במבט מהקרקע, קשה להבחין בממצאים חריגים בפעולת המנופים באתרי הבנייה. אך בצילום תקריב ניתן לראות שבלא מעט מקרים תא המפעיל מיושן, ומבט פנימה כבר מגלה מחדל בטיחותי שיכול להסתיים באסון.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
בימים האחרונים תיעדו מנופאים את תנאי עבודתם בשחקים. החל מהגאים מאולתרים עם חיבורי חשמל פיראטיים, ועד תאים במצב שאינו מאפשר ביצוע פעולות מורכבות כמו שינוע חומרי בנייה כבדים.
"המנוף עצמו בנוי כך שהקבינה נפתחת עם דלת חזית, דלת קדימה שנפתחת", תיאר מ', המועסק כמנופאי באתר בנייה. "תוך כדי עבודה היא נפתחה לי פעמיים והכיסא פשוט כמעט התגלגל לי למטה. מדובר בגובה של 70 מטר. אין עם מי לדבר בנוגע לבטיחות".
ואכן, האסונות באתרי בנייה הם עניין שבשגרה, אלא שאנחנו לא תמיד שומעים עליהם. מנתונים שנמסרו בשבוע שעבר בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת עולה כי ב-2014 נהרגו 31 פועלים באתרי בנייה. את מספר הפצועים המדויק איש לא יודע.
עבד אל חמיד חוסיין, ממונה בטיחות בארגון המנופאים הארצי, מסביר את הדבר בכך שמדובר בפועלים מהרשות הפלסטינית ללא אישורים. "כשהם נפצעים, עוברים תאונת עבודה קשה מעלימים את זה - מחזירים את העובד מעבר לקו הירוק לביתו כדי לא לקבל תיק במשטרה", טען.
"פועלים בניגוד לנהלים"
על פי הנהלים עבודת המנופאי אמורה להיות מוכוונת על ידי האתת, איש מקצוע שנמצא על הקרקע. אלא שברבים מאתרי הבנייה מוצבים פועלים זרים, שאינם דוברי עברית, שאמורים לכוון את המנופאי הישראלי במרומי המגדל - דבר שגורם אף הוא לתקלות חמורות.
כדי להיות מפעיל מנוף יש לעבור הכשרה ממושכת שבסופה מעניק משרד התחבורה רישיון. בפועל, רבים משלמים על הכשרה פיקטיבית או פשוט מזייפים את הרישיונות.
מנופאי נדרש לריכוז מקסימלי בתנאים לא קלים. המציאות שנוצרה בענף הזה תנאי העבודה הפכו לבלתי נסבלים. החל ממשמרות ארוכות מהמותר וכלה באי מתן זמן להפסקה - עד כדי כך שהמנופאי לא מספיק לעשות את צרכיו. "את תנאי המינימום הבסיסיים אין שם", הסביר מ' המנופאי. "אין אוויר, מזגן, אוורור, בחום זה הופך להיות כבשן מטורף, יוצא מפוקוס, לא מרוכז, העבודה זוחלת והאנשים מתחילים להתעצבן למטה... יש תאונות".
בענף שמורכב מעובדים מוחלשים מעסיקים שלא מקפידים על הנהלים ופיקוח חסר, האסון הבא הוא רק שאלה של זמן.