מאות אלפי שקלים על מזון, ניקיון, תחזוקה ואיפור, התנהלות לא תקינה והוצאות חריגות: דוח מבקר המדינה על מעון ראש הממשלה, שמתפרסם היום (שלישי), חושף את היקף התקציב שהוקדש לעבודות תחזוקה וניקיון במעון הרשמי ואף לרכישות ריהוט חדש למבנה - וזאת למרות הסרטון שהתפרסם השבוע בו טענה שרה נתניהו להזנחה ולריהוט מיושן ופגום. הדוח אמנם מאשר כי המבנה במצב ירוד, אך לרשות משפחת נתניהו עמדו סכומים רבים לקניית ריהוט, עבודות תחזוקה וניקיון ואף שיפוץ - כמו גם תקציב הזמנות אוכל בהיקף חריג למרות העסקת מבשלת.
הדוח המלא אינו כולל פירוט על פרשת מחזור הבקבוקים, מכיוון שהמידע בנושא הועבר למשרד היועץ המשפטי בשל חשש לפלילים. עם זאת, ציין המבקר, אין להקל ראש בפרשה זו: "למרות שמדובר בדמי פיקדון בהיקף מצומצם, אלה הם כספי ציבור בבחינת 'דין פרוטה כדין מאה'". כמו כן ציין המבקר כי אין נוהל המסדיר את הטיפול במחזור בקבוקים והעברת הפדיון בגינם לאוצר המדינה.
בפרשה אחרת שהעלתה חשש לעבירות פליליות, המבקר אישר כי נרכשו בעבור למעון הרשמי רהיטי גן תואמים שהועברו למעון הפרטי בקיסריה, אך לאחר פרסום המידע הוחזרו הרהיטים למעון הרשמי. "לא מנוהלת רשימת מלאי מסודרת בנושא המתעדת את הרכישות שנעשו ואת רישום הרכוש ומקום הימצאו, אף על פי שמדובר ברכוש המדינה שיש לפקח עליו", הוסיף שפירא.
דוח מבקר המדינה - סיקור מיוחד:
מה עשה החשמלאי בבית רה"מ ביום כיפור?
המבקר: בית הנשיא חרג בקביעות מהתקציב
חופש כל 8 ימים והעלאות שכר לעובדי משמר הכנסת
עובדים במשרד רה"מ שילמו מכיסם הפרטי הוצאות אישיות - ולא קיבלו החזר
"הוצאות מופרזות במידה ניכרת"
"ההוצאות בבית ראש הממשלה חרגו מעקרונות היסוד של סבירות, מידתיות, חיסכון ויעילות, המהווים נורמות-על אשר חלות על יישום נוהל משרד ראש הממשלה", הוסיף השופט בדימוס יוסף שפירא. "אמנם במישור המשפטי-טכני לא הייתה לכאורה חריגה מהנוהל: בתחומים שבהם נקבעו תקרות לא הייתה חריגה מתקרות. אולם גם בתחומים שבהם לא נקבעה תקרה נדרש לנהוג לפי עקרונות היסוד האמורים - ובהתנהלות בית ראש הממשלה הייתה חריגה מעקרונות אלה.
"על נתניהו ומשפחתו לפעול בשקיפות וברגישות ציבורית שיבטיחו את אמון הציבור בנבחריו", הוסיף המבקר. על פי הדוח, תקציב המעונות בין השנים 2009-2012 נקבע ללא הליך מסודר ובניגוד לכללי המנהל התקין: "משרד ראש הממשלה אף מימן עבור ראש הממשלה הוצאות שלדעת משרד מבקר המדינה לא היה ראוי שימומנו מאוצר המדינה".
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
עיקר הדוח עוסק במעון הרשמי ברחוב בלפור בירושלים ובמעון הפרטי בקיסריה, בו לעיתים נערכות פגישות רשמיות ומדיניות. על כן, גם הוצאות המעון מחוץ לירושלים ממומנות מאוצר המדינה, ועבור המעון הפרטי הנוסף - ברחוב עזה בירושלים - המדינה מממנת רק את הוצאות החשמל של ביתן המאבטח והמעלית עבור האבטחה, בהיקף של אלפי שקלים בשנה.
