כמה מאתנו מסתמכים על דירוגים או ביקורות לפני רכישת מוצר באינטרנט? כמה מאתנו קוראים המלצות או הערות לפני הזמנת החופשה הבאה או החדר במלון? נראה שדווקא היום, בשיא חודש הקניות, אין ברירה אלא לקחת את הביקורות המהללות והמלצות הקנייה ברשת בעירבון מוגבל.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
ניתוח חדש שסקר יותר מ-2 וחצי מיליון ביקורות באינטרנט מצא שכ-40 אחוז מהן מזויפות או אוטומטיות. נראה שהמרדף של מוכרים ובעלי עסק אחר דירוגים גבוהים וביקורות טובות – בשיאו, ומוביל למעשים לא כשרים בלשון המעטה. הקטגוריה המובילה, שבה יש הכי הרבה ביקורות מזויפות, היא ביגוד והלבשה – 46%. בתחום מוצרי חשמל, 42% מהביקורות אינן אמיתיות. עוד מצאה הבדיקה, באופן שאינו מפתיע, כי 79% מהקונים הפוטנציאלים מוכנים לשלם יותר עבור מוצר שקיבל ביקורות חיוביות.
לא מדובר רק בביקורות ממוחשבות או של קרובי משפחה שמתגייסים לפרגן. חברות רבות מגייסות קונים שיתנו ביקורות חיוביות בתמורה לקבלת המוצר בחינם או בהנחה משמעותית. כך ניתן למצוא פורומים שבהם מודיעים המוכרים כי הם זקוקים למספר מסוים של רוכשים וביקורות, ובתמורה מבטיחים החזר מלא על הרכישה. חלק מהמוכרים אף מציעים עמלה – כלומר משלמים לקונה תמורת המלצתו.
רק לפני חודשיים, תחקיר של ארגון ההגנה על הצרכן הבריטיWHICH מצא ש-1 מכל 7 ביקורות של בתי מלון באתר הפופולריTRIPADVISER מזויפות. בתחקיר נוסף, של רשת VICETV , הגיעה מסעדה פיקטיבית שלא קיימת כלל במציאות למקום הראשון באתר הדירוגים.
אז כיצד נוכל לזהות המלצה מזויפת? ראשית, אם מוצר גורף כמעט רק ביקורות חיוביות ונלהבות במיוחד, עם תמונות נלוות, יתכן שמדובר בתגובה מזויפת. בנוסף, אתרים כמו FAKE SPOT או REVIEW META מאפשרים לבחון, עבור כל מוצר, מה מידת האותנטיות של הביקורות שגרף.