בימים אלה מציינת משפחת קלר שנה למותו של בנם מידן בן ה-16 שראותיו כשלו עקב שימוש בסיגריות אלקטרוניות. "כשהוא סיפר לי שהוא מעשן סיגריה אלקטרונית, אני לא ידעתי מה זה אומר. לא הבנתי את הסיכון וכמה זה חמור", מספרת אמו ריני קלר בסרטון חדש של האגודה למלחמה בסרטן. "לא שפטתי את זה לחומרה, כמו שהייתי צריכה לשפוט. אם הייתי יודעת אז מה שהייתי יודעת היום, אני לא חושבת שהייתי מרשה לו בכלל להתקרב לזה".
ב-13 באפריל 2023 הובהל מידן לבית החולים שניידר כשהוא סובל מקריסת ריאותיו בשל שימוש בסיגריות אלקטרוניות. ימים ספורים לאחר מכן הוא נפטר לאחר שצינורית של מכשיר ההנשמה נותקה בטעות. מידן הותיר אחריו הורים ושלושה אחים. אמו משתפת שהיה ילד מיוחד, פעלתן וספורטיבי. לדבריה, אחת הסיבות שהתחיל לעשן סיגריות הייתה כדי להיות אהוב בקרב החברים. "לא צריך את הסיגריות האלה כדי להיות חלק מהחבר'ה. תהיו מי שאתם. תראו את החוכמה שלכם," היא מבקשת מהצעירים. בסיום הסרטון היא פונה להורים ואומרת: "תעשו בדיקה טובה אצל הילדים כדי שלא תגיעו למצב שלי. מארבעה ילדים נשארו לי שלושה, ואחד נמצא אי שם על ענן. תקלטו את המסר. זה לא שווה את זה".
השימוש בסיגריות אלקטרוניות, הידועות גם בשם Vapes, פופולרי בשנים האחרונות, בעיקר בקרב צעירים ובני נוער. מנתוני משרד הבריאות עולה כי שיעור הילדים ובני הנוער שהתנסו בסיגריה אלקטרונית עומד על כ-12 אחוזים בממוצע בכיתות ה' עד י"ב. באגודה למלחמה בסרטן מסבירים כי בעולם תועדו כבר עשרות מקרי מוות ממחלת המאיידים (EVALI), המובילה לנזק ריאתי חמור בשל חדירת חומרים מזיקים לריאות בעקבות השימוש בסיגריות אלה, לרבות חלקיקי מתכות וחומר בשם ויטמין E אצטט, במקרים מסוימים עד כדי קריסה של איברי הנשימה.
מחקרים מדעיים מצאו קשר בין סיגריות אלקטרוניות ותסמינים כמו שיעול, הקאות, סיכון לאסתמה, לחץ דם גבוה, התקפי לב ופגיעה במערכת הנשימה והריאות. וכן, נזקים להתפתחות המוח אצל בני נוער וצעירים המובילים לבעיות קשב, בעיות למידה, חוסר יציבות רגשית, דיכאון וחרדה. מחקרים חדשים אף מעידים על שינויים גנטיים הקשורים להתפתחות גידולים סרטניים בחלל הפה, באזור הריאות ובשלפוחית השתן אצל המשתמשים.
כחלק מהמאבק הממושך בתופעה, יצאו באגודה למלחמה בסרטן בקמפיין חדש במטרה להעביר מסר להורים ולבני הנוער שסיגריות אלקטרוניות אינן מוצר תמים, אלא מוצר מסוכן וממכר. מילותיה החשובות של קלר בסרטון המרגש עומדות במרכז הקמפיין, המשתלב בימים אלה בהדרכות בבתי הספר בכל הארץ שעורכת האגודה למלחמה בסרטן בשיתוף משרד החינוך.
משה בר חיים, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, אומר כי "על אף הטרגדיה הקשה של משפחת קלר, זו עדיין תופעה נפוצה ומדאיגה בקרב ילדים ונוער שמשיגים את המוצר בזמינות כמו קרטיב בקיוסק. הטעם המתוק מושך אותם ומערפל את העובדה שזה מוצר מסוכן לבריאות שיוצר תלות פיזית ונפשית. אני קורא להורים לשים לב לדברים שאומרת ריני, ולהבין שמדובר בסכנה ברורה ומיידית האורבת בכל משפחה עם ילדים ונוער".