סוף לאיסור הטיסות לנתב"ג: מנהל התעופה הפדרלי של ארה"ב, הגוף הרגולטורי החשוב בעולם התעופה העולמית, הודיע היום (חמישי) כי הוא חוזר בו מהחלטתו שלא לאפשר לחברות אמריקניות לטוס לישראל, החלטה שהתקבלה בעקבות המצב הביטחוני הרגיש שנוצר בימי הלחימה במבצע "צוק איתן" ועוררה סערה. החברות צפויות לחדש את הטיסות לישראל כבר היום, אך בעקבות העומס הרב שנוצר בנמלי התעופה בשיא עונת הקיץ - יעבור עוד זמן עד שהנוסעים יגיעו למחוז חפצם.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
מנהל התעופה הפדרלי, ה-FAA, הודיע על האיסור ביום שלישי בערב. חברות התעופה שטסות לנתב"ג וכפופות להוראותיו - יו אס אירוויז, דלתא ויונייטד - ביטלו את טיסותיהן עוד באותו ערב. אז החלו גם החברות האירופיות על ביטול הטיסות לארץ, ראשית קבוצת לופטהנזה ואייר פראנס, ולאחריהן כל חברות התעופה הגדולות במערב אירופה, איבריה, אליטליה, ברסלס אירליינס, איזי ג'ט ועוד. יוצאת הדופן הייתה בריטיש אירוויז הבריטית שהמשיכה לטוס לארץ כמתוכנן.
חברות תעופה ממזרח אירופה לעומתן, המשיכו לטוס לארץ כמעט כרגיל. בין החברות שפעלו כמתוכנן אפשר לציין את לוט מפולין, CSA הצ'כית, UIA מאוקראינה, בלאייר מבלרוס וכל שלוש חברות התעופה הרוסיות שטסות לארץ - אירופלוט, טרנסאירו ורוסיה. בנוסף, חברות התעופה מבולגריה ומסלובקיה המשיכו את לוח הטיסות הרגיל שלהן. יוצאת דופן בולטת היא חברת הלואו קוסט ההונגרית Wizzair, שהשביתה את כל ששת יעדיה מנתב"ג במהלך האיסור האמריקני.
השר כץ: "ההחלטה של האמריקנים לא הייתה נכונה"
ההחלטה נומקה בנפילת הרקטה ביהוד ביום שלישי אחר הצהריים, מרחק קצר יחסית מגדר נמל התעופה בן גוריון. בעקבות ההחלטה אלפי ישראלים נותרו תקועים מחוץ לגבולות המדינה, ורבים אחרים התלוננו שהחברות הישראליות ייקרו את מחירי הטיסות.
"הצטערתי על החלטת מנהל התעופה האמריקנית מאתמול - היא לא הייתה נכונה. היו מקרים דומים בהם הם לא החמירו", אמר אתמול שר התחבורה כץ שהבטיח כי בעקבות המאמצים של החברות הישראליות "רוב אלו שתכננו לטוס טסו ויטוסו. מחר יטוסו לפחות כ-32 אלף נוסעים, כי חברות התעופה הישראליות הרחיבו את הפעילות".
לדבריו, הבאת הישראלים הנצורים בחו"ל דורשת לעיתים מאמצים מורכבים: "המקום הבעייתי ביותר הוא טורקיה - אלפי ישראלים תקועים שם, ולנו אסור לטוס לשם עם חברות ישראליות מסיבות ביטחוניות. לכן הגענו לסידור - הטורקים מביאים אותם לעמאן ואנחנו נביא אותם לישראל". "אנחנו לא נותנים פרס לחמאס, אלא דואגים שהתעופה האזרחית תפעל כסדרה", סיכם כץ.
במקביל, עלתה ביקורת חריפה על חברת התעופה הישראלית אל-על בטענה שהפקיעה לכאורה מחירים עם ביטול הטיסות של החברות הזרות. באל-על מכחישים בתוקף כל הפקעה, וטוענים כי המחירים הגבוהים של טיסותיהם הם תוצר של עונת הקיץ וההזמנה של הכרטיסים ברגע האחרון.