מכירים את זה שאתם מגיעים אל הסופרמרקט, יש בו עשר קופות, רק שלוש מהן פעילות ואתם עשיריים בתור? בינתיים אתם עצבניים כי התור ארוך ויש שם קופות ריקות, ומבקשים מהמנהל שיעשה משהו ויפתח אותן... אם תשאלו את ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, זה בדיוק מה שקורה בנמלים - פקק ענק של אוניות - וכלום לא נעשה.
הנוף המוכר של הגלים מול חופי חיפה ואשדוד השתנה לגמרי בחודשים האחרונים והפך לפקק ענק של אוניות מטען שעוגנות ומחכות, ומפריעות אפילו למפרשיות. השיא הישראלי נרשם השבוע - 87 אוניות נצפו ממתינות מול הנמלים בחיפה ובאשדוד כדי לפרוק סחורה. חלקן ימתינו חודש ואף יותר, ואת המחיר נשלם כולנו ביוקר המחיה, בדגש על יוקר הדיור.
"אתה רואה אוניות - אני רואה את הכסף שנשפך פה למצולות כי זה מאות מיליוני שקלים, כל שבוע של העיכובים האלה", תיאר ד"ר תומר. "אני רואה את העובדים במפעלים שלנו שלא עובדים משמרות, שמסיימים עבודה קודם כי אין חומרי גלם, חומרי הגלם תקועים בים. אני רואה את הכסף שהציבור משלם: התוספת למזון, התוספת לדיור".
"מדברים על מדד מחירי הדיור שמתייקר... ברור שהוא יתייקר, כי התשומות מבזבזות פה כסף. אנחנו מתקרבים לפסח, ובפסח גם לעובדי הנמל הקיימים יהיו חופשות ואנחנו עלולים להגיע ליותר מ-100 אוניות שמחכות פה. זה פשוט מטורף", הוסיף יו"ר התאחדות התעשיינים.
מחירי ההובלה במכולות עלו, היבואנים עברו לאוניות מטען פתוח שקשה ומורכב יותר לפרוק אותן. מול הבעיה יש גם פתרון - רציפים ריקים וגיוס עובדים. אבל ההסתדרות מתנגדת, גם לעובדים זמניים בנמלים הממשלתיים וגם לפתיחת רציפים בנמלים הפרטיים. "הם אוחזים בשאלטר", טען ד"ר תומר. "הם לא מוכנים לשחרר אותו גם עכשיו. ההסתדרות לצערי מגינה על ועדים חזקים, פוגעת בכל החלשים בחברה".
לא רחוק מהחוף נמצא המפעל של כרמית, מיסטר פיקס, ובו מכינים מוצרי גמר לבניין. אך כשהגבס שאמור להגיע מקפריסין בתוך יומיים נתקע בים במשך שבועיים, רק מתחילה שרשרת הנזק בעולם הבנייה. אריק מגל, סמנכ"ל שיווק כרמית מיסטר פיקס, אמר: "עיכוב יוצר התייקרות. כל שרשרת האספקה מתעכבת. אנחנו לא מקבלים את חומר הגלם, אנחנו לא מייצרים, אנחנו לא מספקים, הקבלנים באתרי הבנייה עומדים, היזם או הקבלן המבצע מוסר את הבניין בחצי שנה איחור. הקנסות כבדים, תשומות הבנייה למעשה לא עוצרות, ומי שמשלם בסופו של יום זה הלקוח הסופי".
האחראי לבלגן בנמלים נמצא במשרד התחבורה בירושלים, שם מודעים היטב למצב - אבל לא ממהרים למצוא פתרון או להתעמת עם הוועדים. בינתיים - את מחיר החשש ימשיך לשלם כל בית בישראל.
תגובת משרד התחבורה: השרה, מנכ"לית המשרד ומנהל רשות הספנות והנמלים פועלים באופן שוטף בכל האמצעים הרלוונטיים לזרז את פריקת אוניות המטען הכללי. בימים אלה משרד התחבורה בוחן אפשרויות נוספות לצמצום התור התפעולי בנמלים.