רק חודשים ספורים אחרי שחשפנו בתחקיר "המבקר" את תעשיית ה"דרייברים" החרדים - ונדמה כי רשות המיסים הצליחה לעשות את הבלתי ייאמן: לעצור את הגלגלים שהסתובבו במשך שנים, מתחת לרדאר. פשיטה רחבת היקף, חקירות בכל המחוזות ומבצע מתואם שהבריח אלפי נהגים מהכביש. "כמו כל מבצע מוצלח - אנשים נרתעו והורידו פרופיל", סיפר סרגיי גוסליצר, ראש צוותי החקירות ביחידת יהלום ברשות המיסים.
אבל לא חלף זמן רב, ונראה שלפחות חלק מה"דרייברים" חוזרים לסורם. "זרקנו אותם מהדלת – הם נכנסו מהחלון", סיפר נהג מונית ותיק. לדבריו, הדרייברים אומנם נעלמו מהרחובות הראשיים, אך הם עדיין פועלים "בסמטאות, בחניונים ובקביעות מראש", כשהכול מתנהל מתחת לרדאר. בינתיים, נראה כי מי שהושיט את חבל ההצלה לאותם נהגים פורעי חוק הוא דווקא הנציג שלהם בכנסת.


35 אלף נהגים, עסק של 4 מיליארד שקל ב"שחור"
משה רוט, שהיה חבר הכנסת מטעם יהדות התורה והספיק לפרוש בינתיים, ביקש לקדם תיקון חקיקה שיסדיר תחבורה שיתופית בישראל - מהלך שיעניק הכשר רשמי לתופעת דרייברים. "אני רוצה לשרת את הציבור - גם את נהגי המוניות וגם את הנוסעים", הסביר רוט בשיחה עימנו במסדרונות הכנסת. אך מיהר להסתייג מפרשנות רחבה של המהלך: "מדובר רק בתיקון קטן".
אלא שעזיבתו את הכנסת לפני כחודש עצרה את המהלך, אך החשש בקרב נהגי המוניות נותר בעינו. מבחינתם, עצם הרעיון לחוקק הסדרה שמכירה בנהגים הפיראטיים הוא איום ישיר על פרנסתם. "הם רוצים לתת לאנשים לא חוקיים לעבוד חוקי - כשזה לא חוקי", התרעם אחד מנהגי המונית.
היקף התופעה שהוצגה בתחקיר המקורי עצומה. מדובר בכ־35 אלף נהגים, רובם עובדים באופן חלקי, וענף שמגלגל כארבעה מיליארד שקלים בשנה - כולם ללא רישוי, ביטוח ומיסוי. מדובר ב"אובר פיראטי" מקומי שפוגע בכיס של נהגי המוניות החוקיים, ומגלגל מיליארדים של שקלים ב"שחור".


ברשות המיסים הצליחו לשים את היד על מסד הנתונים, רשת הדרייבים קרסה
גוסליצר חשף כיצד רשות המיסים הצליחה לשים יד על מסד הנתונים ששמר את השמות של עשרות מנהלי התחנות שתיאמו ביניהם את העבודה. "הבנו שאנחנו צריכים להגיע לאלה שמספקים את התשתית – להשיג את מסד הנתונים, את התוכנה שמשרתת אותם", אמר. במהלך החקירה הצליחה הרשות להשיג את תוכנת הסליקה שבה השתמשו מנהלי התחנות. בתוך ענן נשמרו כל הנתונים של העסק המחתרתי.
מצד אחד בשטח ברור כי רשות המיסים הצליחה להרתיע רבים מהנהגים מלשוב לעסק הבלתי-חוקי, מאידך – אפשר לראות שיבה חלקית של חלקם למקצוע. "הכלבים נובחים והשיירה עוברת", סיפר אחד מהם מול המצלמה שלנו. "אנחנו פשוט עובדים בשקט יותר".

מטעם חה"כ לשעבר משה רוט נמסר בתגובה: "הצעת החוק נועדה להסדיר שירותי תחבורה שיתופית כמו Uber, עם ביטוח, מיסוי ובטיחות. זאת כדי להבטיח שירות מתקדם לציבור. מה שטוב לעולם – טוב לישראל".