לאחר פרשת זיהום הדלק במטוסים, עכשיו מגיעה התביעה: נציגי חברות התעופה הישראליות והזרות התכנסו היום כדי לדון בנזק הכספי העצום שנגרם להם בעקבות זיהום הדלק במטוסים שהתגלה בשבוע שעבר. לאחר דיון ראשוני החליטו החברות כי ידרשו פיצוי של עשרות מיליוני דולרים מהמדינה.
חברות התעופה מתכוונות להתאגד ולדרוש הקמת קרן שדרכה הן יפוצו. נציגי החברות הודיעו כי הם לא מתכוונים לחכות עד שיתגלה מי האשם במחדל, ועד שגורם כלשהו ייקח עליו את האחריות - הם מבקשים מהמדינה את הפיצוי הכספי.
הסיבה לזיהום: גורם חיצוני
ביום שני ערך שר התחבורה ישראל כץ מסיבת עיתונאים מיוחדת בנתב"ג, והכריז כי הסתיים משבר הדלק שפרץ בשבוע שעבר וכי כל נמלי התעופה ישובו הערב לפעילות שגרתית. בעוד שוועדת הבדיקה טרם סיימה את עבודתה, אמרו נציגי משרד התחבורה בדיון כי מקור הזיהום הוא חיצוני ולא כזה שמקורו במערכת הפנימית.
"לאחר ישיבה שניהלתי עם הנוגעים בדבר באשר למשבר הדלק, התקבלה המלצה לפתוח מחדש את שדות התעופה ולפתוח אותם לפעילות רגילה", פתח השר כץ את דבריו. שר התחבורה הוסיף כי בעקבות תקלת הדלק הגדולה ישונו נהלי החירום כדי למנוע הישנות מקרים בעתיד.
מנכ"ל משרד התחבורה דן הראל אמר בהתייחסותו כי לפי ההערכות הראשוניות, מקור הזיהום של הדלק אינו במערכות עצמן, אלא חיצוני. "מקור הזיהום הוא לכלוך שמקורו בפריצה של אחד הפילטרים לאורך המסלול", אמר הראל. "כנראה שהדלק שהוזרם למאגר היה כבר מזוהם", הוסיף ורמז כי בעתיד תצא רשות שדות התעופה למכרז חדש על הספקת הדלק הסילוני.
השר כץ שיבח את פעילות הגורמים השונים לאחר גילוי תקלת הענק במערכת הדלק. "זה היה דבר נכון לעצור את התנועה, אבל יחד עם זה לתדלק ממאגרי החירום את המטוסים כמה שיותר מהר", אמר כץ. "מדובר היה באירוע חמור ואני מברך על כך שהוא מאחורינו. הדלק תקין לחלוטין והדבר עלה במספר בדיקות שערכנו לו. ניתן לשוב ולתדלק בבטחה".
באשר לשאלת חדשות 2 באינטרנט אם מדובר בחבלה, השיב השר כץ כי עוד מוקדם להעריך את הדבר. "אנחנו לא יודעים אם מדובר בחבלה, יכולים להגיד שכרגע הדלק בסדר גמור. מעבר לזה, נדע יותר לאחר שוועדת הבדיקה תשלים את עבודתה", אמר כץ.