רבים נתקלים בקניות בסופר במדבקות האדומות - אלה שמבשרות על יתר סוכר, שומן רווי או מלח במוצרים, או במילים אחרות – ממליצות שלא לקנות את המוצרים. לפי מחקר חדש שנערך בשיתוף פעולה בין אוניברסיטת תל אביב לאוניברסיטת וושינגטון, המכירות של המוצרים המסומנים ירדו באופן ניכר בעקבות הרגולציה - והחברות לא נשארו אדישות.

צרכנות - סיקור N12

"מצאנו שהחברות גם כן משחקות תפקיד חשוב ברגולציה הזו – הן מפחיתות את כמות הסוכר המלח והשומן כדי להיות מתחת לרף שמחייב מדבקה. הן עושות את זה במיוחד בקטגוריות שבהן הירידה בביקוש הייתה החזקה ביותר", אומר ל-N12 אור אבישי-ריז'י מהפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב.

אחת הדוגמאות הבולטות היא הקטשופ. "בקטשופ אסם, אחד הקטשופים הכי נמכרים שיש בישראל, יש מדבקה כי הסוכר בכמות גבוהה", ציין אבישי-ריז'י, "אבל הם פתחו גם קו מוצר חדש שיש בו פחות סוכר - והוא לא מקבל שום מדבקה".

לצידו של אבישי-ריז'י הובילו את המחקר פרופ' איתי אטר מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב ופרופ' אורן רשף מאוניברסיטת וושינגטון. על פי הממצאים, מכירות של מוצרים שסומנו במדבקה אדומה ירדו ב-16% ביחס למוצרים לא מסומנים. מדבקת הסוכר הובילה לירידה של 25% במכירות, ומדבקת המלח - לירידה של 11% אחוזים.

"יש חברות שלא שמות מדבקה בגלל כסף"

"המדבקות עוזרות להימנע או להפחית את הכמות של מחלות לב, יתר לחץ דם, היפרליפידמיה, כלומר כמות גדולה של שומנים בדם, וכמובן סוכרת", מדגישה ב-N12 התזונאית הקלינית גפן גבע. היא מציינת כי כדאי להסתכל גם על המדבקה הירוקה שמסמלת מוצרים בריאים, אך יש לשים לב שאכן מדובר במדבקה הירוקה הסטנדרטית ולא בתווית אחרת שבחרו במותג להציג לקונים.

אבל למרות היתרונות הברורים, לא בטוח שהמדבקות כאן כדי להישאר. בוועדת השרים למאבק ביוקר המחייה עלתה על הפרק האפשרות לקדם יבוא מוצרים באריזתם המקורית - כלומר לחסוך מהחברות את שלב הוספת המדבקות. אך מול מחירי המוצרים עומד גם המחיר הבריאותי.

 

סימון מוצרים (צילום: המהדורה המרכזית)
סימון מוצרים|צילום: המהדורה המרכזית

"ממצאי המחקר מצביעים באופן ברור וחד משמעי על ירידה בהיקף רכישת מוצרים שהם אינם בריאים. לכן שינוי הרגולציה וביטולה יכולים לעלות ולפגוע בבריאות הציבור ולכן צריך לשקול טוב אם זה הדבר שרוצים לעשות כדי להילחם ביוקר המחייה", אומר ל-N12 פרופ' איתי אטר.

"יש הרבה חברות שלא שמות מדבקות ירוקות למרות שהן יכולות והסיבה היא כסף. בסופו של דבר, חברה מפסידה אם יש לה רק מוצר אחד מומלץ, אז הם יעדיפו לא להמליץ בכלל ואז שיקנו כמה שיותר מוצרים מהחברה שלהם", מוסיפה גפן גבע.

צריך לזכור שבחודשים האחרונים הצרכנים קונים פחות בגלל השיח הנוקב על יוקר המחייה, מה שמשפיע על בחירת המוצרים שלהם בסופר. אולי תשומת הלב למדבקות תוכל לדייק את רשימת הקניות שלהם.