עבור מרבית הישראלים שירות VIP בקופות החולים נשמע כמעט לא מציאותי. אמש (חמישי) חשפנו בתוכנית חיסון כי קופות החולים מעניקות דרך נציגים שלה שירות מיוחד שבמסגרתו זוכים לקוחותיה לתורים מהירים ולהקדמת בדיקות. אלא שהשירות הזה ניתן בעיקר לאוכלוסייה החרדית. כעת עולה השאלה - איך יכול להיות שרק מעטים זוכים לקבל את השירות הזה?
לפני כשלוש שנים חשפנו כיצד קופות החולים מעסיקות נציגים מיוחדים שמכונים "מתאמי קשרי קהילה" ופועלים בעיקר בערים עם ריכוז חרדי. תפקידם של אותם נציגים הוא לספק לאוכלוסייה החרדית תורים מהירים לבדיקות ורופאים.
מיד אחרי הפרסום הקופות התנצלו ומשרד הבריאות הבטיח לפקח מקרוב, אבל ככל שחלף הזמן, וגם עם פרוץ המלחמה שהפנה את הקשב הציבורי לנושאים אחרים, בשקט בשקט הקופות שכללו את השיטה והחזירו את השירות האקסקלוסיבי - אך רק קראו לזה בשם אחר.

מכבי שירותי בריאות
בעבר הראנו כיצד מכבי מפרסמת רק לציבור החרדי את אותם "מתאמי קשרי קהילה". אותם מתאמים פועלים בעיקר בערים עם ריכוז חרדי ובין השאר מסייעים בהשגת תורים מהירים. מיד אחרי התחקיר מכבי התחייבה להפסיק עם השירות המפלה, אלא שבחודשים האחרונים גילינו שמכבי חזרה לפרסם את אותם נציגים בעלונים החרדיים. רק שהפעם, כדי להסוות את השיטה, הם כבר לא נקראים "מתאמים", אלא יש להם כינוי חדש – "מובילי שירות".
כדי לבדוק אם הקופה ממשיכה עם הפרקטיקה הבעייתית ערכנו השוואה: ניסינו לקבוע תור לרופא עור דרך השירות הרגיל של מכבי, והתור שקיבלנו היה עם זמן המתנה של חודש וחצי. אחר כך, אחד מחברי המערכת שלנו הגיע ל"מוביל השירות" שפועל בבני ברק - וזה קיצר לו את ההמתנה מחודש יוני ליום המוחרת.
את אותה בדיקה ערכנו במשך חודשים. בחודש יולי שעבר בדקנו רופא עור בירושלים, ודרך האפליקציה קיבלנו תור עם זמן המתנה של שלושה חודשים. לאחר מכן התקשרנו לנציגה המיוחדת של מכבי, אשר מתפרסמת ע"י הקופה בתקשורת החרדית, והיא מיד הקדימה את התור לחודש לאחר מכן.

אז כפי שניתן לראות, הנציגים המיוחדים שיושבים במרפאות מצליחים לקצר זמני המתנה לרופאים בבני ברק מחודש וחצי ליממה אחת. אבל למעשה, זה לא קורה רק בבני ברק - מכבי מפעילה נציגים כאלו ברחבי הארץ, בעיקר בערים עם ריכוז חרדי (למשל ירושלים), ששם הנציגים קיצרו את זמני ההמתנה משלושה חודשים לחודש אחד.
חשוב לומר את הדברים בצורה הברורה ביותר: זה לא בגלל הציבור החרדי, כמובן שגם הם זכאים לקבל טיפול יעיל, מהיר ואיכותי. הבעיה היא גם לא עם הנציגים, שייתכן ויסייעו למטופלים אחרים. הבעיה היא שכלל הציבור, המטופלים האחרים, בכלל לא יודעים על השירות הזה. ולכן האשמה היא אך ורק אצל קופות החולים, כי הן שבוחרות להסתיר את השירות מהציבור הכללי ולספק אותו בעיקר לציבור החרדי - והן אלו שסוחרות בתורים, לא בגלל דחיפות רפואית, אלא בגלל שיקולים כלכליים.
ד"ר עדי ניב יגודה, מומחה למערכות בריאות, סיפר: "קופת החולים מקבלת כסף מהמדינה בעבור כל מבוטח. כשמדובר במשפחות של חרדים, בדרך כלל משפחות מרובות נפשות, הילדים בדרך כלל נמצאים בקופת החולים שבה ההורים חברים - ולכן זה יותר כדאי כלכלית לקופות החולים לחזר אחר אותו ציבור חרדי".

לאומית שירותי בריאות
את ההתנהלות הבעייתית הזאת מצאנו גם בלאומית שירותי בריאות, שמפרסמת את השירות המיוחד הזה בעיקר בקרב האוכלוסייה החרדית.
בבדיקה שערכנו דרך המוקד הרגיל שמיועד לציבור הכללי, קיבלנו תור לרופא עור בעוד כחודש וחצי. לאחר מכן הגענו למרפאה בבני ברק כדי לפגוש את הנציג המיוחד. אותו נציג הצליח תוך כמה דקות וללא בעיה בכלל להקדים את התור לשבוע לאחר מכן. הוא אף התגאה בכך שהוא מצליח בדרך כלל לקצר תורים לבדיקות מצילות חיים כמו בדיקות MRI - שיכולות לסייע בגילוי סרטן. אך זה לא נעשה בשל דחיפות רפואית - אלא אך ורק בשל שיקולים כלכלים.
"לכולם ברור שהמשאבים במערכת הבריאות הם מוגבלים, וכשקופת חולים מעניקה לקהל מסוים הטבות - זה בהכרח בא על חשבון כולנו", הוסיף ד"ר עדי ניב יגודה. "כשנותנים תור מקוצר למישהו אחד, זה בהכרח מאריך את התור למישהו אחר שאולי היה באמת צריך את זה. ראוי שאם יש נציגי קהילה לקבוצה אחת, אזז שהדבר הזה יהיה נגיש לכלל הגוונים והקהלים באוכלוסייה".

תגובת מכבי שירותי בריאות: "מובילי השירות נועדו להנגיש שירות לאוכלוסיות שונות באופן שמותאם להן ומכבי מעסיקה אותם באופן מוסדר בהתאם להנחיות משרד הבריאות. נדגיש כי פרטיהם של כלל מובילי השירות מונגשים באתר מכבי כדי שכל מי שמעוניין יוכל להסתייע בהם. עוד נדגיש כי המוצג בכתבה אינו תואם את תכולת תפקידי מובילי השירות של מכבי והנושא ייבדק וככל שיידרש יטופל בהתאם".
תגובת לאומית שירותי בריאות: "לאומית שירותי בריאות מעניקה שירות לכלל הציבור בישראל ומתאימה אותו בהתאם לצרכים כגון עולים חדשים ומגזרים שונים. באשר להקדמת התור, כעשרים אחוזים מהתורים שנקבעים לא מתקיימים עקב אי-הופעת המטופל ואנו פועלים במגוון ערוצים על מנת לצמצם תופעה זאת. במקרה הנ"ל, אכן התבטל תור וניתן היה להקדים כפי שמתבצע עם לקוחות אחרים באופן שוטף".
בשבוע הבא: נבדוק מה קורה גם בקופת חולים כללית ובקופת חולים מאוחדת.