בתיעוד שהגיע לידי N12 ניתן לראות את קרון רכבת המשא, שגרם להשבתה הנרחבת בקווי רכבת ישראל - ולנזק האדיר בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. בצילום רואים את המדף העליון של הרכבת, כשהתפסן שלו פתוח - בניגוד ל-3 המדפים שמתחתיו. המדף נתפס בקווי החשמול - וקרע אותם לאורך מאות מטרים. פרסום ראשון: ברכבת בודקים אם שבר של מיירט שנפל על המסילה, הוא זה שגרם לכבלי החשמל לרדת בגובה והיה אחד הסיבות למחדל.
בעקבות התקלות, קווי רכבת מרכזיים מושבתים: ביניהם קו חיפה-ת"א, באר שבע-ת"א והרצליה-נתב"ג. בצל ההפגנות הסוערות למען החטופים, נוסעים דיווחו על עומסים כבדים בתחנת נתב"ג. הם סיפרו על תחושת כאוס ועל כך שאף גורם לא מעדכן מתי הסדר ישוב על כנו.
עובדים ומנהלים ברכבת ישראל סיפרו שפגיעת רכבת המשא בתוואי המסילות המחושמלות בשני מוקדים, שהובילה להשבתת תנועת הרכבות לכמה ימים, היא "רשלנות פושעת שהובילה לנזק אדיר לא רק לרכבת - לכל המדינה".
ברכבת אמרו כי תחקיר האירוע נמשך, וכי צוותי הרכבת פועלים בשטח לתיקון הליקוי. "אנו מתנצלים על אי הנוחות ומודים על הסבלנות".
מנכ"ל רכבת ישראל: "רכבת משא שהייתה מעורבת באירוע גרמה לנזק ויחד עם זאת עדיין בודקים את כל הכיוונים. הקמנו ועדת בדיקה שמטרתה לבדוק את כל הדברים. עושים כל מאמץ כדי לצמצם את משך הזמן של שיקום המסילה".
השתלשלות האירועים שהובילו להשבתה הגדולה
ל-N12 נודע כי הרכבת שיצאה מאשדוד לחיפה הכילה ארבעה מדפי גובה ריקים, אך איש לא בדק את הגובה שלהם. הסיבה לפגיעה הקשה היא בשל העובדה שחלקים הנקראים "תפסנים" ברכבת המשא נותרו פתוחים וגובהם עולה בחלק מקטעי המסילה על גובה קווי החשמל. כמו כן, יש הערכה שבשל החום הכבד הגובה של קווי החישמול ירד מעט וכך נגרמה התאונה.
הרכבת יצאה מאשדוד ובאזור גנות פגעה לראשונה בקווי החשמל וקרעה את חלקם. גם אז לא עצרו ברכבת ישראל את הנסיעה - ובאזור חדרה אירעה הפגיעה השנייה והקשה יותר. רק לאחר מכן, אחרי מאות מטרים של פגיעה, הוחלט לעצור את נסיעת רכבת המשא הכפולה והגבוהה. רק בחודש שעבר בוצע לראשונה פיילוט של הובלת מטען לגובה כפול.

בחודש שעבר נערך ניסוי להכפלת כמות המטען ברכבת המשא ובקבוצה פנימית של הרכבת פרסם סמנכ"ל חטיבת המטענים,ישראל מרקו כי מדובר בהובלה היסטורית של סלילי פלדה במתכונת דו-קומתית. לדבריו, "חידושים כאלו מאפשרים להכפיל את נפח ההובלה ללקוחות. מדובר בפריצת דרך וכל הכבוד לחטיבת המטענים".
תוכנית חשמול הרכבת אושרה לראשונה בשנת 2013 וצפוייה להסתיים בשנת 2030. עלותה מוערכת ב-12 מיליארד שקלים והיא מבוצעת בידי חברה ספרדית וקבלני משנה ישראלים. לפי הערכה כללית, הנזקים שנגרמו לרכבת יעלו לציבור משלם המסים עשרות מיליוני שקלים בשלב הראשון, ועשוי להגיע גם למאות מיליוני שקלים.

הקווים שיושבתו - ואלה שעדיין פועלים
- תחנות כפר חב"ד ולוד גני אביב - סגורות לשירות.
- קו בית שמש - נתניה: יופעל בין תחנות בית שמש ולוד ובין תחנות ת"א סבידור מרכז לנתניה.
- קו באר שבע - נתניה: יופעל בין תחנות באר שבע ללוד ובין תחנות ת״א ההגנה/סבידור מרכז לנתניה.
- קו אשקלון/רחובות - בנימינה: יופעל עד/מ תחנת לוד בלבד.
- קו ירושלים-הרצליה: יופעל עד/מ תחנת נתב״ג בלבד, לרבות רכבות הלילה.
- קו ב״ש - כרמיאל: יופעל בין תחנות כרמיאל לחיפה חוף הכרמל בלבד (לא יופעלו רכבות בין תחנות חיפה חוף הכרמל לבאר שבע).
- קו באר שבע - נהריה יופעל כסדרו ויכלול עצירות בתחנת נתניה.
- קו מודיעין - נהריה יופעל כסדרו כולל עצירה בנתב״ג ועצירות בתחנות קיסריה, חדרה ונתניה.
- קו ראשונים - לוד יופעל כסדרו.
הרכבת מפעילה היסעים בחינם בקווים לוד - ת"א סבידור מרכז, חדרה מערב - נתניה, בשעות הלילה: ת"א סבידור - נתב"ג, בשעות שיא בוקר - גני אביב- כפר חב״ד - ת"א סבידור, בשעות שיא ערב - ת"א סבידור- כפר חב״ד- גני אביב.