מהדוח של המבקר עולה כי הוצאות הניקיון בשני המעונות עמדה על 75 אלף שקלים בין השנים 2009 ל-2013. "לדעת משרד מבקר המדינה הוצאה זו גבוהה מאוד", נכתב בדוח. הוצאות הניקיון במעון הפרטי בקיסריה עמדו על כ-8,200 שקלים לחודש, "על אף שמר נתניהו ומשפחתו שוהים מרבית ימות השנה במעון הרשמי. לדעת משרד מבקר המדינה, הוצאות אלה מופרזות במידה ניכרת".
הוצאות הניקיון במעון - למעלה ממיליון שקלים בשנה בודדת
הוצאות המעונות עלו בחדות משנת 2009 ועד ל-2013: עם כניסתו של נתניהו לתפקיד עמדו סך ההוצאות על 1.8 מיליון שקלים, ובשנת 2011 טיפסו ההוצאות לשיא של 3.1 מיליון שקלים. בשנת 2013, לאחר התייעלות, ההוצאות הסתכמו בכ-2.4 מיליון שקלים. בכל השנים, לפי הדוח, היתה חריגה מהתקציב המקורי שהוקצה למעונות. הוצאות הניקיון במעון ראש הממשלה הגיעו לשיאן ב-2011: במעון הרשמי הוקצו באותה שנה למעלה ממיליון שקלים, ובקיסריה 122 אלף שקלים.
ב-2013 צמצם משרד ראש הממשלה את ההוצאות ל-866 אלף שקלים ו-48 אלף שקלים בהתאמה. במעון הפרטי עמדו הוצאות הניקיון על כ-8,100 שקלים לחודש בין השנים 2010-2012, למרות שהזוג נתניהו שוהה רוב הזמן במעון הרשמי ונמצא בקיסריה רק בסופי השבוע. "הוצאות אלה מופרזות במידה ניכרת ואינן עומדות ביחס הולם למשך השהייה במעון הפרטי", הוסיף שפירא.
הוצאות המעון הרשמי על תחזוקה עמדו על כ-367 אלף בשנים 2009 ו-2010, אך ירדו לכ-202 אלף שקלים בשנת 2013. ההוצאות החודשיות בשני המעונות יחד גדלו פי 2.1 בין השנים 2009 ו-2011, ועמדו על כ-102 אלף שקלים. הדוח מצביע על הוצאות בהיקף חריג בשנים 2010-2012, לצד מגמת צמצום בשנת 2013 - בה נערכה הבדיקה.
העסיקו מבשלת - והזמינו אוכל בעשרות אלפי שקלים
תקציב האוכל שעומד לרשות המעון זינק במהלך רוב כהונתו של נתניהו: ב-2009, כאשר נבחר לראשות הממשלה, עמדו הוצאות המזון והאירוח על 211 אלף שקלים. ב-2011 כבר עמד הנתון הרשמי על 458 אלף שקלים. הסערה התקשורתית שהתעוררה בעקבות הדיווחים על ההוצאות החריגות, בהם הגלידה המפורסמת בטעם פיסטוק, הובילה לצמצום בהוצאות ובשנת 2013 הסתכמו הוצאות המזון ב-226 אלף שקלים.
היקף רכישת המצרכים למעון עמד על כ-30 אלף שקלים לחודש בשנת 2011, ובשנת 2013 הנתון עמד על 15 אלף שקלים. אב הבית באותה שנה הסביר כי התקציב היומי באותה השנה עמד על 550 שקלים. אחת הסיבות לחיסכון הייתה העסקת אחת מעובדות הניקיון במעון כמבשלת למשך כשנתיים וחצי. למרות זאת, במהלך תקופת העסקתה הוזמנו למעון ארוחות בסך של 71 אלף שקלים ב-2010 ו-92 אלף שקלים ב-2011.
במשרד ראש הממשלה הסבירו כי עובדת הבית רק "בישלה ארוחות קלות" בנוסף לניקיון, ולכן "לא היה בכך בשום דרך תחליף לבישולן של ארוחות מלאות. ממועד העסקתה של המבשלת באופן מלא אין מוזמנות ארוחות מספקים חיצוניים". עם זאת, המבקר ציין כי כבר מ-2010 היה אפשר להעסיק מבשלת ולחסוך בהוצאות.
