זה יכול לתפוס אותם באמצע העבודה בשדה, בישיבה במשרד או בדיון בבית משפט - ואז הם עוזבים את הכול ותוך דקות מתייצבים על הכביש. אלה הם חולצי פקקי התנועה – יחידת המתנדבים לפינוי צירים.
לעדכונים נוספים ולשליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק
תאונות דרכים רבות הופכות תוך דקות למפגע תחבורתי. כלי הרכב הפגועים תקועים על הכביש, חוסמים נתיבים ובמקום נוצרי עומסי תנועה כבדים. בשנת 1998 הוקמה יחידת מתנדבים ארצית לפינוי צירים והיא פועלת תחת הזרוע המבצעית של אגף התנועה.
כ-100 מתנדבי משטרה מוקפצים מדי יום לשטח. הם מגיעים לכל מקום תוך 20 דקות עם רכבי השטח הפרטיים שלהם וציוד ייעודי שנמצא אצלם קבוע בתא המטען. לעתים רבות הם נדרשים למשימה הלא פשוטה של הפיכת הרכב הפגוע, לאחר שהתגלגל על צדו או על גגו. לשם כך התאמנו על טכניקות מיוחדות.
להפוך משאית
בין המתנדבים עורכי דין, מנכ"לי חברות, חקלאים, מדריכי טיולים, סטארטאפיסטים ורואי חשבון. כולם בכוננות 24/7. "אנו קופצים לכ-3,500 אירועים בשנה, כ-10 ביום", מספר משה כרובי, מפקד היחידה. "זה לא משנה מה מצבו של הרכב: שרוף, הפוך, תלוי, ללא גלגלים - אנו יודעים כיצד לסלק אותו מהדרך ולפנות את הציר".
זה אולי עוד נשמע איכשהו אפשרי כשמדובר ברכב פרטי, אבל אנשי היחידה מיומנים גם בהפיכת משאיות ואוטובוסים. "היו לנו אירועים של פינוי כף של טרקטור או מנוע של משאית שנשמטו ממשאית באמצע כביש החוף", מספר כרובי. תפקידם של אנשי היחידה מסתיים אחרי הפיכת הרכב, פינוי הציר והעמסתו על גרר.
המתנדבים עוברים הכשרה במשטרה במהלכה הם לומדים כיצד לפעול במהירות ובבטיחות. "זה הרבה יותר מורכב מלקשור ולמשוך", מסביר כרובי. "בסוף ההכשרה המתנדבים יכולים לפנות כלי רכב במשקל של עד 4 טון. רק עם הניסיון והוותק אנו מעבירים מתנדבים הכשרה נוספת שמאפשרת להם לטפל באירועים מורכבים יותר שכוללים פינוי של אוטובוסים ומשאיות".
העבודה של היחידה משפיעה לא רק בטווח הקצר של פינוי הכבישים. "כל שעת פקק עולה למשק מיליוני שקלים", מסביר כרובי. "החל באובדן שעות עבודה, דרך פגיעה באיכות הסביבה ועד המתח והעצבים של הנהג הישראלי שמובילים לתאונות נוספות. זה מונע תאונות ומציל חיים".
לפניות לכתב: Azria@ch2news.co.il