רכבל התחבורה הציבורית הראשון בישראל קיים היום (חמישי) נסיעת בכורה עם נוסעים במעלות ומורדות הכרמל. באוקטובר הקרוב צפויה הרכבלית להצטרף באופן רשמי למערך התחבורה הציבורית של חיפה ולקשר בין תחנת "מרכזית המפרץ", הטכניון ואוניברסיטת חיפה בזמן נסיעה ממוצע של 19 דקות.
המהנדס הבכיר מוטי לוין, מנהל אגף ביצוע בחטיבת תשתיות רכבת של נתיבי ישראל, סיפר שהקרוניות והתחנות אומנם לא ממוזגות, אך אמר שהן מתקדמות ומאווררות. "הפרויקט תוכנן לפני שנים רבות ללא מיזוג. מערכת ממוזגת צריך לתכנן מהתחלה - כולל תחנות סגורות", אמר המהנדס וכיוון לכך שהפרויקט תוכנן ע"י חברת "יפה נוף" והועבר לנתיבי ישראל בתקופת כהונתה של מירי רגב כשרת התחבורה, בשל טענות לאי סדרים ועיכובים, במקביל לשינויים פוליטים שנעשו בדירקטוריון החברה.
מעדויות של נוסעים עולה כי במהלך הנסיעה אכן החום אינו מורגש, אך בתחנה העליונה שאינה ממוזגת גם כן הורגש בהחלט החום הכבד.
הקרוניות מתאימות ל-10 נוסעים: 8 בישיבה ו-2 בעמידה, ולפי הביקושים אף יוכלו לקחת יותר. בקצב המתוכנן של קרונית בכל 15 שניות, יכולת ההעברה תהיה של כ-5,000 נוסעים בשעה (2,500 לכיוון). הרכבלית, שתפעל בימים ראשון-חמישי בין השעות 23:00-06:00 ובימי שישי במתכונת מקוצרת, צפויה להקל משמעותית על עומסי התנועה בעיר ועל מצוקת החנייה. עלות הנסיעה תהיה 6 שקלים לכיוון.
זוהי הפעם הראשונה שיפעל בישראל רכבל שלא למטרות תיירות, והוא צפוי למשוך אליו את עשרות אלפי האנשים הפוקדים את המוסדות האקדמיים בחיפה מדי יום. "הם יוכלו להגיע בקרוניות ממרכזית המפרץ תוך עשר דקות לטכניון ו-9 דקות לאוניברסיטה", אמר לוין.
אורך מסלול הרכבלית משתרע על 4.4 קילומטרים, בהפרש גבהים של 460 מטרים. לדברי לוין, בישראל אין רוחות חזקות עד כדי צורך בסגירת הרכבלית, "אבל ברוחות של 80 קמ"ש תהיה התראה בחלק העליון וב-100 קמ"ש ייסגר המקטע העליון".
אילן דונסקי, מנהל הפרויקט מטעם חברת קידן עבור נתיבי ישראל, אמר כי הרכבל עבר בדיקות בטיחות בידי שלושה גופים שונים ועומד בתקן הבטיחות האירופי. במקרה של הסלמה ביטחונית ידועה מראש הרכבל לא יפעל, במקרה של התראה בזמן שהרכבל פועל ניתן לפנות את הנוסעים בתוך שלוש דקות.
בחודש אפריל התקיימה הרצה ראשונה לרכבל הציבורי, כשלוש שנים אחרי שהחלה חברת "יפה נוף" בבניית הפרויקט, שבינתיים הוחלט להעבירו לידי חברת נתיבי ישראל.