פערי המחירים הגדולים בין רשת שופרסל און-ליין לבין אתר למהדרין, שגם אותו מפעילה הרשת במחירים נמוכים משמעותית – עוררו את זעמם של לקוחות רבים השבוע. אולם נראה כי למרות הסערה, פערי המחירים נמשכים.
נאור נרקיס, מנהל קבילות דיגיטליות, סיפר: "בדקתי את סל הקניות הקבוע שלי, ומה שראיתי זה שהמחירים שאני משלם יקרים יותר ב-23% באתר שופרסל החילוני בהשוואה לאתר שופרסל למהדרין – וזה הופך להיות יותר מ-5,000 שקלים בשנה".
נאור הוא ממש לא היחיד. הידיעה המסעירה שחשפנו ב"תוכנית חיסכון" הובילה לתלונות רבות של צרכנים שהודיעו כי הם נוטשים את שופרסל און-ליין. כך כתב לקוח בשם איתי בטוויטר: "הזמנתי משופרסל 57 פעמים סל ממוצע של 1,237 שקלים. הפער בין הסל שלי לבין האתר החרדי עומד על 19% - קנס של כמעט 14 אלף שקלים רק כי אני נוסע בשבת".
כשהתקשרנו למוקד הלקוחות של שופרסל ניסינו להבין מה פשר פערי המחירים ומדוע לא ניתן שהמחירים המוזלים שמופיעים באתר למהדרין יהיו גם באתר שופרסל שמשמש את כולם. "זה לא בדיוק אותם מוצרים", נאמר במוקד. "אלו מוצרים שהם בכשרות מסוימת ובתמחור מסוים. זה מיועד לחברה שהיא אוכלת רק כשרות מסוימת, ובגלל זה הוא נקרא 'ישיר למהדרין'".
לדברי מוקד הלקוחות, כבר קרה מספר פעמים שברשת החליפו את המוצרים תחת כשרות אחרת ולקוחות התלוננו על כך. לכן טוענים שם כי האתר למהדרין מרוכז כולו לחברה החרדית – ועדיין כל לקוח יכול להיכנס ולרכוש דרכו.
"אני חושבת שמגיע לכולם לשלם את אותם מחירים, זה לא משנה אם אני גרה באזור מסוים או אם אני שייכת לקהילה מסוימת", אמרה לנו לקוחה דתייה של שופרסל".
"מה שצריך לקרות זה שהרגולטור ימנע את האפליה הזאת", סיפר תמיר בן שחר מהייעוץ הכלכלי צ'מנסקי את שחר, "ויאפשר זאת בעידן של הכלכלה החדשה והכלכלה הדיגיטלית לכולם שוויון".
הסערה הגיעה גם לכנסת. מנכ"ל שופרסל זומן לדיון מיוחד בוועדת הכלכלה בחשד לאפליה על רקע הכשרות. "אנחנו נזמין את שופרסל ואת כל החברות האחרות לוועדה כי אנחנו חושבים ששרשרת המזון ויוקר המחייה לא יכולים להיגמר בבדיקת היצרן, היבואן או החקלאי", הוסיף יו"ר ועדת הכלכלה חה"כ מיכאל ביטון. "מה קורה על המדף? כאן ראינו רמייה של הציבור".
לכך מצטרפת גם רשות התחרות שהודיעה כי תפתח בבדיקה ותבחן אם בהתנהלות של שופרסל יש הפרה של החוק. בינתיים רשת השיווק הגדולה בישראל מצויה במשבר שהולך וגדל – לצד חשש כי לקוחות רבים נוספים יצטרפו לקריאה להחרים את הרשת.
משופרסל נמסר כי השירות באתר ניתן לכלל הלקוחות ללא הבדל דת, גזע ומין בהתאם לאזור הפעילות.
כעת מתברר כי חברה נוספת שבחרה להפלות חילונים היא יינות ביתן, רשת השיווק השנייה בגודלה בישראל שמחזיקה בסניפים רבים גם של רשת הבת "שוק מהדרין", המזוהה בדרך כלל עם הקהל הדתי והחרדי.
בבדיקה שערכנו בסניפים של יינות ביתן גילינו כי את פערי המחירים של ג'ינג'ר במשקל: בסניף הרגיל של יינות ביתן נמכר הג'ינג'ר ב-28.9 שקלים, ואילו בשוק מהדרין אותו ג'ינג'ר נמכר ב-14.9 שקלים – פער של 93%. חשוב לציין כי יותר מ-1,500 מוצרים שנכללים ברשימת הפערים.
מיינות ביתן מקבוצת אלקטרה נמסר כי היא מפעילה מספר רשתות ולכל רשת אפיון שונה ברמת החוויה, השירות והתמחור.