מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס סוקר בדוחו האחרון שפורסם הערב, בין השאר, את התנהלות צה"ל בכל הקשור להתקנת מערכות הגנה חדשות שנועדו למנוע תאונות מסוקים כדוגמת אסון המסוקים ב-1997, ומספר תאונות מסוקים קטלניות פחות שאירעו מאז. הממצאים, על פי הדוח, אינם מעודדים. כבר 10 שנים שפועלים להתקנת המערכת - אבל המסוקים עדיין טסים בלעדיה.
בספטמבר 1997 הגדיר חיל האוויר כצורך מבצעי את התקנת מערכת ההתרעה על התנגשות בתוך המסוקים, במטרה לשפר את היכולת המבצעית ואת בטיחות הטיסה של מערך הטיסה. מדובר במערכת שאמורה להתריע על סכנת התנגשות במסוקים הטסים בטיסת מבנה ושאינם טסים בטיסת מבנה.
עשור שלם אחרי, בחודשים יוני עד דצמבר 2007, בדק משרד מבקר המדינה היכן עומדות התכניות לפיתוח והצטיידות במערכות להתרעה על התנגשות במסוקים.
10 שנים אחרי: עדיין אין מערכת
מדוח המבקר עולה כי לא הושלמה הדגמה למערכת להתרעה על התנגשות במסוקים, כנדרש בבקשת צה"ל במרס 1998. ביולי 2003 הפסיק חיל האוויר הדגמה של מערכת להתרעה על התנגשות עקב סיכונים בתחומים שונים של המערכת.
עוד מציינים בדוח המבקר כי התהליכים לפיתוח ולהצטיידות במערכת המיועדת למתן התרעה על התנגשות במסוקים נמשכים שנים רבות מעבר לתכנון. "פיגור של ממש חל במימוש היישום של התרעה על התנגשות במסוקים באמצעות המערכות", נכתב.
התמונה שמתאר הדוח מדאיגה. למעלה מעשור לאחר אסון המסוקים ולמרות עשרות אירועים חמורים של כמעט התנגשות, עדיין אין בחיל האוויר פתרון. "למרות עשרות אירועים חמורים של כמעט התנגשות אין עדיין בחיל האוויר מערכת להתרעה על התנגשות במסוקים", קובע המבקר.
"לאור חשיבות הנושא ולאור ממצאי ועדות חקירה שונות, הנחו מפקדי החיל לממש מערכת להתרעה על התנגשות במסוקים, אולם נוכח לוחות הזמנים הצפויים נראה כי יעבור עוד זמן רב עד להצטיידות במערכת", מוסיף המבקר מיכה לינדנשטראוס.
תגובת צה"ל: "לא קיימת בעולם מערכת כזו"
מצה"ל נמסר בתגובה כי "סוגיית בטיחות הטיסה במסוקים היא נושא בעל חשיבות עליונה בחיל האוויר. חיל האוויר מצוי בעיצומו של תהליך הצטיידות במערכות שליטה ובקרה ומפה דיגיטלית שמשפרות את רמת הבטיחות בטיסה על ידי בניית תמונה מרחבית לטייס ומניעת התנגשות, וכי פרויקטים נוספים נמצאים בשלבי פיתוח.
"עם זאת חשוב לציין כי אין בעולם, במערכות הצבאיות והאזרחיות, מערכת התרעת התנגשות למסוקים הנותנת מענה למתאר הטיסה המבצעית במסוקים, שכן קיים קושי אמיתי פיזיקלי לדמותו. סוגיה זו איננה ייחודית לחיל האוויר הישראלי והינה נחלתם של צבאות רבים בעולם לרבות ארה"ב ומדינות אירופה".