כך נראות העבודות לחפירת הרכבת הקלה בגוש דן, מתחת לרגליים של כולנו: 3 שנים וחצי נותרו עד שהרכבת הקלה בגוש דן תהפוך מחלום למציאות - כך לפחות על פי התכנית. מבקר המדינה התריע רק לאחרונה כי "6 מתוך 9 תחנות שהעבודות עליהן אמורות להסתיים באוקטובר 2021 נמצאות בפיגור ניכר", ונראה כי "מועד סיום העבודות יידחה בשנה - לנובמבר 2022". אז החלטנו לרדת אל מתחת לאדמה כדי לבדוק: עד כמה באמת מתקדמות העבודות?
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
זה מה שקורה בימים אלה מתחת לרגליים של כולנו: 10 תחנות נבנות בתוואי התת-קרקעי ומכונות הענק כורות את המנהרות בהן תעבור הרכבת במסלול הקו האדום, מפתח תקווה ועד בת ים - שאורכו 24 קילומטרים. עד היום נחפרו 12 קילומטרים של מנהרות.
תחנת אלנבי היא התחנה שנמצאת בשלב המתקדם ביותר עד כה, בה כבר התחילו לעבוד על חיפוי הקירות. את המנהרות בהן תחלוף הרכבת, חפרה מכונת הענק TBM. שמונה מכונות כאלה, באורך של 115 מטרים, קוטר של 7 מטרים וחצי ומשקל של 900 טון כל אחת, חופרות בעומק האדמה, מפנות את עודפי העפר ומדפנות את המנהרות בטבעות בטון.
בתחנת יהודית, הסמוכה למרכז שרונה בתל אביב, ניתן כבר לראות סימנים ראשונים של התחנה עצמה: למשל את הרצפה בכניסה לתחנה, עליה צפויים לדרוך עשרות אלפי נוסעים מדי יום. בתחנת יהודית ניתן גם להבחין בלוחות הבטון שהותקנו בדרך בגין בתל אביב, ועליהם נוסעים מדי יום רכבים פרטיים ואוטובוסים, כאשר מתחת ממשיכות להתבצע העבודות כרגיל.
ומה צפוי בהמשך? אם הכל יילך חלק - אז עוד השנה יונחו המסילות, בשנה הבאה יותקנו המערכות שיפעילו את הרכבת ובמהלך שנת 2020 ייערכו נסיעות מבחן - זאת עד להשקה הרשמית שבחברת נת"ע, שבונה את הרכבת, מבטיחים שתקרה בדיוק בזמן.
"האתגר המרכזי של מערכת הסעת המונים במטרופולין צפוף כמו מטרופולין תל אביב הוא באמת עד כמה אנחנו נצליח לגרום לאנשים להשאיר את הרכב הפרטי בבית ולעבור להשתמש בתחבורה הציבורית", אומר יהודה בר-און, מנכ"ל נת"ע - החברה שמבצעת את העבודות. "באוקטובר 2012 - הקו האדום יפעל וישרת את מאות אלפי הנוסעים מדי יום ביומו".
אז האם היום שבו נגיד "הנה באה הרכבת" באמת קרוב? נמשיך לעקוב.