היקף השימוש באופניים החשמליים עולה בהתמדה אבל החשיבות של רכיבה עם קסדה לא חלחלה. במסדרונות המחלקה הניורוכירורגית ילדים בתל השומר הסטטיסטיקה האכזרית של הצעירים שנפגעים בתאונות עם הכלי מקבלת את הצורה הכי ממשית שלה. "מאלה שפונים למיון בעקבות חבלות - 86% לא חבשו קסדה", מסביר ד"ר זאב פלדמן מנהל המחלקה. "העימות הרגעי בין הורים לילדים 'תחבוש אל תחבוש קסדה' אולי משבש את הרגע אבל יכול להציל את העתיד".
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
בסיבוב קצר בתל אביב, המערב הפרוע של האופניים החשמליים, ניתן לראות מצד אחד את ההפקרות בכבישים ומהצד השני - כמעט אף שוטר שאוכף את הנושא. "אנחנו צריכים שלב בלימה", מסביר ניצב משנה בדימוס אפרים ארליך, שהיה סגן מפקד משטרת התנועה הארצית. "שלב ראשון אכיפה מאסיבית. יש מספיק חוקים, עכשיו צריך לאכוף את הכאוס הזה".
גם לד"ר משה בקר, מומחה לתחבורה ולזהירות בדרכים, יש ביקורת נוקבת על המצב אליו הגענו. "אנחנו נמצאים בכישלון מערכתי, כולל הפתרון של שר התחבורה, זה למעשה פלסטר על מחלת סרטן. צריך לנקוט בצעדים הרבה יותר רציניים".
בעקבות התאונות האחרונות הודיע משרד התחבורה על סנקציות חדשות על מנת להגביר את האכיפה, אך לדברי קרן טרנר, מנכ"לית המשרד, הם פעלו ופועלים בנושא כל הזמן. "עשינו הרבה דברים זה לא שנזכרנו רק עכשיו, אופניים זה כלי תחבורה יותר מסוכן - איפה האחריות לציית לחוקים?".
במקומות אחרים בעולם המצב שונה לחלוטין. כך לדוגמא בברלין המלחמה בכלי מתבצעת בשתי חזיתות. מי שרוכב עליהם מאבד את הזכות לנוסע בשבילי אופניים מסומנים שנמצאים בכל רחוב בגרמניה ומחויב לנוסע בכביש. בנוסף, נקבעה חובת ביטוח, שמסייעת לפקח על השוק הזה.
"אם אתם מגיעים לניו יורק יהיה לכם קשה מאוד לראות אופניים חשמליים נוסעים ברחובות. הסיבה המרכזית היא שהתחבורה הציבורית טובה ואנשים לא נזקקים לכלי תחבורה משלהם", מסביר רגב גור שגר בעיר.