מגמת השיפור מחודש אוגוסט במדד אמון הצרכנים כמעט נבלמה במחצית הראשונה של ספטמבר, כשהוא השתפר רק באחוז אחד – כך עולה מסקר שמפרסמת היום (חמישי) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). המדד שנועד לקבוע את רמת האופטימיות של הציבור הישראלי בנוגע למצבו הכלכלי האישי והלאומי עומד כעת על מינוס 21%.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
המשמעות היא שהציבור סבור שהמצב שלילי ופסימי לגבי ההמשך. במחצית השנייה של יולי כבר הגיע המדד לרמה של מינוס 32% והשתפר באוגוסט, אך כעת המגמה החיובית נבלמה.
המאזן הספציפי שמתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית בשנה הקרובה עומד על מינוס 4%. כלומר, רוב הנסקרים העריכו שמצבם לא ישתפר בשנה הקרובה, אבל גם לא יוחרף משמעותית.
עם זאת, המאזן המתייחס לשינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית בשנה האחרונה, מראה נתונים גרועים יותר. הוא עומד על מינוס 21% ומראה שגם עם הישראלים לא נכנעים לפסימיות, מצבם כבר הורע משמעותית בתקופה האחרונה.
הישראלים פסימיים גם באשר למצב במשק כולו. מאזן זה עומד על מינוס 28%, לאחר שבמחצית השנייה של אוגוסט עמד על מינוס 32%. זהו שיפור מסוים לעומת המחצית השנייה של יולי שבו עמד על מינוס 45%.
המאזן המתייחס לכוונה לרכוש בשנה הקרובה רכישות גדולות (בהשוואה לשנה שעברה), כגון רהיטים ומוצרי חשמל יקרים, עומד על מינוס 30%, בדומה למחצית השנייה של אוגוסט – 28%. גם כאן נבלם השיפור, כאשר במחצית השנייה של יולי עמד הנתון על מינוס 46%.
מדד אמון הצרכנים תחום בטווח שבין מינוס 100 לבין פלוס 100. ככל שערך המדד קרוב יותר לגבול העליון, כך הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר בקרב הציבור, וככל שערך המדד קרוב יותר לגבול התחתון, כך הוא מעיד על פסימיות רבה יותר. מדד קרוב לאפס מצביע על היעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים.