התחבורה הציבורית - במוקד: בפרק השני של סדרת הכתבות על תחלואי התחבורה הציבורית, ערכנו ניסוי שבודק באילו תנאים אוטובוס יכול להקל על עומס או על פקק ולייצר אלטרנטיבה אמיתית לנוסעים. במקביל ניסינו לפענח מדוע, למרות הניסיון בעולם, לא הופכים את השוליים בישראל לנתיבי אוטובוסים לשעות העומס, ומדוע הפרויקט שנועד להקל על הפקקים בגוש דן תקוע.
לצפייה בפרק הראשון בסדרה - הסיבות לפקקים הבלתי נגמרים - לחצו כאן
בערים הגדולות במערב – לונדון, פריז, ניו יורק - כ-50% מהנוסעים משתמשים בתחבורה הציבורית, שהיא מהירה, זמינה, אמינה ונוחה. בגוש דן, בה ברוב הערים אין די נתיבים לתחבורה ציבורית (נת"צים), הנתון עומד על 20% בלבד. "בגלל שהאוטובוסים נדרשים לעצור בתחנות, משך הנסיעה מתארך עוד יותר ואנשים לא יזנחו את הרכב הפרטי ויעברו לתחבורה הציבורית", הסביר ד"ר יובל הדס, חוקר מערכות תחבורה ציבורית באוניברסיטת בר אילן.
מחיר ההזדחלות של האוטובוס בפקקים מתבטא לא רק בהתארכות הנסיעה אלא גם באמינות שלה, העמידה בזמנים – מחיר כבד שמקשה על הנוסעים להיפרד מהרכב הפרטי. ברגע שלאוטובוס אין נתיב משלו, לוח הזמנים הוא בגדר המלצה בלבד – והנוסעים יכולים לחכות בחום או בקור דקות ארוכות לאוטובוס. היעדר נתיבי תחבורה ציבורית הם גם הסיבה שכמה אוטובוסים מגיעים יחדיו – או רק אחד מפוצץ בנוסעים, "כמו סרדינים".
במשרד התחבורה הבינו מזמן שאין טעם להוסיף אוטובוסים לנתיבים הפקוקים, ולכן העבירו שלושה מיליארד שקלים בניסיון לפתור את הפלונטר בגוש דן באמצעות פרויקט "מהיר לעיר"בשיתוף עם ראשי הערים – רשת נתיבי תחבורה ציבורית רציפה של כ-160 קילומטרים. הפרויקט התעכב או נתקע: כמעט בכל 17 הרשויות לא נסלל אפילו מטר אחד, בחלקן אין שיתוף פעולה או אישורים.
נת"צ נחוץ לא רק בתוך העיר, הוא גם הכלי היחיד שמאפשר מעבר מהיר בין הערים. ניסוי בכביש החוף (כביש 2) ב-2011 בדק מה קורה כשהופכים שוליים לנתיב תחבורה ציבורית. התוצאות: האוטובוסים נוסעים מהר יותר מהמכוניות, ומשך הנסיעה שלהם התקצר ב-30%. יותר נוסעים העדיפו את האוטובוסים והתפוסה בהם עלתה ב-20%, ומנגד לא נרשמו יותר תאונות או אירועים בטיחותיים. למרות הצלחת הניסוי, שקל ליישום ולא גורע מנתיבים קיימים, הוא לא הורחב עד כה לכבישים בין עירוניים נוספים.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה רואה בקידום נת"צים מטרה חשובה וכבר בשנה הבאה תחול התקדמות משמעותית בנושא. במשרד מציינים כי הכשרת נת"צים דורשת שיתוף פעולה עם רשויות מקומיות ומכאן שהיא מורכבת יותר. לעניין הפיכת שוליים לנתיב תחבורה ציבורית כפי שעלה בכתבה, גם כאן המשרד מתכנן להכשיר מסלולים כאלה בכבישים בין עירוניים רבים ברחבי הארץ".