אחרי שבית המשפט העליון ביקש מהמדינה לשקול הקפאת הליך הגירוש של מבקשי המקלט לרואנדה עד לסיום הליך החקיקה בנושא, התקבלה התשובה: על פי עמדת המדינה כפי שיוצגה על ידי היועמ"ש, היא נכונה לשמור על המצב הקיים ולא לבצע הרחקה כפויה, בתמורה לכך שביהמ"ש לא יוציא צו ביניים בנושא.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
"המשיבים מתכבדים להודיע, על דעת היועץ המשפטי לממשלה, כי הם נכונים לשמור על המצב הקיים עד להגשת ההודעה המעדכנת, היינו לא תבוצע הרחקה כפויה של מסתננים למדינות השלישיות", נכתב בעמדת המדינה. "בצד זאת, ההליכים המנהליים הכוללים מתן הודעה למסתננים על הרחקתם הצפויה וקיום הליכי שימוע והחלטה בטענותיהם נגד הרחקתם, יוסיפו להתבצע. כמו כן, מסתננים השוהים במשמורת לאחר שניתנה החלטה פרטנית בעניינם יישארו בה בתקופת הביניים".
בג"ץ המליץ אתמול למדינה להקפיא את הליך גירוש מבקשי המקלט עד לסיום החקיקה בנושא. במהלך דיון בעתירה שהוגשה בנושא, שבה התבקשה המדינה להסביר מדוע היא מוציאה לפועל את תכנית הגירוש לרואנדה עוד בטרם הושלמה החקיקה בנושא, עלה כי נחתם הסכם מתוקן מול המדינה האפריקנית.
מהעתירה עלה כי לפי ההסכם המתוקן, ישראל תשלם לרואנדה מיליונים של דולרים - וזאת בעוד שברואנדה טוענים בכירים מפורשות כי אין כל הסכם בנושא. "מדובר בהסכם חריג שאינו מוכר בתולדות מדינת ישראל, שלדעת העותרים מהווה כתם מוסרי שלא יהיה ניתן להסירו לעולם", כתבו העותרים.
עוד טענו כי מדובר בהסכם שאינו חוקי, שכן לא אושר בכנסת. "המשיבים (ראש הממשלה, שר הפנים, שרת המשפטים והיועת המשפטי לממשלה) חרגו בחריפות מסמכותם לניהול יחסי החוץ", כתבו. "כנסת ישראל היא הגוף המוסמך בדמוקרטיה הישראלית לקבל החלטות גורליות מסוג זה".