מגפת הקורונה נראית כמו סיוט שמתרחק, כאשר ברוב העולם הוסרו ההגבלות ורבים ממהרים להזמין חופשות בחו"ל. לאחר שבמשך חודשים ארוכים סוכנויות הנסיעות ספגו הפסדים – ההזמנות לא מפסיקות להגיע. עם זאת, נראה שהטריקים הישנים חזרו ואיתם גם כמה חדשים.

נוסעים יוצאים משדה התעופה בן גוריון (צילום: משה שי , פלאש/90 )
רבים ממהרים להזמין חופשות לחו"ל, נתב"ג, ארכיון|צילום: משה שי , פלאש/90

הטריק הראשון הוא די מוכר. מיכאל הזמין נופש באנטליה באתר "קווי חופשה" – אך עודכן לאחר ההזמנה על ידי סוכנות הנסיעות, שמלונו לא אושר עקב מחסור בחדרים ולכן יצטרך להזמין מלון אחר יקר יותר. "ביקשו ממני לעבור למלון אחר ולהוסיף 680 דולר", סיפר דניאל. על פי החוק, עסק שמציע מחיר סופי לצרכן מחויב לעמוד בו. אולם, הודעה על כך שהעסקה דורשת אישור סופי או לא מיידית, בעייתית מבחינה צרכנית כשמשמעותה – הרכישה לא התבצעה.

טריק נוסף של סוכנויות התעופה הוא גביית תשלום על דמי טיפול. "אני וחברה סגרנו טיסה לרודוס, ולאחריה התקשרו להודיע שהטיסה בוטלה", סיפרה שרית. "בסוכנות הנסיעות אמרו שיחזירו לי את הסכום פחות 30 דולר לכל כרטיס, עקב דמי טיפול". לפי הרשות להגנת הצרכן, במידה וחברת התעופה מבטלת טיסה – אסור לגבות דמי טיפול. בעקבות כך, הוגשה תביעה ייצוגית נגד סוכנות הנסיעות "איסתא".

"סוכנויות הנסיעות צריכות להבין - הקורונה מאחורינו"

"התופעה הזאת של גביית תשלומים וכל מיני טריקים משונים שהתגלו לאחרונה, הם קושי של סוכנויות הנסיעות לשחרר את תקופת הקורונה" טוענת עו"ד הדס יעקובסון ארידור מהמחלקה המשפטית של המועצה לצרכנות. "הן צריכות להבין שהיא מאחורינו ושהוראות הדין הקלאסיות, הסטנדרטיות, חזרו להיות תקפות".

מי שנשארו בבית ברוב תקופת הקורונה הם בעיקר בני הגיל השלישי. "חלמנו על השייט הזה במשך שנתיים", סיפרו עירית ועמנואל, לאחר שלא קיבלו החזר כספי על המקדמה ששילמו עבור שייט באוניית תענוגות. הזוג נאלץ לבטל את הנופש בשל מצבה הרפואי של בתם חולת הסרטן – אך בסוכנות הנסיעות "גורדון טורס", סירבו להחזיר להם את כספם בטענה שהזמינו מסלול סטנדרטי. לטענת הזוג, הם לא היו מודעים לתנאי הביטול. "לגיל השלישי יש בעיה להיכנס לכל האפליקציות האלה ולקרוא את כל האותיות הקטנות – יש פה מלכודת".

אניית נופש גולדן איריס (צילום: מנו ספנות, יחסי ציבור)
שייט באוניית תענוגות, אילוסטרציה|צילום: מנו ספנות, יחסי ציבור

מושיקו סרור, הזמין 7 כרטיסים מסוכנות הנסיעות "Book A Flight", אך לאחר שבועיים נודע לו שהטיסה בוטלה. כשנכנס לאתר האינטרנט של סוכנות הנסיעות כדי ליצור קשר עם נציג, גילה שיצטרך לשלם מחיר אסטרונומי של 175 דולר. מפני שלא היה מוכן לשלם את הסכום, הוא נסע למשרדי החברה בתל-אביב, שם המאבטח מנע ממנו להגיע למשרדים.

על פי החוק, חברת התעופה או סוכנות הנסיעות מחויבות לתת אפשרות לשנות או לבטל את הטיסה. שירות טלפוני בתשלום הוא חוקי, אך זו פרקטיקה חדשה של סוכנויות הנסיעות שכדאי להיזהר ממנה לפני הזמנת הכרטיסים. "אני חושב שזה פשוט ביזיון בחסות מדינת ישראל". טוען מושיקו. "אני לא מבין איך המדינה מאשרת לחברה לדרוש כסף מלקוח כדי לקבל שירות".

תגובת "קווי חופשה": "הלקוח ביצע הזמנה המותנית באישור ספק המלון בחו"ל, ולא נגבה תשלום, משלא התקבל אישור המלון הוצעו ללקוח כמה אלטרנטיבות אותן דחה, וההזמנה בוטלה לבקשתו".

תגובת "איסתא": "זכותה של איסתא ושל כל סוכנות לנסיעות לגבות דמי טיפול הייתה קיימת עוד טרם תקופת הקורונה והיא מעוגנת בדיני החוזים".

תגובות "גורדון טורס": "אנחנו פועלים בהקפדה יתרה על פי החוק ואיננו מנסים לעגל פינות בשום צורה. כמו כן, לא הוגשה שום תביעה נגדנו במקרה האמור. קהילת גיל הזהב היא החשובה בלקוחותינו. כל ניסיון לטעון שאנחנו קשורים לניסיון "לרמות או להטעות" – פשוט אינו מקובל".

תגובת "Book A Flight": "הנוסע בחר כרטיס ללא שירות על דעת עצמו. 175 דולר הם עלות השירות לכל שבעת הכרטיסים (35 דולר לכרטיס). הנוסע הגיע למשרדים ולאר מכן שוחח עם נציג 8 פעמים, טופל ללא עלות לפנים משורת הדין".