ב-24 בפברואר 2025, טיסת דלתא-איירליינס לדרום קרוליינה נאלצה לשוב על עקבותיה לאטלנטה לאחר שענן אובך רעיל, שנגרם מדליפת שמן, מילא את תא הנוסעים. המקרה הזה הוא רק דוגמה אחת לתופעה רחבה יותר המכונה בז'רגון המקצועי אירועי אדים (fume events), שבהם אדי שמן וחומרים רעילים חודרים לתא הנוסעים או לקוקפיט.חקירה מקיפה של וול סטריט ג'ורנל, שהתפרסמה בסוף השבוע, חושפת כי מספר המקרים נמצא בעלייה מתמדת - במיוחד במטוסי איירבוס מסדרת A320, מהדגמים הנפוצים ביותר בעולם. לפי הממצאים, חברות התעופה ויצרניות המטוסים מנסות להמעיט בחומרת הסיכון, ובמקביל דוחות יוזמות בטיחות שעלולות להכביד עליהן כלכלית.לפי נתוני מנהל התעופה הפדרלי (FAA), מאז 2010 נרשמו אלפי דיווחים על אירועי אדים. העיתון בחן יותר ממיליון דיווחים של FAA ושל נאסא, אלפי מסמכים ומחקרים, וערך למעלה ממאה ראיונות. המסקנה ברורה: אף שהתופעה מוכרת כבר שנים, כמעט ולא ננקטים צעדים מערכתיים שימנעו את חשיפת הנוסעים וצוותי האוויר לאדי שמן רעילים.@wallstreetjournalA Delta flight to South Carolina returned to Atlanta “after the crew reported possible smoke in the flightdeck,” the Federal Aviation Administration said in a statement. Delta said 94 passengers were aboard “when a haze inside the aircraft was observed,” according to the AP. : Kevin McKinney via Storyful #Delta #Airplane #Flight #FAA #wsj ♬ original sound - The Wall Street Journalהרגשתי שאני מדברת ג'יברישפלורנס צ'סון, דיילת בטיסת ג'טבלו מבוסטון לפוארטו ריקו, זוכרת כיצד נשאלה על ידי קולגה אם היא מריחה ריח חריג. היא נשמה נשימה עמוקה והשיבה: זה מריח כמו רגליים מלוכלכות. דקות לאחר מכן חשה סחרחורת קשה ותחושה כאילו הורעלה. הרגשתי שאני מדברת ג'יבריש. אני זוכרת שחזרתי מאוד על עצמי. אמרתי 'מה קרה לי עכשיו? מה קרה לי עכשיו?'.במהלך הדרך חזרה לבוסטון, דיילת אחרת החלה לאחוז בגרונה וצעקה שהיא מתקשה לנשום - ואז הקיאה. אחרת נזקקה לחמצן חירום. כשנחת המטוס, שתי חברות צוות הובהלו לבית חולים באמבולנס, אחת מהן על אלונקה.באותה טיסה, שתי דיילות נוספות פיתחו תסמינים חמורים - קוצר נשימה, הקאות ואובדן הכרה חלקי. עם הנחיתה פונו באמבולנס לבית החולים, ואילו צ'סון עצמה המשיכה לחוות הזעה, טעם מתכתי חריף בפה ובלבול. לאחר חודשים של החמרה אובחנה אצלה פגיעה מוחית טראומטית ונזק עצבי קבוע.הנוירולוג רוברט קנייצקי, המשמש גם כיועץ לקבוצת הפוטבול פיטסבורג סטילרס, קבע כי השפעת האדים על מוחה של צ'סון דומה לפגיעת זעזוע מוח אצל שחקני NFL לאחר מכה חזקה במיוחד. לדבריו, ב-20 השנים האחרונות טיפל בכ-12 טייסים וביותר ממאה דיילים שנפגעו באופן דומה. גם נוסע מתמיד של דלתא נפגע ב-2023.איך זה קורה בפועל?המערכת שמאפשרת את חדירת האדים ידועה בשם Bleed Air: האוויר שאותו נושמים הנוסעים והצוות נשאב דרך מנועי המטוס. בתוך המנועים יש אטמים שתפקידם למנוע דליפה, אבל כשהם נשחקים שמן או נוזל הידראולי עלולים לחדור פנימה. החום הגבוה במנוע גורם להם להתאדות וכך חומרים רעילים עוברים עם האוויר ישירות אל תא הנוסעים. רק מטוס בואינג 787 מצויד במערכת חלופית שאינה משתמשת ב-Bleed Air.בחקירת וול סטריט ג'ורנל הוסבר כי כ-50% מהאוויר במטוסים מסחריים נשאב מבחוץ ועובר דרך מנועי המטוס לפני שהוא מוזרם אל תא הנוסעים. כאשר שמנים חודרים למערכת ומתאדים, האוויר המזוהם מגיע אל יחידות המיזוג ומשם ישירות לקבינה ולקוקפיט. מסכות החמצן הסטנדרטיות המותקנות לנוסעים אינן מספקות הגנה במקרה כזה, משום שאינן אטומות.ריח של כלב רטוב או צ'יטוסבמקרים רבים מדווחים אנשי צוות ונוסעים על ריחות המזכירים כלב רטוב, צ'יטוס או לק - רמזים לנוכחות כימיקלים מזיקים. הריחות הללו הובילו לנחיתות חירום ולפגיעה בתפקוד טייסים באמצע טיסה, כולל פגיעה בראייה ובזמני תגובה.אומנם לא כל ריח חריג הוא רעיל, ולעיתים ההשפעות חולפות במהירות, אך במקרים אחרים התסמינים מתמשכים ואף גורמים לנזק קבוע. רופאים ששוחחו עם הוול סטריט ג'ורנל מצביעים על פגיעות נוירולוגיות חמורות שדומות לפגיעות מוחיות ספורטיביות.גם איירבוס וגם בואינג הודו כי תקלות במנועים או ביחידות כוח עזר (APU) עלולות לגרום לדליפות שמן ולהתאיידות חומרים רעילים. אף על פי כן, לפי הממצאים, יצרניות המטוסים וחברות התעופה מזערו את חומרת הסיכון, פעלו מול רגולטורים למניעת החמרת התקנות, וביצעו שינויים שנועדו לחסוך בעלויות – לעיתים על חשבון בריאות הנוסעים והצוות.