"יותר מדי כוחות"|צילום: מרים אלסטר / פלאש 90

לוחמי האש נגד המשטרה: בפגישה של בכירי הכבאות שהתקיימה הערב (שני), נמתחה ביקורת חריפה על המשטרה, בשל האופן שבו ניהלה את הרגעים הראשונים של אירוע קריסת החניון ברמת החייל בתל אביב.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

לטענת קצינים שנכחו בפגישה, המשטרה שלחה יותר מדי כוחות באופן בלתי מאורגן ובלתי מסודר, מה שגרם לעומס גדול מדי על הצירים שמובילים לזירת האירוע. הדבר הביא לעיכוב בהגעת הכבאיות למקום והפריע למאמצי החילוץ.

אחד מהקצינים שנכח בפגישה אמר ש"לא כל אחד צריך להיות פטריוט, לקפוץ לתוך הרכב ולנסוע בזמן שיש אירוע. מספר האנשים שמגיע לאירוע צריך להיות מאורגן ויעיל". קצין אחר דיבר על כך שאנשי הכיבוי והחילוץ נאלצו להתווכח עם שוטרים על מנת להגיע לזירה.

מנוף קרס על גג של חניון ברמת החייל
צילום:

באירוע שהתרחש סמוך לשעה 11:00 בבוקר נהרגו שני בני אדם, 24 נוספים נפצעו, בהם אחד במצב קשה, שלושה בינוני והיתר קל. בשלב זה, נותר רק פצוע אחד בבית החולים, לאחר שהשאר שוחררו לבתיהם.

כוחות החילוץ וההצלה, בהם אנשי פיקוד העורף וכלבנים מיחידת עוקץ, פועלים בשטח יחד עם מד"א והמשטרה כדי לסיים את עבודות הפינוי. בשלב זה מתבצעת חפירה באמצים מכניים שונים, וכן גם באופן ידני במקומות בהם יש סיכוי לאתר לכודים. "אנחנו עורכים הערכות מצב הנדסיות מעת לעת כדי לוודא שהקירות לא יקרסו ונערכים גם לשעות הלילה", הסביר רס"ן אריה לובינר, מפקד יחידת החילוץ וההצלה הארצית. "נשתמש באמצעים להארת האתר ונמשיך לעבוד עד שנגיע לסוף. אם הצוותים יגיעו לכיסי האוויר, יש סיכוי למצוא אנשים בחיים".

קריסת החניון ברמת החייל (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
צילום: יונתן סינדל / פלאש 90

הכוחות פועלים במקום בסיוע מנופים גדולים, שמורידים כלים הנדסיים לתוך הבור עצמו. מבנה החניון קרס כמגדל קלפים, כך שהקומות התמוטטו בזו אחר זו. אנשי החילוץ מנסים לייצב את קורות הבטון, למשוך אותן למעלה, לצד הפעלת משאבות חול. בשלב זה קיים חשש שהלכודים נמצאים תחת פלטות בטון ולכן הכוחות מנסים לקלף את השכבות הללו החוצה.

במקביל מתבצע שימוש באמצעים מיוחדים כמו איכון סלולרי כדי לנסות להגיע לנעדרים. כמו כן מתבצע שימוש בחיישנים מיוחדים של התעשייה האווירית שפועלים לראשונה באתר ההרס בכדי למפות את האזור. כמו כן, גם כלבי הצלה מיחידת עוקץ, המיומנים באיתור סימני חיים באירועים מסוג זה, הובאו למקום.

רטט גרם לקריסת המבנה

לצד כוחות החילוץ וההצלה שעובדים בשטח החלה גם חקירת המשטרה כדי לבחון כבר בשלבי פינוי ההריסות את הנסיבות שהובילו לקריסת החניון התת קרקעי. החוקרים ינסו לקבל תמונת מצב לגבי צורת ההריסות מיד לאחר שהמבנה התמוטט, מה שעשוי לסייע בהבנת ההתרחשויות.

נמשכים מאמצי החילוץ
נמשכים מאמצי החילוץ|צילום:

מבדיקה ראשונית עולה כי כלי הנדסי שהגיע בסמוך למבנה דחס את האדמה, מה שגרם לרטט שהוביל בסופו של דבר לקריסה. מאחר שהרטט לא אמור בשגרה לגרום לתוצאה עגומה כמו זו, ניתן להעריך שמדובר או בכשל תכנוני או בכשל הנדסי. צו איסור פרסום הוטל על פרטי החקירה.

כשבועיים לפני האירוע, הגישה החברה שניהלה את עבודות הבנייה בקשה לעיריית ת"א לפתוח אותו מוקדם יותר לקהל הרחב. הבקשה טרם נידונה, וזו הסיבה שלמעשה החניון, שקיבל היתר לאכלס כ-500 כלי רכב, לא נפתח.

מהמשטרה נמסר בתגובה: "בשעה זו אנו עסוקים באיתור וחילוץ הנעדרים".

דובר נציבות כבאות והצלה מסר:"הדברים הוצאו מהקשרם. לאף גורם במערך הכבאות אין טענות למשטרת ישראל. מרגע תחילת האירוע פעלנו לאיתור וחילוץ הלכודים עד להעברת האחריות לפיקוד העורף. אנחנו מכבדים את עבודת משטרת ישראל".