אילוסטרציה (צילום: חדשות 2)
תרד זמנית מהמדפים. טחינת הנסיך|צילום: חדשות 2

משרד הבריאות הודיע הערב (ראשון) על תוצאות השימוע שנערך לחברת "טחינת הנסיך" פרשת הסלמונלה בטחינה. בתום השימוע שנמשך שעות ארוכות הודיע המשרד כי "חברת טחינת הנסיך התנהלה בדרך רשלנית, לא אחראית, לא ראויה ולא מקצועית". המשרד הודיע על שורת צעדים נגד החברה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

"בשלב זה נאסר על החברה לייצר ולשווק את מוצריה", קבע המשרד. "הוטלה על החברה חובה להשמיד את המוצרים המזוהמים". עוד הדגישו במשרד כי הליך החקירה טרם הסתיים: "היום בוצע דיגום נוסף במפעל ובדיקות בדרכי השיווק. בסיום הליך החקירה ישקול משרד הבריאות את הצעדים המשפטיים המתחייבים ממנו".

משרד עורכי הדין גדעון פישר ושות', המייצג את טחינת הנסיך, נמסר: "המפעל עצר מיוזמתו את הליך הייצור, ונוהג בשקיפות מול משרד הבריאות. במסגרת השימוע, סוכם על שיתוף פעולה הדוק בין החברה לבין משרד הבריאות במטרה לחזור לייצר ולשווק את המוצרים האיכותיים של המפעל, בטווח הזמן המיידי. כחלק מהליך הפקת הלקחים, הוחלט על שדרוג מערכת בקרת האיכות בחברה. יובהר, כי המפעל פעל לאורך כל האירוע בהתאם לכלל הוראות החוק לעניין חובות הדיווח".

עוד הדגישו בחברה כי "כל תוצאות הבדיקות שבוצעו על ידי משרד הבריאות למוצרי המפעל הנמכרים לצרכנים נמצאו תקינות וכך אנו בטוחים שיהא גם בנוגע לבדיקות שנערכו היום. אין כל הנחיה להסיר את המוצרים מהמדפים. החברה הקפידה ותמשיך להקפיד לעדכן את הציבור והתקשורת בכל פרטי האירוע ותיישם את הנחיות משרד הבריאות בכדי לשוב לייצר ולשווק".

בקשה לתביעה ייצוגית נגד סלטי שמיר, מפעל "טחינת הנסיך" והרשתות שופרסל ויוחננוף בעקבות הוגשה היום לבית המשפט המחוזי בלוד. התביעה דורשת פיצוי כספי של יותר מ-6.7 מיליארד שקלים לפי תחשיב של כ-1,000 שקלים לכל תובע.

המפעל יישאר סגור (צילום: מור לוי, חדשות 2)
טחינת "הנסיך" וסלטי שמיר|צילום: מור לוי, חדשות 2

התביעה הוגשה באמצעות עורכי הדין אסף נוי, דוד אור חן, יוסי גרייבר ויצחק אור, והיא מבקשת לקבוע פיצוי לקהל הצרכנים בישראל, ש"חש חרדה לבריאותו ולבריאות ילדיו, כעס, חוסר ודאות וגועל על כך שאכל ממוצרי המשיבות, לגביהם קיים חשש כי היו נגועים בחיידק הסלמונלה".

בתביעה נטען כי סלטי שמיר או "טחינת הנסיך" התרשלו בכך שלא ביצעו בדיקת מעבדה במוצרים, כאשר חברת "הנסיך" הסתירה מידע מהצרכנים. עוד תבקש התביעה לקבוע כי הסתמכות סלטי שמיר, שופרסל ויוחננוף על בדיקות של חברת "הנסיך", מבלי לבצע בדיקות משל עצמן, היא בעייתית בפני עצמה.

"גם אם קהל הלקוחות לא סבל מתופעת לוואי, ההתרשלות בבדיקת המוצר מהווה פגיעה קשה באוטונומיה לכלל קהל הלקוחות, שרשאי להכניס לגופו רק את מה שהוא בוחר", טענו העותרים. עוד צוין בתביעה כי "סביר להניח כי אם המשיבות היו מאתרות מבעוד מועד את הימצאות חיידקי הסלמונלה במוצריהן, היה בידיהן למנוע שיווק המוצרים לרשתות המזון. המבקשים יטענו כי המשיבות פעלו ברשלנות רבתי, והפרה יסודית של ההסכם ביניהן לצרכני המוצרים ובעשיית עושר שלא במשפט".

מ"סלטי שמיר" נמסר בתגובה: "אנו מייחסים חשיבות עליונה לתקינות ובריאות המוצרים אותם אנו מייצרים ולכן אנו מקפידים לבצע בדיקות מחמירות לקווי הייצור במפעל, כמו גם בדיקות מדגמיות למוצרים שיוצאים מפתח המפעל. כשנודע לנו בערב יום רביעי כי בטחינת הנסיך יש חשש להימצאות סלמונלה - לא לקחנו צ'אנס לרגע לבריאות הציבור וביצענו כבר בבוקר 'ריקול' מיידי לכל המוצרים בהם נעשה שימוש בטחינת הנסיך. לצערנו, טחינת הנסיך לא גילתה את אותה האחריות והסתירה למעשה את החשש לסלמונלה במשך 17 מים ארוכים לפחות. לפיכך, כעת אנו שוקלים את הצעדים המשפטיים שננקוט נגדם".