לא הוגבלה כמות הארוחות שניתן להזמין בחודש
"התנהלות זו של משרד ראש הממשלה אינה תקינה", נקבע בדוח, "האפשרות להזמנת ארוחות לראש הממשלה, לבני משפחתו ואורחיו מומשה באופן שגרתי גם כאשר הייתה מי ששימשה כמבשלת במעון". מבקר המדינה הדגיש כי החיסכון בשנת 2013 מוכיח שההוצאות עד לאותה שנה היו מופרזות. בין השאר, נרכשו עבור מעון ראש הממשלה ארוחות מוכנות ממסעדות ובתי מלון, מזון ממרכולים, שתייה - בהם גם שתייה קלה ובקבוקי יין - ורכישות מקופה קטנה, בהן פיצה, לחם, קפה וגלידות.
המבקר קרא למשרדו של נתניהו "להמשיך ולפעול על מנת לחסוך בכספי ציבור - מי שמחזיק בכספי ציבור עושה זאת בנאמנות עבור הציבור, ומכאן נגזרת חובתו להימנע מבזבוז מיותר ומהוצאות ראוותניות". כמו כן, המבקר מחה על הנהלים לפיהם אין הגבלה על מספר הארוחות שניתן להזמין בחודש: המכסות היחידות הקיימות בנהלים הן הגבלת הארוחות ל-20 איש ולסכום של 221 שקלים בתוספת מע"מ לאדם. כמו כן, לא הוטלה הגבלה על סכום קניית המצרכים במרכולים עבור מעונות ראש הממשלה.
"מתן אפשרות להוצאה בלתי מוגבלת אינו עולה בקנה אחד עם מנהל תקין. הסדר כזה אף פוגם בעקרונות של יעילות וחיסכון ועלול להוביל לבזבוז כספי ציבור", הוסיף שפירא, "ראוי היה שראש הממשלה ושומרי הסף במשרדו יפעלו למימוש זכות הזמנת הארוחות באופן סביר, חסכוני ויעיל".
חריגה בהוצאות האיפור והביגוד
גם ההוצאות עבור האיפור וההופעה של ראש הממשלה ורעייתו, שזכו לביקורת ציבורית רבה לפני כשנתיים, הוגדרו כמופרזות ומוגזמות: בדיקת המבקר העלתה כי הוצאות הביגוד, האיפור ועיצוב השיער מומנו משני מקורות נפרדים - תקציב התפעול ותקציב דמי הייצוג - מאז כניסת נתניהו לתפקיד.
בפועל, קבע שפירא, ההוצאה בפועל עמדה על פי 2.5 מהסכום שנקבע לנושא בהחלטת ועדת הכספים. ההוצאות הסתכמו בכ-144 אלף שקלים ב-2010 ו-121 אלף ב-2011, כאשר מחברים בין שני סעיפי התקציב. המבקר קבע כי השיטה "מאפשרת את הגדלת תקציב דמי הייצוג והביאה בפועל לשינוי סעיף תקציבי", והיה נכון לו נמנע ממנה המשרד.
בשנת 2013, בה נערכה הבדיקה, חלה ירידה בהוצאות המעונות, אך המבקר לא הסתפק בכך: "ניתן היה לצפות מנבחר ציבור, בכיר ככל שיהא, לגלות יתר רגישות ציבורית ולהקפיד לפעול במהלך כל שנות כהונתו לפי עקרונות היסוד של התנהלות ציבורית ראויה, ואף לשמש דוגמה ומופת לחיסכון בכספי ציבור - הביקורת שנעשתה העלתה ליקויים של ממש, ותיקונם מחייב נקיטת פעולות תיקון תכליתיות".
המבקר הוסיף כי משרד ראש הממשלה לא הפריד כראוי בין הוצאות פרטיות להוצאות ציבוריות: "הדבר עלול להביא למימון הוצאות, שספק אם ראוי שמשלם המסים יישא בהן. עירוב בין הפרטי לציבורי יוצר אפוא מצב בלתי רצוי ועלול לפגום חלילה במעמד הציבורי הרם של נבחרי הציבור ושל המוסדות שהם מייצגים".
