס ל-500 שקלים ובשנת 2026 הקנס יעמוד על 750 שקלים. בשלב זה רק המשטרה מוסמכת לאכוף את חובת הרישום ולהטיל קנסות, אך לפי הודעת משרד התחבורה, המשרד לביטחון לאומי אמור לקדם גם את הסמכתם של פקחים עירוניים לבצע את האכיפה.

לוחית רישוי קוריקנט (צילום: עירית תל אביב)
לוחית זיהוי של אופניים חשמליים|צילום: עירית תל אביב

על פי נתוני משרד התחבורה, נכון לסוף חודש יולי, נרשמו כ-110 אלף כלים לקבלת לוחיות זיהוי. המשמעות היא שעדיין קיים מספר גדול של רוכבים שטרם הסדירו את רישום הכלי, ועלולים להיקלע לסיטואציה שבה ייקנסו. במשרד התחבורה השיקו קמפיין נרחב להעלאת המודעות לחובת הרישום, ובמקביל פועלים להסמכת פקחים עירוניים לאכיפת החוק, בנוסף למשטרה.

רישום ללוחית זיהוי ניתן לעשות דרך מערכת שהקים משרד התחבורה בשם "מוביליטי" הנמצאת באתר משרד התחבורה. באתר יש גם רשימת מתקינים מומלצת להתקנת הלוחית. עמותת אור ירוק, שקידמה את חקיקת החוק, בירכה על תחילת האכיפה וקראה להמשך אכיפה חסרת פשרות. ימים יגידו אם מספר הדוחות ימשיך לעלות בקצב דומה, והאם אכן יצליח להביא לשינוי התנהגות בקרב רוכבי הקורקינטים והאופניים החשמליים.