ישראלים רבים מעדיפים לעשות את קניותיהם באינטרנט ולחסוך את הזמן בהסתובבות בסופר ובנסיעה. רשתות המזון אמונות על כך שתקבלו מוצרים טריים, קרים וטובים לשימוש - אך ממצאים שחשף תחקירן שלנו מצביעים על כך שזה לא ממש קורה במקרה של רשת שופרסל אונליין הפופולרית.
בחודשים האחרונים שתלנו את התחקירן שלנו רביד אדרי כעובד בסניף המרכזי של רשת שופרסל. ציידנו אותו במצלמה נסתרת והממצאים שהוא תיעד מאוד מטרידים: מוצרים שלא מובלים בציוד מספק, שליחים שגונבים פריטים מהמשלוח, מוצרים רגישים שעומדים שעות בשמש - ובשר שנטחן כבר שעות ארוכות לפני שהוא מגיע אליכם הביתה.
הבעיה הראשונה שאיתה נתחיל היא קירור המוצרים, בטח אלו הרגישים - כמו דגים, בשרים, עופות, מוצרי חלב. אז נכון שהאחראית אומרת לעובדים לשים קירור על המוצרים, אבל בפועל העובדים שאנחנו מתעדים לא ממש מקפידים על זה. "היא אמרה לי שצריך שיהיה קרח בצידנית, לא?", שואל התחקירן שלנו את אחת העובדות שמובילה משלוח. "כן, שכחתי לקחת", היא מסבירה, "אבל צריך לצאת מהמחלקה עם קרח". כשהתחקירן מציע שילך ויביא לה קרח, היא משיבה שלא צריך ו"בסוף אנחנו ניקח".
נוסף על כך שלא מקפידים על הקרח, התחקירן שלנו תיעד את המוצרים ממתינים למשלוח – שעות ארוכות מאוד תחת השמש. "בזמן האחרון הייתה לנו תקופה שהקרח היה חרא אבל בזמן האחרון אין שום בעיה – הביאו מקרר חדש", תועד אחד מהעובדים אומר למצלמה. הוא נשמע מאשר שהיו תלונות מצד הלקוחות על כך ומספר "שהיה בלגן". לדבריו, "הקרח פשוט לא היה כל כך חזק, הבשר היה בסדר – פשוט לא כמו שצריך".
אבל לצערנו יש עוד בעיות מהותיות. עד הרגע שהמשלוח יוצא ישנם כמה ליקויים מדאיגים במיוחד. לתחקירן שלנו הסבירו כי את הבשר שמוזמן על ידי הלקוחות מכינים למשלוח מבעוד מועד בשעות הבוקר. "תוך כדי הבשר בקירור, אתה יכול לשמור במקרר יומיים", מסבירה אחת העובדות לתחקירן שלנו שמקשה עליה אם לא מדובר בבעיה כשמדובר בבשר טחון שממתין מהבוקר שיאספו אותו למשלוח.
"בשר טחון זה המוצר הכי רגיש שאנחנו בעצם קונים", מציין ד"ר משה רפאלוביץ, רופא ווטרינר ראשי באזור גוש דן. "הוא צריך להיטחן ממש לפני המשלוח במקום שמאושר לזה, והוא צריך לשמור על שרשרת הקירור מרגע הטחינה שלו ועד שהוא מגיע לבית הלקוח. כל דבר אחר מסכן בעצם את המוצר, גורם להתפתחות של חיידקים ומסכן את מי שאוכל אותו".
במהלך התחקיר מתברר כי הקצב והעובדים בסניף כבר עברו ביקורת שבה נמצא שהבשר הגיע ללקוחות בטמפרטורה לא תקינה, אך עדיין הם ממשיכים לפעול בלי שום שינוי. "היה לקוח סמוי שעשה הזמנה והטמפרטורה של הקירור בבקר הגיעה לו ל-8 מעלות", תועד אחד העובדים מסביר, "צריך פחות, בין 4 ל-2". לדבריו, "יש פה אי הבנה, יש פה נקודה, אולי זה קורה מהשליח".
וכשכבר קיבלתם את המשלוח יש כאלו שעוד עוברים על החשבונית אל מול המוצרים. אך מתברר שברשת שופרסל מכירים מקרוב את הסיטואציה שבה מחייבים אתכם על מוצר שלא הגיע. "עדיף שנשים את החטיפים בשקית ונקשור אותם", שהנהגים לא יגנבו לנו", אחת העובדות תועדה מסבירה. "למה, הם גונבים חטיפים?", הקשה עליה התחקירן שלנו. "בטח", היא משיבה, "בא להם משהו מתוק או מלוח".
משופרסל נמסר בתגובה: "ממצאי הביקורת אינם מאפיינים וכפי הנראה מלמדים על תקלה מקומית. עם קבלת הממצאים לפני מספר שבועות פעלנו להפקת לקחים ולשיפור התהליכים באופן מיידי בסניף, כפי שנמצא בביקורת הפתע הנוספת שבוצעה על ידי משרד הבריאות שבוע לאחר מכן".