"ספק אם המבנה מתאים לשמש כמעון ייצוגי"
שפירא אף מתח ביקורת על היעדר המכסה להוצאות שונות במעונות, בהם ניקיון וגינון. לדבריו, לא נקבעה תקרה גם להשתתפות המדינה במימון שיפוצים ותיקונים לליקויים שנמצאו במבנים: "מתן אפשרות להוצאה בלתי מוגבלת אינו עולה בקנה אחד עם מינהל תקין. הסדר כזה אף פוגם בעקרונות של יעילות וחיסכון ועלול להוביל לבזבוז כספי ציבור".
למרות שהדוח לא עסק בכך, משרד המבקר העיר כי מצבו של המעון הרשמי בירושלים הוא אכן "ירוד" וכי המבנה סובל מרטיבות וחדירת מי גשמים. "בתנאיו הנוכחיים, ספק אם המבנה מתאים לשמש מעון ייצוגי של ראש ממשלת ישראל", כתב השופט שפירא, "יש חשיבות לכך שתחזוקת המעון הרשמי ותנאי העבודה והמחיה בו יהלמו את תפקידו ומעמדו של ראש הממשלה".
בימים אלה מתוכננת הקמת מתחם חדש הכולל מעון רשמי, אך טרם התקבלה החלטה על הבנייה - והפרוייקט כולו יימשך יותר מחמש שנים. על כן, קבע המבקר, על משרד ראש הממשלה להחליט כיצד לטפל במצב הפיזי של המעון הייצוגי - עם מאות אלפי השקלים המוקצים מדי שנה לתחזוקתו.
הליכוד: "אין חשש לפלילים, הוצאות בית הנשיא גדולות בהרבה"
תגובת הליכוד לממצאי הדוח: "ראש הממשלה מכבד את המלצות דוח המבקר לגבי כל הנושאים שנבדקו. חלק גדול מההמלצות בדוח יושמו טרם כתיבתו. ראש הממשלה הנחה ליישם את ייתר ההמלצות באופן יעיל ומיטבי.
לצערנו, הקמפיין התקשורתי המתגלגל סביב דוח זה בשבועות האחרונים הוא ניסיון ברור להפיל את ראש הממשלה וממשלת הליכוד על ידי עיסוק בזוטות והסחת דעת מהנושא החשוב באמת: מי יגן על מדינת ישראל מול האיומים הביטחוניים העצומים והלחצים הבינלאומיים - בנימין נתניהו או ציפי ובוז'י.
עובדה: בדברים שכן נבדקו בדוח על ידי המבקר - אין שום חשש לפגיעה בטוהר המידות ובוודאי לא חשש לפלילים. הפתיח שלפני הדוח, שאיננו חלק מהדוח, כולל זוטי דברים על מחזור בקבוקים ורכישת רהיטי גן. דברים אלו לא נבדקו על ידי המבקר, לא נעשתה פנייה למשרד ראש הממשלה או לראש הממשלה בעניינים אלה ולא ניתנה להם זכות תגובה בנושאים אלו.
בדוח המבקר אין השוואה למעון רשמי אחר כלשהו בישראל. מצב זה יוצר בעיה קשה של אמת מידה, כי הוצאות של מעון רשמי אינן דומות בשום אופן להוצאות בבית פרטי כלשהו. לדוגמה, הוצאות בית הנשיא גדולות עשרות מונים מאלו של מעון ראש הממשלה. לגבי בית הנשיא, אין פירוט בדוח המבקר על חלוקת התקציב, ואין ירידה לפרטים. על כן אין בסיס להשוואה המאפשר לציבור לשפוט מהן אמות המידה המקובלות.
חשוב להדגיש: הוצאות מעון ראש הממשלה ירדו משמעותית בשנתיים האחרונות. ההוצאות גדלו משמעותית בתקופה מסוימת, שבה ניהל את המעון הרשמי מני נפתלי - עובד ממורמר לשעבר, המוביל מסע השמצות והכפשות נגד ראש הממשלה, על מנת להוציא כספים שלא כדין מקופת המדינה ולפגוע בראש הממשלה ובליכוד בתקופת בחירות. הוצאות המעון הרשמי ירדו ופחתו משמעותית לאחר עזיבתו של נפתלי את התפקיד".