עובדי הרכבת הסכימו באופן חסר תקדים כמעט שלא לשבות במשך 10 שנים, בכל הקשור לנושאי בטיחות. כך אמר היום שר התחבורה ישראל כץ במסיבת עיתונאים מיוחדת על עתיד רכבת ישראל. ההסכמה הזאת היא חלק מפרטי הסכם שגובש במהלך הלילה האחרון בין הנהלת הרכבת לנציגות העובדים, בראשות גילה אדרעי.
מדובר בתכנית בטיחות מקיפה, שאמורה לחולל שינוי של ממש ברכבת. כך, למשל, כל מקצוע הקשור לבטיחות ולתפעול ברכבת, יהיה כפוף למבחני רישוי של משרד התחבורה. בנוסף, האגף לפיקוח תפעולי שהוקם כבר בעבר אבל לא החל לפעול בשל התנגדות הוועד, יחל לפעול לאלתר - וזאת לאחר שהנהלת הרכבת הסכימה להוסיף לו תקנים לעובדים נוספים.
על פי התכנית, לראשונה יותקנו בקטרים מערכות GPS שיוכלו לאתר במדויק את מקום הרכבת, וכן מערכות שיוכלו לנטר את מהירות הנסיעה. כמו כן, יותקנו בקטרים מצלמות שיצלמו את מתווה הנסיעה וגם את נהג הקטר, אך באופן מוצנע, רק מן הגב שלו.
עוד על פי בתכנית, נהג או בעל תפקיד אחר שלא יעבור מבחני רישוי, ינויד לתפקיד אחר - אולם שכרו יישמר למשך חמש שנים. העובדים לא יקבלו לפי שעה כל תגמול כספי בתמורה להסכמות שלהם, אולם מקור מטעם ההנהלה אמר ל"גלובס" כי בתקופה הקרובה יתנהל משא ומתן נפרד על הסכם שכר חדש, ועל כן "התשלום עוד יגיע".
ספק אם יופרט מערך התחזוקה
ההסכם עם העובדים אינו מבטיח את ביטול התוכנית להפריט את מערך התחזוקה ולהעביר אותה לידי חברת הקרונות הקנדית "בומברדייה", אולם ספק רב אם ההפרטה הזאת תצא לפועל כעת. יו"ר ההסתדרות עופר עיני הבהיר מראש כי הוא יתמוך בכל תוכנית בטיחות, אך לא בתוכנית שתכלול הפרטה. לאור הסכמות העובדים, נראה כי הנהלת הרכבת ומשרד האוצר יתקשו להצדיק את ההפרטה הזו, שתיתפס כ,הפרטה לצורך הפרטה".
הנהלת הרכבת יוצגה במו"מ על ידי עוה"ד אלון עזרא ומאיה צחור-אבירם ממשרד רובין שמואלביץ', ואילו העובדים יוצגו על ידי עו"ד שי תקן ואיריס ורדי.
מקריית גת לתל אביב ב-35 דקות
כץ פירט את היעדים הבאים של הרכבת: "ב-24 בספטמבר נפתח תחנות רכבת חדשות בבת-ים ובראשון לציון. זמן הנסיעה מתל אביב לבת-ים יעמוד על 10 דקות ולראשל"צ - 18 דקות. בינואר 2012 תיפתח תחנה ביבנה. בעוד חצי שנה תסתיים הכפלת המסילה מבאר שבע, מה שיאפשר להגיע מבאר שבע לתל אביב בתוך 50 דקות".
"אם ניקח יישוב כמו קריית גת - זמן ההגעה ממנו לתל אביב יעמוד על 35 דקות. במאי 2012 נגמור את הכפלת המסילה לכפר סבא וניתן יהיה להגיע בתוך 25 דקות ללב תל אביב. שנה לאחר מכן יבנה תחובר לאשדוד וייקח 35 דקות להגיע משם לתל אביב. אשקלון תחובר מ-2014-15 כולל שדרות ואופקים. היום אומרים איך אפשר לגור מחוץ לתל אביב ולעבוד בתל אביב - אזה הנה. ברגע שתהיה רכבת בטוחה, אמינה ויעילה זה יאפשר לשנות הרגלים להרחיב את אזורי הביקוש של המתגוררים ואזורי ההשקעה של היזמים".