תחקיר חדש של הניו יורק טיימס צלל אל תוך חברת טסלה בהנהלתו של המיליארדר איילון מאסק, וחשף ככל הנראה את אחד הסודות הגדולים שלו - כיצד המרדף חסר התקדים של מאסק לפיתוח הטכנולוגיה לנהיגה אוטונומית, מביא לעשרות תוצאות טרגיות.
"טסלה - דוגמה ליושרה מדעית, אחריות ציבורית ופיתוח הנדסי הגיוני ושיטתי - היא אינה כזאת", טען אקשת פאתל, לשעבר מהנדס בחברה. גם בישראל נרשמו מספר תאונות שנגרמו לכאורה מתקלות ברכב עצמו. "נסענו בכביש 1, פתאום היא האטה בבת אחת כאילו יש משהו על הכביש. ובשנייה הזאת שחשבתי "מה קורה?" נכנסה בי משאית מאחורה במהירות", סיפר בעל מכונית של טסלה בארץ.
כמו במקרה שלו, שבו טסלה העולמית בחרה שלא להעביר תגובה - בסרט התיעודי החדש "אילון מאסק במסלול התנגשות" סקרו תאונות רבות בעולם. על כולן הנהלת החברה מעולם לא קיבלה אחריות. לדבריו של קייד מץ, כתב הניו-יורק טיימס, העולם אינו מודע לתאונות הנוספות האלה, כי טסלה לא חשפה את זה לציבור. טסלה טוענת ש"הנהג האוטומטי בטוח יותר, אבל מה שאנחנו רואים בתאונות האלה זה אזורים אפורים".
בריאן תומאס, מנהל חקירות ברשות האמריקנית, הוסיף ואמר במה התמקדה חקירת הרשות במקרה של טסלה: "מה שבדקנו זה האם יש דפוס שמראה שקיים פגם טכנולוגי, או שאנשים השתמשו בנהג האוטומטי באופן ששונה מייעודו המקורי".
בליבת הסרט הוצגו עדויות מבפנים, שבהן עובדים רבים של החברה שטוענים באומץ: מאסק הפעיל לחץ על פקידי ממשל אמריקנים לבטל חקירות של תאונות. "היועץ המשפטי שלנו הודיע להם שאנחנו פותחים בחקירה. באותו רגע אילון מאסק הגיע ופשוט התחיל לצעוק. הוא כעס מאוד ואיים שהוא יתבע אותנו", הוסיף תומאס.
הסרט "אילון מאסק במסלול התרסקות", שישודר גם ב-YES דוקו וב-STINGTV, עולה בתזמון בעייתי. לאחרונה פורסמו טענות לפיהן האיש העשיר בעולם הטריד מינית לכאורה דיילת לפני כחמש שנים, סיפור שהסתיים על פי הדיווח במסגרת הסכם שתיקה על סך 250 אלף דולר.
וגם מניות החברה יורדות, בין היתר בגלל שבחרו להסיר אותן ממדד החברות המובילות בתחום הגנת הסביבה. מאסק, שלא אהב את ההחלטה, טען שהמדד הוא תרמית פוליטית נגדו ושלא יצביע יותר עבור מפלגות דמוקרטיות אלא רק עבור הרפובליקנים.
לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, מאסק אמר שיש לו "תחושות מאוד לא טובות לגבי הכלכלה" ושהוא צריך לקצץ 10% מהעובדים השכירים בחברה, כך לפי אימיילים שהגיעו לסוכנות הידיעות. אחת ההודעות שנשלחה למנהלים פירטה את תחושותיו של מאסק – והורתה להם "להשהות את כל הגיוס ברחבי העולם".