כשבועיים אחרי שהודלפה, הלילה (בין חמישי לשישי) פורסמה להערות הציבור טיוטת חוק ההסדרים המלאה (כמעט) באתר משרד האוצר. לטיוטה, שעברה את הדרג המקצועי, את שר האוצר אביגדור ליברמן, את ראש הממשלה נפתלי בנט ולבסוף את היועמ"ש, מחכה עוד דרך ארוכה עד לאישור הסופי, אך כבר עכשיו ניתן לראות שהטיוטה אינה מה שהייתה לפני שהגיעה ליועמ"ש.

כך למשל בלטה בהיעדרה הרפורמה בתעריפי הארנונה: בטיוטה הראשונית הובטח להעלות את הארנונה למגורים ולצמצם את הארנונה לעסקים. תעריפי הארנונה הנהוגים כיום מייצרים מצב שבו כל בנייה נוספת למגורים מגדילה את גירעונות העירייה, בעוד שבנייה לעסקים מייצרת רווחים. הארנונה הזו מתמרצת את העיריות להתנגד לתוכניות בנייה חדשות ולמנוע את הגדלת כמות התושבים בשטחן, זאת בניגוד מוחלט לצורך המובהק בבנייה חדשה ומהירה לפתרון מצוקת הדיור. הרפורמה הייתה אמורה לתקן את המצב הזה, אך היא עוררה התנגדות רבה. באוצר טוענים שבשל "קשיים טכניים" היא נפלה מהטיוטה.

עוד מחסור, בולט אפילו יותר, הוא של רפורמת הרגולציה, שעליה הודיעו בחגיגיות במסיבת עיתונאים ראש הממשלה, שר האוצר ושר המשפטים גדעון סער. הרפורמה המהפכנית הייתה אמורה להתמודד עם עודף הנטל הרגולטורי במשק הישראלי, ולחסוך לציבור כ-75 מיליארד שקלים בתוך עשור.

בנט, סער, ליברמן וקארה בהצגת התוכנית להפחתת הרגולציה (צילום: דוברות משרד האוצר)
מסיבת העיתונאים שבה הוצגה התוכנית להפחתת הרגולציה. ליברמן, בנט, סער, קארה|צילום: דוברות משרד האוצר

במסגרת הרפורמה הייתה אמורה לקום "רשות רגולציה": עם סמכויות בחוק שיאפשרו לה לפקח על המערכת הרגולטורית ולפתח את מסוגלותה, ולהוות גורם מקצועי ממשלתי בתחום הרגולציה. בנוסף רצתה הממשלה לחוקק חוק מסגרת לרגולציה: החוק היה אמור להסדיר את התהליך הפנים-ממשלתי ולהתוות את העקרונות והמסגרת הכללית בכל הנוגע לתהליכי גיבוש וקביעת רגולציה בישראל.

מי שהתנגד לרפורמה הם דווקא היועצים המשפטיים והרפורמה נפלה בשלב אישור היועמ"ש. עם זאת המלחמה עליה, שנמשכה עד אתמול בלילה, לא נגמרה. בפרק "הפחתת הרגולציה", שבו הייתה אמורה להיות מתוארת התוכנית, נותר משפט אחד שרומז לבאות - "טיוטת הצעת ההחלטה בדבר 'תוכנית לאומית לשיפור הרגולציה' תופץ להערות הציבור בימים הקרובים". נראה אם כך ששר האוצר וראש הממשלה לא מתכוונים לוותר על תוכנית האם שלהם.

מתן כהנא (צילום: AP / FLASH 90, פלאש/90 )
עדיין לא יודע מה יעלה בגורל הרפורמה שלו. כהנא, ארכיון|צילום: AP / FLASH 90, פלאש/90

רפורמה נוספת, שהובטחה ממש בשבוע שעבר ולא נמצאת בטיוטת חוק ההסדרים שפורסמה אמש, היא הרפורמה בכשרות. התוכנית שעליה חתום השר לשירותי דת, מתן כהנא, מבטיחה להוציא את שירותי הכשרות מידי הרבנות הראשית, ולהופכה לגוף רגולטורי אשר מפקח על גופים שיספקו באופן פרטי שירותי כשרות. הרפורמה הזו נמצאת עדיין על שולחנו של היועמ"ש, ולא ברור מה תהיה ההכרעה לגביה.

כן הצליחו להיכנס: אגרות גודש, גיל הפרישה וביטול מכסים

שר האוצר אולי הפסיד (או בדרך להפסיד) בכמה מלחמות, אך יש לציין שלטיוטה נכנסו גם מספר רפורמות מהפכניות ומשמעותיות למשק. כך למשל נכנסה הרפורמה שתעלה את גיל הפרישה של נשים ותתאימו לעלייה בתוחלת החיים.

בנוסף, אגרות הגודש נכנסו לטיוטת חוק ההסדרים על אף הדיווחים על התנגדות אפילו מצד שרת התחבורה מירב מיכאלי עצמה. אגרות הגודש נועדו להתמודד עם הפקקים החמורים בכבישי ישראל על ידי מיסוי רכבים שירצו להיכנס לאזור גוש דן בשעות העומס.

חברת הכנסת מרב מיכאלי (צילום: Miriam Alster Flash90, פלאש/90 )
על אפה וחמתה של מיכאלי? אגרות הגודש דווקא נכנסו לטיוטה|צילום: Miriam Alster Flash90, פלאש/90

גם הרפורמה בייבוא, שנועדה להוריד את יוקר המחיה על ידי הפחתת בירוקרטיה בהכנסת מוצרים לארץ, נכנסה לטיוטה שפורסמה הלילה, על אף שגורמים מרכזיים בתחום השיווק והקמעונאות התנגדו לה, אם כי לא כולם.

ולבסוף יש לציין את הרפורמה בחקלאות, שהוצגה רק השבוע, ועוררה התנגדות עזה עד כדי החלטה על שביתה במועצות האזוריות ביום ראשון הקרוב, ואיום של נשיאות המגזר העסקי כי "יתקעו" את עסקת החבילה שהמשק זקוק לה. הרפורמה הזו נועדה להוריד את מחירי התוצרת החקלאית, (פירות, ירקות וביצים), על ידי הפחתה ואף הסרה מוחלטת של חלק מהמכסים שמונעים כיום ייבוא. בתמורה החקלאים אמורים לקבל תמיכות ישירות שיגנו עליהם, אך שם עדיין חוששים כי צעדים מהפכניים ומהירים כאלו יביאו לקריסה של הענף. התוכנית הזו, שמקודמת על ידי שר החקלאות עודד פורר מישראל ביתנו, בתמיכתו של שר האוצר, מצאה את דרכה המהירה לטיוטת חוק ההסדרים הנוכחית.

ח
קיבל את התוכנית שלו. שר החקלאות, פורר|צילום: החדשות12

טיוטת חוק ההסדרים תעלה בעוד כשבוע, ב-2 לאוגוסט, תעלה לאישור הממשלה ומשם, ביחד עם חוק התקציב תעבור לקריאה ראשונה שנייה ושלישית בכנסת. הדרך שעומדת בפניה עוד מפרכת ועמוסת קשיים, וצפויות לה עוד התנגדויות רבות של השרים עצמם, שמייצגים את הציבורים שלהם, ושל חברי הכנסת. על מנת להעביר את התקציב (ולמעשה למנוע את פירוק הממשלה) יצטרך חוק ההסדרים לקבל תמיכה מלאה של הקואליציה, ובהחלט יכול להיות שעד התאריך האחרון לאישור התקציב, ב-31 באוקטובר, עוד נחזה בשינויים רבים.