כפי שפורסם לראשונה בחדשות 12: בית המשפט המחוזי בירושלים גזר היום (שלישי) 15 חודשי מאסר בלבד על מאור גמליאל ו-7 חודשים על נתנאל סנדרוסי, לאחר שדרסו את בנימין ביגלאייזן בן ה-11 בירושלים, לפני כחצי שנה. בחודש יולי האחרון ביגלאייזן מת מפצעיו.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
לאחר התאונה, המשטרה חשדה כי נתנאל סנדרוסי הוא הנהג הפוגע, אך כפי שפורסם אמש לראשונה בחדשות 12 - כתב האישום תוקן לאחר שהפרקליטות ביקשה לקבוע כי חברו של סנדרוסי, מאור גמליאל, הוא שנהג ברכב - וביקשה היום חודשי מאסר ספורים עבור השניים. השופטת תמר בר אשר אישרה הבוקר את הסדר הטיעון שהציגה הפרקליטות.
גמליאל הורשע בעבירת הפקרה לאחר תאונה. סנדרוסי הורשע בעבירת הפרת חובת נוסע להזעיק עזרה: השנים הודו והורשעו, ונגזר עליהם גם פיצוי למשפחתו של ביגלאייזן ז"ל. "הנאשמים הבחינו בפגיעה אולם לא עצרו להושיט עזרה ובמקום זאת נמלט גמליאל מהמקום תוך שהוא נוסע במהירות גבוהה", נכתב בהחלטה.
עו"ד מרים בן-גל מפרקליטות מחוז ירושלים מסרה: "גזר הדין שניתן היום מהווה תמרור אזהרה לכל נהג ונוסע בכביש- שיידע כל מי שמעורב בתאונת דרכים שמוטלת עליו האחריות לעצור ולהזעיק עזרה, ואם לא יעשה כן, הוא יישא בעונשי מאסר בפועל וזאת גם אם לא נמצא אחראי לתאונה ולתוצאותיה, כפי שקרה במקרה זה".
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מסר בתגובה להסדר הטיעון: "מדינת ישראל מתייחסת ברחמנות לנהגים שמפקירים בשטח נפגעים. אדם פוגע באדם אחר, משאיר אותו להתבוסס בדמו על הכביש ומסתלק ממקום התאונה מבלי להגיש עזרה או אפילו לדווח לכוחות ההצלה. מדובר במעשה לא חברתי ובלתי מוסרי ממדרגה ראשונה שעליו אין סליחה ואין מחילה".
לדבריו, "כשבתי המשפט מקלים בעונשים או משחררים נהג שהורשע בהפקרה ומקלים בעונשו הם משדרים מסר שעבירת ההפקרה איננה חמורה כל כך. ככה לא נלחמים בתופעה כל כך רחבה שגורמת לפגיעתם של שני בני אדם בכל יום בממוצע, לא זו הדרך. הגיע הזמן שמדינת ישראל תכריז מלחמת חורמה בנהגים המפקירים ותעקור את התופעה הבזויה הזו מן השורש. המחוקק העניק לשופטים את הכלים להחמיר בענישה ולכן הם חייבים לשדר מסר חד וברור כי מי שיפגע ויפקיר את הפצוע בכביש ייענש בחומרה וזו האחריות שלהם כלפי האזרחים שומרי החוק". על פי נתוני עמותת אור ירוק, בכל שנה נפגעים בממוצע כ-1000 בני אדם בתאונות פגע וברח ו-13 נהרגים. מהנתונים עולה כי בכל שנה מתרחשות כ-700 תאונות פגע וברח בממוצע – שניים בכל יום.
ב"אור ירוק" הדגישו כי החוק מתיר לבית המשפט לגזור עונש של עד 14 שנות מאסר בפועל לנהג שהפקיר אדם בכביש, אך למעשה, מבדיקה שערכה העמותה עולה כי ב-71 פסקי דין שעסקו בתאונות "פגע וברח" (הפקרה לאחר פגיעה), נגזר עונש ממוצע של שנתיים ושבעה חודשים וקנס כספי ממוצע של 2,179 שקלים.
כתב האישום תוקן - זהות הנהג הפוגע "השתנתה"
לפי הסדר הטיעון שגובש עם השניים, הם ירצו 15 חודשי מאסר (גמליאל) ו-7 חודשים (סנדרוסי). הפרקליטות טענה בכתב האישום שסנדרוסי נהג וגמליאל היה איתו באוטו. הפרקליטות הציגה היום את ההסדר בפני בית המשפט ותיקנה את כתב האישום באופן שקובע שגמליאל נהג וסנדרוסי ישב לידו.
ביגלאייזן נפגע מרכב בשכונת רמות בירושלים ב-21 באפריל: הוא נדרס לעיני אחיו ושכב במשך חודשיים וחצי עד שנקבע מותו. במשך חמישה ימים חיפשה המשטרה אחר סנדרוסי ואף פרסמה את תמונתו - עד שהסגיר את עצמו. ימים ספורים לאחר מכן אותר גם גמליאל, שבסוף הפך לנאשם המרכזי מבין השניים.
בסוף חודש אפריל פורסמה בחדשות 12 גרסתו של סנדרוסי: "לא נהגתי ברכב, שכרתי את הרכב באותו יום ממישהו שמשכיר כלי רכב לפי שעה ואחרי שסיימתי להשתמש בו, השארתי אותו במקום המוסכם ביני לבינו", טען. "זה קרה שעות לפני התאונה". עוד לפני מות הילד אמר סנדרוסי בן ה-24 לחוקרים: "אני לא זה שנהגתי ופגעתי בילד".
לשאלת החוקרים מדוע הוא התחבא ולא הגיע למסור עדות הוא השיב: "אני תלמיד ישיבה, אין לי טלפון חכם ואין לי טלוויזיה. ברגע שאנשים התחילו להגיד לי 'המשטרה מחפשת אותך, ראינו את התמונה שלך בעיתון', ישר באתי אליכם".
כתב האישום שהוגש בחודש יוני כלל שלושה סעיפים: הפקרה אחרי פגיעה נגד סנדורסי, וחובת נוסע להתקשר לגופי ההצלה ונהיגה במהירות מעל המותר נגד גמליאל.