ההצעה הנדיבה - והסירוב: מנהיג חמאס, איסמעיל הניה, אמר היום (שני) בריאיון לעיתון קטרי כי הוצעה לארגון השקעה של 15 מיליארד דולר בפרויקטים ברצועה במסגרת "תכנית המאה" של טראמפ. לדבריו, ההשקעות כללו, בין היתר, הקמת נמל ושדה תעופה ובתמורה לכך - פירוק הזרוע הצבאית של חמאס מנשקה ומיזוגה עם כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
עוד נדרש מחמאס, כך לפי הנייה בריאיון, לנהל באופן מפוצל את הרצועה ולוותר על "ההתנגדות" ועל ירושלים. הניה הדגיש כי ההצעה נדחתה על הסף, ולא ציין במפורש מי הגורמים שפנו לתנועה.
נזכיר כי תכנית המאה של טראמפ נועדה כדי לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני, ובתמורה לסיפוח ישראלי של שטחים בגדה המערבית, הייתה אמורה לקום, בשלב כלשהו ותחת תנאים מסוימים, מדינה פלסטינית. המטרה של ההצעה, אם אכן הייתה כזו, הייתה לנטרל את המתיחות ואת הפיצול בין פתח לחמאס ולאפשר לרשות הפלסטינית ולמנגנוניה לשלוט גם ברצועת עזה.
"יש לעיתים הצעות לפרויקטים לשיקום הרצועה, אך למרבה הצער הן נתקלות תמיד בסכר של סירוב ישראלי", הוסיף הנייה בריאיון. "המטרה היא לחנוק את רצועת עזה ולמנוע פרויקטים שיכולים לייצב את כלכלתה, לחזק את השלטון הפולטי ולפתח את ביטחונה וצבאה. למשל: יש 180 סוגים של סחורות שאסור להכניס אותם לרצועה, כמו דשן שמשתמשים בו לחקלאות, מחשש שישמשו לפיתות אמצעי לחימה. על כן ישראל מונעת ביצוע פרויקטים שיכולים להשפיע לטובה על הכלכלה".
"בנוסף לכך הפיצול ביננו לבין הרשות הפלסטינית נותן אף הוא את אותותיו על ביצוע פרויקטים, עקב מדיניות הרשות. בתקופת ערפאת היה לנו שדה תעופה בעזה, דרכו אנשים יכלו לנסוע לכל מקום ללא קושי. כיום אין שדה תעופה. לעיתים, בסבבי הלחימה, האויב (ישראל) נענה לבקשות להקים שדה תעופה, אך אנו מגלים שיש צדדים חיצוניים קרובים אלינו שאינם חפצים בהקמתו. אנחנן מבקשים שיהיה מעבר ימי לרצועת עזה, שיחבר אותה לקפריסין, ושתהיה פעילות מסחר ימית ושאוניות אירופאיות יעגנו בנמל עזה. אנו מציגים את הבקשות האלה במסגרת התנאים להפסקת אש בסבבי הלחימה שלנו עם האויב. הישראלים לעיתים נענים בחיוב, אך אנו מגלים שיש צדדים אחרים שחוסמים את דרכנו. ייתכן כי אלה מדינות ערביות או, לפעמים, הרשות הפלסטינית - בטענה כי בכך יחל ניתוקה של רצועת עזה מהרשות וזה אינו נכון".