דובר צה"ל הפיץ אתמול (שלישי) בשעות הערב הודעה לכתבים, לפיה "מטרה אווירית" שנפלה צפונית לעיר אילת ביום ראשון בלילה היתה למעשה טיל שיוט שנפל בשטח פתוח במרחב. בהודעה היבשושית והלקונית היה מידע נוסף: המטרה היתה במעקב על ידי כוחות חיל האוויר, לא היו נפגעים והאירוע מתוחקר.
עוד בנושא - סיקור N12
- האיום התימני: קבוצת המורדים שמבעירה את הים האדום ומאיימת בירי על אילת
- במתקפה ה-25 במספר: החות'ים השתמשו באמצעי חדש ומסוכן במיוחד
- ממפקד המשטרה ועד לראשי הוועדות: הפנים של אנשי השלטון של חמאס שחוסלו
- איום חדש מאירן: טיל שיוט מתקדם
עד למלחמה האחרונה אף אחד לא לקח ברצינות את המורדים החות'ים. הם היו איום רחוק ולא רלוונטי, אבל מאז שהחלה המלחמה אין אף גורם ישראלי שיכול לייחס ללוחמי הגלביות והסנדלים שום דבר קיקיוני. הם ירו טילים ושיגרו להקות כטב"מים לעבר ישראל, הפכו את חיי השטים בים האדום לסיוט מתמשך ואפילו הוכיחו שהם יודעים לפשוט על כלי שיט בלב ים.
לפי פרסומים זרים הטכנולוגיה שברשותם היא תוצרת איראן, וגם ממרחק של כ-2,000 ק"מ המיליציה החמושה יודעת לעשות כאב ראש אמיתי ולאתגר את מערכת הביטחון ומערכות ההגנה האוויריות שלנו.
מה זה טיל שיוט? מדובר בטיל מונחה, כזה שיודע לתקן את מעופו ביחס למטרה בשלב השיוט האווירי שלו - גם אחרי שכבר שוגר. זו הסיבה שהטיל יכול לפגוע במטרה מכל כיוון, ולעקוף אתגרים כמו מכ"מים מסוגים שונים. גם אם החות'ים ירו מתימן טיל שיוט, הפגיעה במטרה יכולה להגיע מכיוון שמיים אחר בגלל היכולת המתקדמת לתמרן את הטיל ולשלוט במסלולו.
כתוצאה מכך, גם היירוט שלו מורכב יותר ודורש טכנולוגיות מתקדמות יותר. כך למשל, במהלך חודשי המלחמה מטוס F35 של חיל האוויר יירט טיל שיוט שעשה את דרכו לאילת - מחוץ לשטח ישראל.
במרבית המקרים לטיל שיוט יש מנוע סילוני ומיכל דלק שמאפשר לו לשייט באוויר בין שעה לשעתיים ולנתב את בעירת המנוע, בדומה למטוסים. הוא טס בתוך האטמוספירה ואפשר לתכנת אותו מבעוד מועד, כך שיטוס חלק מהמסלול בגובה מסוים ולאחר מכן ישנה את גובה הטיסה ואפילו את הכיוון - עד לנקודה אחרת במסלול הטיסה. מהירות הטיסה שלו נמוכה משמעותית בהשוואה לטילים בליסטיים, כדי שלא יתגלה על ידי מכ"מים, שחייבים קשר עין עם המטרה כדי לגלות אותה.
לחות'ים יש טיל שיוט אחד שיכול לגמוע מרחק של כ-2,000 ק"מ – סומאר. הוא עובד בשיטת "שגר ושכח", כשהטיל יכול לקבל קואורדינטות של מטרה ואת המסלול המתוכנן עד אליה, בלי יכולת מתקדמת יותר של ניהוג הטיל אחרי שיצא לדרך. גם לחיזבאללה מצפון יש טילי שיוט מהסוג הזה, ולכן בחודשים האחרונים ראה מי שניסה לפתוח גוגל מפות שהוא נמצא בביירות, הודות לשיבושי GPS שמדינת ישראל מפעילה, בדיוק כדי להתמודד עם האיום הזה מצפון.
מהו טיל בליסטי? לטיל בליסטי יש מנוע אחד או שני מנועים שמאפשרים לו להגיע למהירות התחלתית גבוהה ולצאת מהאטמוספירה. כלומר, ככל שהמנוע חזק יותר והיציאה מהמשגר חזקה יותר, כך הטיל הבליסטי יכול לעלות גבוה יותר ולהגיע רחוק ומהר יותר, עד לפגיעה במטרה. בהשוואה לטילי שיוט, לטילים בליסטיים יש מערכת הכוונה פרימיטיבית יחסית, שמאפשרת להם לזהות את המטרה באמצעות טכנולוגיות GPS שונות בשלב הירידה לעבר המטרה, ברמות דיוק כאלה ואחרות.
היתרון המרכזי של טיל בליסטי הוא העובדה שהוא יכול לשאת מטען גדול, בעוד שהחסרונות המובהקים שלו הם דיוק וגילוי. ככל שהטיל יוצא בעוצמה ולגובה רב יותר כדי לפגוע במטרה רחוקה יותר, המכ"ם יקלוט אותו בנתיב במהירות ובקלות, והיירוט בוא יבוא. לחות'ים יש גם ארסנל של טילים מהסוג הזה, וגם אותם הם יורים לעבר ישראל או לעבר מטרות בים האדום. שיהאב 3 יכול להגיע למרחק של כ-2,000 ק"מ, ובורקאן 3 יכול להגיע למרחק בינוני של כ-1,200 ק"מ.
כיצד ישראל מתמודדת עם האיום? לישראל ולחיל האוויר יש יכולות מתקדמות בתחום ההגנה האווירית, כאשר כולנו מכירים את מערכת כיפת ברזל המתמודדת בהצלחה עם שיגורים פשוטים הרבה יותר מרצועת עזה או מלבנון. גם מערכת קלע דוד ישנה, והיא אמונה על יירוט שיגורים מטווחים של כמה מאות ק"מ.
אל מול האיום הבליסטי הרחוק יש לישראל מערכות מתקדמות כדוגמת חץ 2 וחץ 3. היתרון המובהק של המערכות הללו הוא שהן יכולות לזהות מטרה באוויר, לעקוב אחריה וליירט אותה. בין האפשרויות העומדות לרשות ישראל נגד טילי שיוט ארוכי טווח, קיימים אמצעים כמו יירוט על ידי טיל אוויר-אוויר שנורה מכלי טיס כמו שכבר ראינו בעבר, ועוד אמצעים מתקדמים אחרים שהשתיקה יפה להם.