לאחר יותר משנתיים של מגפה - מטוסים דוממים, טיסות חילוץ, מטוסי נוסעים שהפכו לנושאי חבילות מאתרים סיניים, חיסונים אמריקניים ומטושים קוריאניים, נמל התעופה בן גוריון חוזר לחיים יחד עם התורים הבלתי נגמרים. בינתיים, מתחת למסכות קשה לפספס את החיוכים, שהרי ישראלים רבים חיכו לחופשה המיוחלת, שסוף-סוף מתממשת.
בכל יום שעובר, עולה כמות הנוסעים שמגיעים לנתב"ג, ובמיוחד לקראת החג שמגיע אחרי תקופה של מגפה שפגעה בענף. "שנתיים כבר לא טסנו, אז זה ממש מרגש", סיפרו הישראלים בנתב"ג. "לא טסתי מאז תחילת 2020, זאת החופשה הראשונה שלי מאז תחילת הקורונה". היום עוברים בנמל התעופה 55 אלף נוסעים, בפסח המספר צפוי לזנק לבין 70 עד 75 אלף איש ביום.
בנתב"ג, גם אם יכלו לחזות את הקאמבק, לא ממש יכלו להיערך לביקוש שזינק. אם בינואר עברו בנמל כחצי מיליון נוסעים, בפברואר המריאו כבר כ-700 אלף איש. במרץ המספר זינק ליותר מ-1,232,000 נוסעים, ובאפריל הצפי הוא ל-1,700,000 אלף איש, בחודש אחד.
פנחס עידן, יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה, אמר: "בשבילי אני צריך לברך שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה. אני מעדיף שיחכו בתור ושיהיה מלא, מאשר שהאולם יהיה ריק". יהונתן הוכמן, דייל צ'ק אין שעובד בנתב"ג 8 שנים, סיפר ש"דבר כזה אני לא זוכר".
מהן בעצם הסיבות לעומס בנתב"ג?
"כל הבדיקות שמצריכים מאיתנו לבדוק, בין אם זה בדיקות קורונה, מסמכי כניסה, חיסונים", סיפר הוכמן. שלומי עם-שלום, סמנכ"ל אל על, הסביר: "זמן ההמתנה בעבר, לפני הקורונה, של צ'ק-אין רגיל, היה שתי דקות. מאז שצריכים את המסמכים לכל מדינה, זה עלה בערך בממוצע לשמונה דקות, כדי לבדוק את כל המסמכים ולעשות את הצ'ק-אין".
גם מספר דלפקי הצ'ק-אין צומצם. כך למשל מתחם בדיקות הקורונה לנוחתים מחו"ל גורע 45 עמדות צ'ק-אין. אבל אין ספק בכלל שהסיבה העיקרית לתורים ולבלגן היא מחסור חמור בעובדים. פנחס עידן טען כי "בכל הרשות, כולל ביטחון ותפעול, חסרים בין 700 ל-800 עובדים".
זה נכון שברוב המשק יש קושי בלהחזיר עובדים, בעיקר צעירים. אבל בעולם התעופה, שחטף גם מכה תדמיתית מאז הקורונה, זה קשה עוד יותר. ובסוף כנראה כולנו נגיע ליעד, גם אם נעמוד בפקקים בדרך לנתב"ג ובעוד פקקים בתוך התורים. בינתיים, בדרך אל חופשת פסח, כדאי להגיע לנתב"ג מוקדם ועם סבלנות.