האם משרד התחבורה מתחמק מתשלום עשרות מיליונים? במסמך שהוגש אתמול (רביעי) לבית המשפט המחוזי בירושלים טוען תאגיד התשתיות העירוני של חיפה "יפה נוף" כי משרד התחבורה חייב לו ולספקים עשרות מיליונים. "אלה דברים הידועים היטב למשרד התחבורה ולמצהיר מטעמו", ציינו במכתב, "שבמשך חודשים רבים מתעלם מדרישותיה של יפה נוף בעניין".
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
ההצהרה שהוגשה השבוע היא פרק נוסף בסאגה המתמשכת של יחסי החברה הציבורית והמשרד הממשלתי. ב-16 בפברואר 2011 נחתם בין המדינה וחברת "יפה נוף" הסכם מסגרת למתן שירותי ניהול פרויקטים תחבורתיים במטרופולין חיפה. ההסכם הסתיים ב-30 ביוני 2020 ובמשרד התחבורה בחרו שלא להאריך אותו.
בין הפרויקטים שניהלה החברה בראשות המנכ"לית סאלי גליצנשטיין, במועד סיום ההסכם היו: סלילת כבישי הגישה והיציאה מנמל המפרץ, הרחבת המטרונית לנשר, עכו, טירת כרמל ושכונת נווה שאנן, הרכבלית והקמת מרכז ניהול תנועה מטרופוליני. הפרויקטים חולקו בין חברות אחרות.
כך למשל הפרויקט הענק לסלילת כבישי הגישה והיציאה מנמל המפרץ, בהיקף של כמעט 2 מיליארד שקלים, הועבר לחברת "נמלי ישראל", שמאות מעובדיה התפקדו בשנים האחרונות לליכוד. פרויקטים אחרים חולקו ל-"נתיבי ישראל", "נתיבי איילון" ו-"חוצה ישראל".
הכול התחיל אחרי שיו"ר הדירקטוריון מהליכוד הוחלף
במשרד התחבורה טענו כי הסיבה לאי הארכת ההתקשרות עם "יפה נוף" היא עיכובים וחריגות בתקציב, אבל קשה שלא להבחין גם בתמורות הפוליטיות שעשויות היו להשפיע על ההחלטה.
בנובמבר 2018 נכנסה לתפקיד ראש עיריית חיפה עינת קליש רותם. יחסיה עם שר התחבורה לשעבר ישראל כ"ץ היו צוננים וגורם בעירייה טען בעבר כי גם עם השרה הנוכחית, מירי רגב, היא לא הצליחה לקבוע פגישה. קליש רותם אף התבטאה כנגד פרויקטים שהמשרד קידם וקראה למשל בהזדמנות אחת לרכבלית "רכבל ז"ל".
גם בדירקטוריון "יפה נוף" נעשו שינויים שהיו עלולים להשפיע לרעה על הקשר של החברה עם משרד התחבורה. עם כניסתה של קליש רותם לתפקיד הוחלף יו"ר הדירקטוריון: במקום יו"ר סניף הליכוד בחיפה, שמשון עידו, שכיהן כיו"ר הדירקטוריון מ-2017, מונה יו"ר סיעת הבית היהודי במועצת העיר חיפה, יואב רמתי.
הטענה: תשלום של מיליוני שקלים לא הועבר
למרות שההחלטה כיצד לחלק את הפרויקטים התקבלה כבר בראשית יולי, במשרד התחבורה לא הצליחו לקדם העברה מהירה של הפרויקטים, מה שהביא לעיכובים בחלקם. חברת יפה נוף המשיכה לנהל חלק מהפרויקטים גם כמה חודשים לאחר ההחלטה, ועל כך, לטענתה בפני בית המשפט המחוזי בירושלים, לא קיבלה את התשלום ומשרד התחבורה חייב לה כ-3.9 מיליון שקלים.
בסך הכול, הסכום שדורשת חברת "יפה נוף" באמצעות משרד עורכי דין אייל בליזובסקי, מגיע ל-20 מיליון שקלים, 12 מיליון מתוכם על פרויקטים שהמשרד העביר לניהולה וטרם שילם בעדם. חשוב לציין שהדרישות מגיעות בתגובה לעתירה שהגיש משרד התחבורה נגד יפה נוף, שם הם טוענים שדווקא התאגיד הוא שמעכב את ההעברה.
בניגוד לטענותיה של יפה נוף באמצעות משרד עורכי דין אייל בליזובסקי, טוענים במשרד התחבורה בין היתר כי החברה מעכבת את ההעברה של פוליסות הביטוח לפרויקטים. כמו כן משרד התחבורה דורש מהחברה 72 מיליון שקלים של תקציבים שלטענתו נתנו לה בעבר ולא נוצלו.
"התכתשות חסרת היגיון על גבם של תושבי חיפה"
מחברת "יפה נוף" נמסר בתגובה: "משרד התחבורה אינו יודע מה מתרחש בפרויקטים שהוא עצמו מנהל והחליט כנראה שהפתרון לתאונות הדרכים ולפקקים העצומים בכבישים הוא בהתכתשות חסרת הגיון על גבם של תושבי חיפה והפרוייקטים שנועדו לרווחתם. עוד בחודש יולי חברת יפה נוף התריעה על הנזק שייגרם לפרויקטים בשל ההעברה. כעת אנחנו שוב בנקודת זמן שבה משרד התחבורה מנסה שוב, בפעם המי יודע כמה, לגלגל את האחריות אל החברה. גם כאשר חברת הביטוח מבקשת ממנו מידע על הפרויקטים כדי לקיים את צו ביהמ"ש, משרד התחבורה אינו מצליח לספק תשובות מלאות.
"אחרי שגרר רגליים חודשים רבים עכשיו הוא גורר את תושבי חיפה, עיריית חיפה ויפה נוף לבתי המשפט. חבל על הסבל המיותר ובזבוז הזמן. חבל על הפגיעה בפרויקטים העירוניים שנועדו להיטיב עם התושבים. הדבר היחיד שעומד נגד עיננו הוא בטיחותם ורווחתם של תושבי חיפה".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "כתב הטענות הוגש לביהמ"ש המחוזי בירושלים, במסגרת תביעה ובקשות לצווים שהגיש משרד התחבורה כנגד חברת יפה נוף ועיריית חיפה, בין היתר בגין הפרות חוזים, ועשיית עושר שלא כדין. משרד התחבורה דוחה כמובן את טענות 'יפה נוף' מכל וכל, אולם אינו מנהל הליכים משפטיים באמצעי התקשורת, ומלוא טענותיו יובאו בפני ביהמ"ש".