כמה תאונות צריכות להתרחש בכביש אחד כדי שמע"צ, החברה הלאומית לדרכים, תתקן אותו? לחברה, מתברר, יש מדד להגדרת כבישים כמסוכנים, אלא שבכל שלוש שנים, ספירת התאונות בכביש מתאפסת.
"אנחנו קוראים לזה רולטה רוסית", מתאר אריק סיוון, תושב גבעת חיים-איחוד, את מה שקורה בכל בוקר כשהתושבים מנסים לחצות את הכביש או לנסוע עם מכוניתם בצומת. 15 שנה נאבקים התושבים במקום כדי להסדיר צומתי כניסה ליישוב, זאת לאחר שעשרות תאונות התרחשו ורבים מתושבי האזור נפצעו.
"רק בנס אנחנו לא נהרגים", מספרת תושבת המקום תלמה כהן, כשברקע נראה הכביש בשעת בוקר טיפוסית - כמו שדה קרב של ממש. עם זאת, למרות פניותיהם החוזרות והנשנות למע"צ, הם לא מקבלים תשובה של ממש.
"אין מספיק דם הרוגים על הכביש"
רק לאחרונה גילו התושבים את הסיבה לכך שאינם זוכים למענה. מתברר כי למרות מסוכנות הכביש, הוא לא עומד בקריטריונים של מע"צ שכוללים: 10 תאונות דרכים לקילומטר במשך תקופה של שלוש שנים, מתוכן שלוש תאונות לפחות בשנה שעברה, כאשר לאחר שלוש שנים מתאפס המדד והספירה מתחילה מחדש.
"בלי להניד עפעף נאמר לנו שעל הכביש אין מספיק דם של אנשים", אומרת תלמה נעמן, תושבת היישוב. "אין מספיק הרוגים, הם אומרים. פשוט מחכים שיקרה אסון", היא מאשימה.
תמונה דומה ניתן לראות גם בצומתי כביש 581 בפרדס חנה-כרכור. "לא נפגעים מספיק אנשים ולכן לא מועברים המשאבים הנדרשים לשדרוג התשתיות", טוען חיים געש, ראש המועצה.
מהחברה הלאומית לדרכים נמסר בתגובה: "שני הכבישים שצוינו בכתבה אינם בקטגוריית 'מוקדי סיכון'. בכביש 581 מתוכננת הקמת מעגל תנועה בצומת גבעת חיים וכביש 651 יעבור שדרוג".