במהלך השנה האחרונה, נשבר שיא מכירות של כלי רכב בישראל. למרות משבר הקורונה, ולמרות בעיות בייצור ואספקה, נראה כי הישראלים לא מפסיקים לקנות רכבים - ולשלם ביוקר. על-פי הנתונים כ-300 אלף רכבים חדשים נמכרו, מתוכם 10,000 רכבים בייבוא מקביל.
היבואנים המקבילים מציעים לרוב מחירים נוחים יותר, ולטענתם לולא רשות המיסים, הם יוכלו להמשיך למכור במחירים אטרקטיביים יותר. ״נוכל להוזיל את עלות הרכב באלפי שקלים, לפעמים בעשרות אלפי שקלים ואפילו לעיתים במאות אלפי שקלים״. כך טוען רפאל מור, יבואן מקביל של כלי רכב.
כדי להוזיל את המס ובכך את העלות, היבואנים המקבילים נדרשים להשיג אישור מהיצרן הרשמי שהרכב שלהם אכן מקורי. בנוסף אם הרכב נקנה מאירופה או ארצות הברית, להן יש הסכם סחר חופשי עם ישראל, היבואן אמור לקבל הטבת מס בגובה של שבעה אחוזים לפחות, עם הצגת תעודת מקור. אולם בפועל בוחרים ברשות המיסים להערים קשיים. ״יבואן מקביל מביא רכב, מקבל פטור ממכס בייבוא, מוכר אותו במחיר לפי החישוב של - כמה שזה עלה לו, ואחרי שנה שנתיים הוא מקבל פתאום הודעת חיוב מהמכס, שפסלו לו את תעודת המקור״. מסבירה עורכת הדין אליס אברמוביץ׳, שהגישה עתירה לבג״ץ בשם יבואני הרכב נגד רשות המיסים.
לטענת העותרים, המכס פועל בניגוד לדין, וכל המטרה של רשות המיסים היא לשלול את ההטבה שניתנה במעמד הייבוא, ולחייב אותם לשלם תוספת מיסים בדיעבד. במילים אחרות - להרוויח על גבם של היבואנים המקבילים והצרכנים.
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, שקיבלה תלונות בנושא, פנתה לשר האוצר בבקשה להקל על הייבוא המקביל ולהגביר את התחרות בשוק.
ולמרות זאת, גם במידה והייבוא המקביל יטופל, תישאר בעיה נוספת בתחום הרכב - ישראל היא אחת המדינות עם מיסוי רכב בין הגבוהים ביותר במדינות המערב. רק בשנה האחרונה משרד האוצר גבה כ-45 מיליארד שקלים ממיסים הקשורים לשוק.