האם זה כבר לא מובן מאליו שאסור לשחק במשחקי וידאו תוך כדי נהיגה? מנהל הבטיחות בדרכים בארצות הברית הודיע אתמול (רביעי) כי יפתח בחקירה בנוגע ל-580,000 רכבי טסלה שנמכרו מאז 2017, כשבהם האפשרות לשחק במשחקי וידאו - תוך כדי נהיגה. מאז 2016 נגרמו לפחות 12 מקרי מוות במכוניות טסלה, שבהן מערכות של "טיס אוטומטי".
במקביל, פורסם ב"ניו יורק טיימס" סיפורו של של ווינס פאטון, פנסיונר ממדינת אורגון, שקנה רכב טסלה מדגם 3, שבו מותקנת מערכת המשחקים החדישה. הוא מספר שראה ברשת החברתית יוטיוב סרטון שהסב את תשומת ליבו לכך שרכבו מאובזר בשלושה משחקי וידאו.
"חשבתי שזה לא הגיוני", שחזר פאטון. הוא ניסה לראות איך זה עובד כשהוא במגרש החניה, והצליח לשחק בסוליטר. פאטון סיפר ששיחק במשך 5 שניות וכיבה מיד את המסך: "הייתי המום, זה נראה לי מסוכן".
יצרנית הרכב הוסיפה את המשחקים באמצעות עדכון תוכנה שנשלח לרוב מכוניות החברה בקיץ האחרון. עדכון התוכנה המדובר מאפשר לשחק במשחקים גם בתור הנהג וגם בתור מי שיושב לצידו, מה שמעלה את השאלה – האם טסלה מתפשרת על בטיחות לקוחותיה? על פי ה"ניו יורק טיימס" - טסלה ומי שעומד בראשה, אילון מאסק, לא הגיבו לכמה מיילים ששאלו על משחקי הווידאו החדשים ואם הם עלולים לסכן את בטיחות הנהגים.
"זה מאוד מדאיג", אמר ג'ונתן אדקינס, מנכ"ל איגוד הבטיחות בכבישים המהירים בארצות הברית. המנהל הלאומי לבטיחות בדרכים של ארצות הברית, שהוא הרגולטור הרשמי בתחום, הסביר שהחלטתו תקפה לרכבי טסלה מסוג 3, X,S ו-Y מהשנים 2017-2022. עוד הגדיר הרגולטור בארצות הברית את הפונקציה החדשה של טסלה, שמכונה "משחק נוסעים", ככזו שעשויה להסיח את דעתו של הנהג ולהגביר את הסיכון לתאונות.
ב"ניו יורק טיימס" כותבים שלרכבי טסלה יש מערכת 'טייס אוטומטי' שזכתה לביקורת רבה, מכיוון שהיא מאפשרת לנווט, להאט ולהאיץ מכוניות בעצמה. החשש הוא שמשחקי וידאו יסיחו את דעתם של הנהגים בטסלה, שאמורים עדיין להתרכז בנהיגה - גם מבלי לשים את הידיים על ההגה.
יותר מ-20 אלף הרוגים בתאונות בארה"ב בחצי שנה
על פי ה"ניו יורק טיימס", הסחות דעת בזמן נהיגה הן הגורם העיקרי למספר העולה של מקרי מוות מתאונות דרכים בארצות הברית. בחצי השנה האחרונה נהרגו יותר מ-20 אלף בני אדם בתאונות דרכים בארצות הברית, כך לפי הערכות של משרד התחבורה. זו עלייה של 18.4% בהשוואה למחצית הראשונה של 2020, והמספר הגבוה ביותר מאז 2006.
"חוסר תשומת לב של נהגים גורם לכ-10% ממקרי המוות על הכבישים בארצות הברית", אמר סטיב קיפר, בכיר בג'נרל מוטורס, שעומד גם בראש קרן המוקדשת למאבק בהסחת דעת בזמן הנהיגה. הוא ומומחי בטיחות אחרים מאמינים שהנתון האמיתי גבוה בהרבה מכיוון שלדבריהם, חקירות תאונות מתעלמות לעיתים קרובות מהסחת דעת ומצביעים על סיבות אחרות, כמו נהיגה פזיזה. "אני חושב שהמספר קרוב יותר ל-50 אחוז", העריך קיפר.
הסחת דעת בזמן נהיגה נובעת מפעילויות שלוקחות את ידי הנהג מההגה, מסירות את עיניהם מהכביש או מסיטות את תשומת ליבם ממשימת הנהיגה. לעיתים קרובות זה מקושר לשימוש בסמארטפון, כמו הודעות טקסט או דואר אלקטרוני בזמן הנהיגה. נהגים לפעמים קוראים ספרים, מתאפרים או מתאפרות. חלק מהמדינות אוסרות את השימוש בטלפונים סלולריים בזמן נהיגה.
השילוב של נהיגה ללא ידיים ונהגים שלא מסתכלים על הכביש גרם ללפחות 12 מקרי מוות מאז 2016 במכוניות טסלה שפעלו במצב 'טייס אוטומטי', כך על פי המנהל הלאומי לבטיחות בדרכים. מנכ"ל המנהל הבהיר כי תוספת של משחקי וידאו לרכב "זועקת למנהל לספק הנחיות ורגולציה".